Pagina 1 van 1

Trillingen !!

Geplaatst: za okt 07, 2006 21:12
door Kosta
Heb bij m'n 166 dus last van een trillend stuur bij een snelheid tussen 110 en 130. Er zitten voor nieuwe michelins op en de velgen zijn rond. Zeer netjes gebalanceerd bij s-g in Numansdorp. Het tweede probleem is het trillen van het stuur bij het remmen wat duid op kromme remschijven. De voorschijven zijn ca 4000 km geleden vervangen incl. de blokken. De auto rijd verder zeer goed en dan zijn dit van die smetjes. De vraag is natuurlijk hoe dit verholpen moet gaan worden,heeft het verband met elkaar en wat kunnen eventueel de afzonderlijke redenen zijn dat ik deze problemen heb. Hoe kunnen remschijven na ca 4000 km al krom zijn( als dit de reden is) ,auto word vooral op snelwegen bereden en wat kan ik nog meer doen om de trillingen weg te krijgen bij de snelheid van ca 120 ? Wielen zijn al een keer onder de auto gebalanceerd maar het werd er niet veel beter op .

RE: Trillingen !!

Geplaatst: za okt 07, 2006 22:00
door @lfa@lgra
Komt die trilling tijdens het remmen niet voort uit extreme cupping aan de binnenzijde van de achterbanden?? Ga voor de grap eens de wielen wisselen, achter naar voor(en andersom) en aan dezelfde zijde uiteraard.

Gezien de snelheid waarbij het probleem optreedt(ruim boven de 100) zit ik nl sterk te denken aan onrondheid en/of cupping van de achterbanden.

Re: RE: Trillingen !!

Geplaatst: za okt 07, 2006 22:04
door Kosta
Komt die trilling tijdens het remmen niet voort uit extreme cupping aan de binnenzijde van de achterbanden?? Ga voor de grap eens de wielen wisselen, achter naar voor(en andersom) en aan dezelfde zijde uiteraard.

Gezien de snelheid waarbij het probleem optreedt(ruim boven de 100) zit ik nl sterk te denken aan onrondheid en/of cupping van de achterbanden.
Achterbanden zijn ongeveer een maand geleden cupvrij gemaakt bij een bedrijf die dan een milimetertje of 2 van de banden schaaft. Ik denk zelf dat het misschien te maken kan hebben met een versleten draagarm of een ander deel van de ophanging . Of zeg ik nu iets heel raars ?

RE: Trillingen !!

Geplaatst: za okt 07, 2006 22:09
door @lfa@lgra
Nee hoor, misschien zeg ik wel hele rare dingen, daar wordt ik wel vaker van beticht.. :lol:

Die cupping komt vaak niet eens van versleten draagarmen, maar door de "veilige"wielgeometrie aan de achterzijde die een grotere rechtuistabiliteit tot gevolg moet hebben. Vaak krijgen de banden daar ontrecht de schuld van, terwijl de fabrikant dit "probleem" heeft ingebakken.

RE: Trillingen !!

Geplaatst: zo okt 08, 2006 00:10
door DJ
Heb ook problemen gehad met trillend stuur met m'n 75. Velgen waren ook rond, dwz dusadnig rond dat ze wheeltrim de afwijking binnen de toleranties vonden. Bleek uit eindelijk hoogteslag van de band wielcombinatie. Dit is bij Prins in den Haag naar volle tevredenheid voor verholpen voor nog geen E40 oid. NB ik was dit probleem daarvoor ook bij S&G geweest.......
BTW wat voor trilling hebben we het over, om de as van het stuur (shimmeren) op "gewoon" trillen.


Gr,
DJ

RE: Trillingen !!

Geplaatst: zo okt 08, 2006 00:14
door DJ
En als je schijven krom zijn voel je dit mijns inziens veel meer in je rempedaal dan in je stuur. Hoe voelt het rempedaal tijdens remmen?

Gr,
DJ

RE: Trillingen !!

Geplaatst: zo okt 08, 2006 10:06
door Kosta
Dat hoogteslagverhaal heb ik ook bij S-G gehoord. De trillingen in het rempedaal zijn er niet maar m'n stuur gaat aardig tekeer. De trillingen bij het rijden zijn vooral bij koude banden erg ,als ik wat langer rij dan wil het weleens minder worden. De ene keer trilt het ook erger dan de andere keer ??

RE: Trillingen !!

Geplaatst: zo okt 08, 2006 13:37
door KAS
Waren ze na de montage wel stil? Zo ja dan is het een kwestie van na-balanceren. Banden gaan zich zetten op de velg waardoor een correctie nodig zal zijn. Wel eerst een km of 1000 rijden, daarna na-balanceren. Kijk ook eens of er velg bij zit met erg veel lood. Dat is ook vaak een indicatie voor problemen. Hoogteslag kun je met nieuwe banden opvangen door een band op de velg te draaien.

RE: Trillingen !!

Geplaatst: zo okt 08, 2006 14:30
door HenkGTV624V
Hoi Kosta,


Ik had ook trillingen in het stuur, maar dan alleen bij het remmen. Bleek dat er een kiezelsteen klem zat in de ventilatieruimte van de schijf.


Vr gr Henk

RE: Trillingen !!

Geplaatst: ma okt 16, 2006 19:59
door Kosta
Vandaag bij de plaatselijke bandenboer de voorwielen laten balanceren. 1 wiel helemaal uit balans ! Ca 1 maand geleden laten balanceren bij S-G te Numansdorp. Toen nog steeds trilling, nu eindelijk trillingsvrij ! Rijst me nu de vraag of de machine bij S-G misschien niet helemaal lekker meer is? Iemand die weet of een balanceermachine " uit balans " kan raken ?

Re: RE: Trillingen !!

Geplaatst: ma okt 16, 2006 20:13
door KAS
Vandaag bij de plaatselijke bandenboer de voorwielen laten balanceren. 1 wiel helemaal uit balans ! Ca 1 maand geleden laten balanceren bij S-G te Numansdorp. Toen nog steeds trilling, nu eindelijk trillingsvrij ! Rijst me nu de vraag of de machine bij S-G misschien niet helemaal lekker meer is? Iemand die weet of een balanceermachine " uit balans " kan raken ?
Niet gelezen?
`` Zo ja dan is het een kwestie van na-balanceren. Banden gaan zich zetten op de velg waardoor een correctie nodig zal zijn. Wel eerst een km of 1000 rijden, daarna na-balanceren. Kijk ook eens of er velg bij zit met erg veel lood. Dat is ook vaak een indicatie voor problemen. ``

Re: RE: Trillingen !!

Geplaatst: ma okt 16, 2006 20:31
door Beezztie
Vandaag bij de plaatselijke bandenboer de voorwielen laten balanceren. 1 wiel helemaal uit balans ! Ca 1 maand geleden laten balanceren bij S-G te Numansdorp. Toen nog steeds trilling, nu eindelijk trillingsvrij ! Rijst me nu de vraag of de machine bij S-G misschien niet helemaal lekker meer is? Iemand die weet of een balanceermachine " uit balans " kan raken ?
Niet gelezen?
`` Zo ja dan is het een kwestie van na-balanceren. Banden gaan zich zetten op de velg waardoor een correctie nodig zal zijn. Wel eerst een km of 1000 rijden, daarna na-balanceren. Kijk ook eens of er velg bij zit met erg veel lood. Dat is ook vaak een indicatie voor problemen. ``
Had zelf ook erg veel last van trillingen in het stuur van m'n 75. Soortgelijk verhaal, velgen waren pas gericht en gepoedercoat bij Wheeltrim en toen bij de Kwikfit van banden en lood voorzien. Verder nergens op gelet totdat het trillen me steeds meer ging ergeren. Prins in Den Haag wees me er vervolgens op dat er maar liefst 130gr lood op de twee velgen zat geplakt!! Velgen naar Velgenservice Hellevoetsluis gebracht en daar bleek dat het hart van de velg na het coaten niet goed was afgedraaid en de velg daardoor ging "zwabberen" Dan kun je dus lood blijven plakken.. Fractie afgedraaid en toppie, minder lood en geen trillingen meer! (en al met al aardig wat euries lichter..)

RE: Trillingen !!

Geplaatst: ma okt 16, 2006 20:45
door Kosta
@Kas. Ik had jouw verhaal wel gelezen maar na het balanceren bij S-G was ie niet stil en nu dus wel. Het was na S-G tot nu toe niet erger geworden vandaar dat ik de machine bij S-G dus niet helemaal vertrouw aangezien het nu dus wel verholpen is.

Re: RE: Trillingen !!

Geplaatst: ma okt 16, 2006 21:26
door KAS
@Kas. Ik had jouw verhaal wel gelezen maar na het balanceren bij S-G was ie niet stil en nu dus wel. Het was na S-G tot nu toe niet erger geworden vandaar dat ik de machine bij S-G dus niet helemaal vertrouw aangezien het nu dus wel verholpen is.
Dan kan zijn dat ze de velg niet goed hadden ingespannen.Dat is het belangrijkste van het balanceren nl. Hij moet loepzuiver ronddraaien anders blijf je bezig. Kun je ook meteen zien of een velg krom is.