Pagina 1 van 1

Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 15:10
door roel
Wie kan me het verschil uitleggen tussen het vermogen volgens DIN en volgens SAE. Behalve dat het getal in SAE indrukwekkender is :wink:

Roel

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 15:34
door Egbertone
DIN = Deutsche Industrie Norm

SAE = Society of Automotive Engineers


Wat ik verder weet, is dat 150 SAE PK 132 DIN PK is.
Één DIN PK is dus ongeveer 1,136 SAE PK
Één SAE PK is dus ongeveer 0.88 DIN PK

De SAE-normering is dus iets optimistischer als de DIN-normering. Heden te dage wordt gebruik gemaakt van de DIN-Kilowatt en DIN-PK.

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 16:00
door bert
In Europa wordt DIN-KW's( hoe kan het ook anders Deutsche Industrie Norm) gebruikt en dat is meten motorvermogen met o.a. luchtfilter, waterpomp, ventilator, dynamo.
Vroeger werd bij SAE hulpapparatuur niet gemonteerd en krijg je waarden als i.d. 150 SAE pk voor een Bertone. Tegenwoordig is het allemaal gestandariseerd.
Zuigervermogen hoor je eigenlijk aan te geven in kilowatt en niet in kudde paarden.

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 16:31
door roel
@Egbert, Dat zijn inderdaad precies de waarden die je voor een 2 liter NORD tegenkomt

@Bert, Dat is wat ik wilde weten: waarom zijn die waarden verschillend.

Heren Dank.

Hmmm... dan klinkt SAE beter dan DIN en om van KW nog maar te zwijgen (nog eens een keer delen door 1,3636 dacht ik zo uit mijn hoofd) -> dan blijft er helemaal niets meer over!!! :?

Roel

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 18:49
door Alessandro
het gaat er niet om welk getal er staat, maar wat je er van voelt! :!: :driving: :-$

Re: RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 20:09
door 164 Q4
Hmmm... dan klinkt SAE beter dan DIN en om van KW nog maar te zwijgen (nog eens een keer delen door 1,3636 dacht ik zo uit mijn hoofd) -> dan blijft er helemaal niets meer over!!! :?
Och, dan zit ik nog op ruim 404 DIN KW Afbeelding (geen Alfa trouwens). Geeft een heel apart acceleratie gevoel.

Re: RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 21:15
door Huib
Och, dan zit ik nog op ruim 404 DIN KW Afbeelding (geen Alfa trouwens). Geeft een heel apart acceleratie gevoel.
Ook met 40 ton treingewicht?

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: za feb 26, 2005 21:43
door 164 Q4
Godzijdank een leeggewicht van 'slechts' 1630kg.

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: zo feb 27, 2005 08:45
door matra sports
Een dweil van een Amerikaanse arreslee denk ik ? Gokje ! :lol: :wink:

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: zo feb 27, 2005 14:02
door bert
Ik kan mij herinneren dat 164 Q4 een Nissan 300ZX V6 bi-turbo in bezit heeft.


Dat zijn wel erg rappe automobielen.

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: zo feb 27, 2005 18:02
door matra sports
baaaaahhhhh die zijn echt rap. ik zit maar te stangen trouwens :wink: heeft zeker zijn charme :thumbs:

RE: Hoe zit dat nu met het vermogen DIN en SAE

Geplaatst: ma feb 28, 2005 22:30
door don515jz
Even terug naar 't onderwerp.
Het verschil tussen SAE en DIN vermogen zit 'm in de manier van meten.

SAE (Society of Automotive Engineers)
De motor wordt gestript van z'n accesoires. De ventilator, waterpomp, dynamo, luchtfilter en uitlaat worden verwijderd en dan wordt het vermogen bepaald. Het moge duidelijk zijn dat in deze opstelling een motor niet zelfstandig kan functioneren.
Toen de Amerikanen in 't begin van de jaren 70 hun meet methodes moesten aanpassen kwamen er motoren met mini dynamo's en waterpompen die maar nét de boel konden koelen maar voldoende om de test te doorstaan, alles om maar een zo groot mogelijk motor vermogen te krijgen.

DIN (Deutsche Industrie-normen)
Het motor vermogen wordt bepaald onder de zelfde condities als dat deze in de auto zit. Dus inclusief ventilator, waterpomp, dynamo, luchtfilter en uitlaat.
Deze meting komt dichter bij de werkelijkheid.

Dan is er nog de CUNA (Commissione per l'Unificazione automobilistica), inderdaad Italiaans.
Hierbij combineren we DIN en SAE. De uitlaat gaat er af, ook het luchtfilter maar de accesoires die nodig zijn om de motor te laten werken moeten er op blijven.

Het mag duidelijk zijn deze test methodes geven grote verschillen en ook blijft de mogelijkheid aanwezig om te manipuleren met de smeermiddelen, luchtdruk en vochtigheid temperatuur enz.
Ik heb dit verhaal uit een oud boek (1970), dus ik weet niet of men tegenwoordig bij een DIN meting ook de stuurbekrachtiging en airco meeneemt. Dit zou dan betekenen hoe luxer de auto wordt hoe minder motorvermogen er voor handen is (bij een zelfde motor).

Ik hoop dat hiermee de vraag beantwoord is.