De gasklepsensor meet de hoeverdraaiing van de gasklep die jij via een kabel met je voet bedient. Je kunt deze sensor doormeten. Naargelang de hoek van de gasklep geeft deze sensor een voltage af. Bij een minimale en maximale hoek horen vaste voltages, ertussen loopt de voltage linear met de hoekverdraaiing. Dit staat beschreven in de vraagbaak.
Maakt het nog uit in welke versnelling je rijdt? Maw, is het bokken bij weining gas in z'n 4 hetzelfde als in z'n 2 of 1?
Voor moderne motoren gaat dit verhaal misschien wel op maar niet voor de motronic op de 33 16V. Daar zit een gasklepschakelaar op met drie standen: stationair - deellast - vollast. Hij heeft een 3-polige stekker. Bij stationair zijn pootje 1 en 2 met elkaar verbonden, vanaf ca. 2/3 gas zijn pootje 2 en 3 met elkaar verbonden. Daar tussenin (bij deellast) doet hij niets.
Als de gaskleppen iets open gaan moet hij schakelen tussen stationair en deellast. Door de schakelaar te verdraaien kun je dit afstellen. Dit zou jouw klachten kunnen veroorzaken.
Een andere optie is het niet synchroon staan van de gaskleppen.