Pagina 1 van 3
[!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 20:40
door Speeder
Forumgenoten!
Potverdorie! Dacht ik na weken van sleutelen aan motor/elektronica en carosserie eindelijk weer is klaar te zijn en een tijdje te kunnen genieten van een goed lopende auto...blijkt het prisas lager kapot te zijn! Het betreft een 1.4IE met 161.000 op de klok. De versnellingsbak schakeld voor een 33 bak nog behoorlijk goed (zelfs koud!). De synchromeshring van de derde vesnelling is ietsje aan het slijten en hij gaat soms wat lastig in zijn 4 (moet ik wat meer kracht voor zetten).
Vraag:
Ik heb geen brug en zit dus in een lastige situatie. Ik heb gelezen dat de versnellingsbak er ook zonder brug wel onderuit te halen is, dit zal ik waarschijnlijk aan de lijve moeten gaan ondervinden. Wat is nou de verstandigste oplossing? Is het misschien slim hier op het forum een goede bak te scoren en die te monteren, of is het beter mijn versnellingsbak te demonteren en hieraan te gaan werken?
Misschien kunnen julie mij supporten met ideeen en eventuele tips. Alvast bedank!
RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 20:56
door Sergio
Met goede oprijbokken en voorzorgmaatregelen zodat hij er niet af zal rollen kan je het prima zonder brug doen.
Er gaat wel veel tijd in het vervangen zitten, de hele bak moet uit elkaar.
Mocht je een bak zoeken, ik heb nog een 16v exemplaar liggen, hoeft niet veel te kosten.
Serge
RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 20:58
door Steven 33
He speeder, goed sh*t man. Ik denk dat het afhangt van de combinatie van tijd/ geld en moeite. Het lager van mijn priseas trilt ook, maar ik hoor het alleen bij stilstaan en alleen in zijn vrij. Bij het rijden lijk ik er verder geen last van te hebben. Jij wel, en waarvan dan?
Als je alle tijd van de wereld hebt, dan is het een leuke en ik vermoed duure klus. Als het je daily-driver is, zou ik opzoek gaan naar een tweedehands bak en dan rustig deze oude reviseren aangezien je toch heel veel moeite voor je auto doet

RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 21:10
door Sergio
@ Steven, ik denk dat jou druklager van je koppeling versleten is. Is de koppeling al oud?
RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 21:48
door Raimon
Bak monteren/demonteren zonder brug? Wens je veel succes... Heb het met mijn 33 gedaan ook zonder brug gedaan en vond het een drama. Ik zou toch iets zoeken waar je misschien een dagje (of weekendje) een brug mag/kan gebruiken...
Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 21:49
door Speeder
Met goede oprijbokken en voorzorgmaatregelen zodat hij er niet af zal rollen kan je het prima zonder brug doen.
Er gaat wel veel tijd in het vervangen zitten, de hele bak moet uit elkaar.
Mocht je een bak zoeken, ik heb nog een 16v exemplaar liggen, hoeft niet veel te kosten.
Serge
Ik ben niet te beroerd om mijn oude versnellingsbak uit elkaar te halen maar daartegenover staat wel weer dat ik er totaal geen ervaring mee heb. De versnellingsbakken van schakelbrommers en lichte motoren ken ik van binnen en vanbuiten maar daar heb ik hier zo weinig aan

Is er bovendien ook speciaal gereedschap nodig, of kan ik het met het normale materiaal ook af?
Ik wil er kwa schakelprestaties ook niet op achteruit gaan. Deze bak schakeld gewoon goed, en als ik er tijd en moeite in ga stoppen om er een andere onder te hangen wil ik natuurlijk wel dat deze minstens zo goed schakeld... Jouw 16v bak heeft trouwens andere (langere) verhoudingen, en aangezien ik maar een simpele 1400 heb denk ik dat dat net teveel van het goede is. Evengoed bedankt voor het aanbod

RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 22:38
door Sergio
@ Raimon,deze klus is bij een 33 echt niet al te moeilijk hoor, bak op je buik leggen en erop schuiven. Belangrijk is dat de koppeling goed gecentreerd is.
@ Speeder: ik snap je redenatie. De eerste keer dat ik een 33 bak opende schrok ik me rot en heb ik hem een week laten liggen... Daarna toch gewoon begonnen en rustig aan gedaan en uiteindelijk komt het dan weer goed. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, met een goed geviulde gereedschapskist kom je heel ver.
Overigens is alleen de eindoverbrenging van een 1,4 anders dan bij een 16v, deze is zo om te zetten.
Zoek anders een goede 1,4 bak en vervang deze.
Je weet overigens wel zeker dat het probleem in de bak zit en dat het niet je druklager van de koppeling is?
RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 22:42
door Raimon
Ik weet dat het op zich niet moeilijk is, maar zonder brug is het gewoon erg krap...
Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 22:44
door Rees-Cees
Overigens is alleen de eindoverbrenging van een 1,4 anders dan bij een 16v, deze is zo om te zetten.
Zoek anders een goede 1,4 bak en vervang deze.
Nee das niet waar. je moet dan "even" de as overzetten waar het pignon wiel aan zit. Je kunt niet zo maar een kroonwiel van een 1.4 in een 1.7 bak gebruiken.
Mijn tip:
Bak er onderuithalen (eventueel met motor en al) en dan de bak reviseren of een andere complete bak er achter schroeven.
Mijn ervaringen met "bak op buik" zijn slecht. Zonder brug gaat het net zo snel als je de motor ook gelijk even laat zakken.
Succes.
Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 22:44
door Speeder
@ Raimon,deze klus is bij een 33 echt niet al te moeilijk hoor, bak op je buik leggen en erop schuiven. Belangrijk is dat de koppeling goed gecentreerd is.
@ Speeder: ik snap je redenatie. De eerste keer dat ik een 33 bak opende schrok ik me rot en heb ik hem een week laten liggen... Daarna toch gewoon begonnen en rustig aan gedaan en uiteindelijk komt het dan weer goed. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, met een goed geviulde gereedschapskist kom je heel ver.
Overigens is alleen de eindoverbrenging van een 1,4 anders dan bij een 16v, deze is zo om te zetten.
Zoek anders een goede 1,4 bak en vervang deze.
Je weet overigens wel zeker dat het probleem in de bak zit en dat het niet je druklager van de koppeling is?
Jan van Sam Van Lingen Houten heeft even een stukje in mijn bolide gereden. Hij verklaarde dat dit het probleem was. Ik dacht zelf ook al dat het uit de bak kwam dus ik ga er maar vanuit dat zijn diagnose goed is. Hij weet overigens alles van de 33 dus dat zit wel goed.
Andere kant van de medaille is dat ik de laatste tijd zoveel tijd heb moeten investeren in deze 33 dat ik het een beetje zat begin te worden. Hij heeft afgelopen keer 7 maanden stil gestaan, en eerlijk gezegd heb ik geen tijd (en geen zin) om hem weer een maand stil te moeten laten staan. Als ik nou ergens een goede 1.4bak op de kop kan tikken hang ik die eronder, en kan ik altijd nog kijken wat ik met mijn huidige (in principe goede) versnellingsbak ga doen. Ik denk dat ik dat maar doe...

Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 22:49
door Speeder
Overigens is alleen de eindoverbrenging van een 1,4 anders dan bij een 16v, deze is zo om te zetten.
Zoek anders een goede 1,4 bak en vervang deze.
Nee das niet waar. je moet dan "even" de as overzetten waar het pignon wiel aan zit. Je kunt niet zo maar een kroonwiel van een 1.4 in een 1.7 bak gebruiken.
Mijn tip:
Bak er onderuithalen (eventueel met motor en al) en dan de bak reviseren of een andere complete bak er achter schroeven.
Mijn ervaringen met "bak op buik" zijn slecht. Zonder brug gaat het net zo snel als je de motor ook gelijk even laat zakken.
Succes.
Ik denk dat ik maar voor optie 2 ga, deze bak vervangen voor een goede andere versnellingsbak. Dan ben ik snel klaar, en kan ik op mun gemak mijn versnellingsbak bekijken. Ik studeer ervoor, dus de interesse is er zeerzeker. Omdat ik geen brug en geen fatsoenlijke schuur heb kan ik helaas niet zomaar 'even' de bak eronderuit halen, en deze dan ook nog 'even' reviseren binnen een kort tijdsbestek.
'Bak op buik' is volgens jou dus niet zo handig? Wat moet ik allemaal extra losmaken als ik de motor wil laten zakken? Misschien kan je me wat opweg helpen...
RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 22:59
door Rees-Cees
Auto op bokken zetten onder de kriksteunen voor
maak los:
benzineleidingen
waterslangen
inlaat los maken
ontsteking er uit halen
electro zooi los maken (eerst de accu los maken)
sub frame los maken en wegklappen
uitlaat los maken en aandrijfassen
beschermklepje tussen bak en motor los maken (aan de onderkant)
koppeling los maken bij de koppeling cylinder
vacuum slang los maken
stabi los maken van de motor aan het chassis
het subframe is dan los (4x M12 en 2x m8 van de motorsteun)
dat zet je een krik onder de voorste motorsteun en maak je de M12 waar de motor en de bak aan hangen los (achter bij de bak laat je de 2 M8 bouten nog even vast zitten)
dan laat je de motor zakken aan de voorkant tot op de grond.
daarna de krik onder het staartstuk van de bak en de bak aan de achterkant los maken.
Alles staat dan op de grond onder de auto.
als alles los is krik je de auto op onder één van de twee draagarmen bij het schutbord, zo hoog mogelijk en duuw je de auto naar achteren zodat de boel onder de auto vandaan komt.
Inbouwen net andersom.
succes
RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 23:01
door Thijs-arnhem
Ik heb ooit eens een gast op school (HTS) op een van hun bruggen aan zijn 205 GTI zien werken.
Misschien kan je het eens vragen aan een van de praktijk docenten of je ook ff mag? Ik weet eigenlijk niet hoe ze daar tegenover staan..
Maar niet geschoten is altijd mis.
Weet anders ook nog een adres van een doe-het-zelf garage in Arnhem waar je voor ik geloof 7 euro per uur een brug kunt huren. Ook hebben ze gereedschap te huur.
EDIT: Ow... je woont in Utrecht

Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 23:05
door Speeder
Auto op bokken zetten onder de kriksteunen voor
maak los:
benzineleidingen
waterslangen
inlaat los maken
ontsteking er uit halen
electro zooi los maken (eerst de accu los maken)
sub frame los maken en wegklappen
uitlaat los maken en aandrijfassen
beschermklepje tussen bak en motor los maken (aan de onderkant)
koppeling los maken bij de koppeling cylinder
vacuum slang los maken
stabi los maken van de motor aan het chassis
het subframe is dan los (4x M12 en 2x m8 van de motorsteun)
dat zet je een krik onder de voorste motorsteun en maak je de M12 waar de motor en de bak aan hangen los (achter bij de bak laat je de 2 M8 bouten nog even vast zitten)
dan laat je de motor zakken aan de voorkant tot op de grond.
daarna de krik onder het staartstuk van de bak en de bak aan de achterkant los maken.
Alles staat dan op de grond onder de auto.
als alles los is krik je de auto op onder één van de twee draagarmen bij het schutbord, zo hoog mogelijk en duuw je de auto naar achteren zodat de boel onder de auto vandaan komt.
Inbouwen net andersom.
succes
Bedankt voor je uitleg! Als ik het zo bekijk moet ik ongeveer alles loshalen wat ik er net zo netjes weer in/op had zitten

. Wat is nou het nadeel van de bak-buik mehode? Die klinkt namelijk een stuk makkelijker...
Voordat ik op vakantie ging maakte ie trouwens al hetzelfde geluid. Dat is nu 6000km geleden. Heb er voluit mee door duitsland geknalt en ben over de meest stijle berpassen gereden. Hoe moet ik me dit lager voorstellen, waarom maakt hij lawaai en wat gebeurt ermee nu hij kapot is? Gaat ie nog verder kapot of is dit it...?
Re: RE: [!@#] Prisas-lager 33 naar zijn gootje [!@#]
Geplaatst: wo sep 27, 2006 23:06
door Speeder
Ik heb ooit eens een gast op school (HTS) op een van hun bruggen aan zijn 205 GTI zien werken.
Misschien kan je het eens vragen aan een van de praktijk docenten of je ook ff mag? Ik weet eigenlijk niet hoe ze daar tegenover staan..
Maar niet geschoten is altijd mis.
Weet anders ook nog een adres van een doe-het-zelf garage in Arnhem waar je voor ik geloof 7 euro per uur een brug kunt huren. Ook hebben ze gereedschap te huur.
EDIT: Ow... je woont in Utrecht

In Utrecht hebben we ook wel van die doe-het-zelf garages. Aan een brug heb je natuurlijk niet genoeg. Als je auto in de lucht hangt heb je natuurlijk ook nog wel een hydraulische kriktafel of whatever nodig...