Pagina 1 van 2
varierend rempedaal
Geplaatst: wo sep 13, 2006 12:59
door Peter-F
van mijn bertone (brievenbus 1969, staande pedalen) heeft het rempedaal in de vacantie de nare gewoonte ontwikkeld om de vrije slag te varieren.
Tijdens een afdaling op de col de turini zat ik ineens met mijn voet in het tapijt. Hij bleef goed remmen, maar een vrije slag van 10 cm is niet fijn.
Na de motor te hebben uitgezet en wat te hebben gepompt op het rempedaal, had ik in een keer een vrije slag van 0 cm (voelde wel fijn).
Het gekke is dat vervolgens de (nieuwe) roesch remblokken (op nieuwe schijven, en RVS remleidingen) iets bleven plakken de eerste 100 meter.
De volgende dag had ik in een keer weer een vrije slag van 2 a 3 cm, en dat bleef zo maar varieren. (wel constant gedurende een rit)
Is mijn HRC aan vervanging toe, of is er iets anders aan de hand?
(kan ik mooi op het pettacolo een nieuwe HRC kopen)
Re: varierend rempedaal
Geplaatst: do sep 14, 2006 08:48
door bralfa
van mijn bertone (brievenbus 1969, staande pedalen) heeft het rempedaal in de vacantie de nare gewoonte ontwikkeld om de vrije slag te varieren.
Tijdens een afdaling op de col de turini zat ik ineens met mijn voet in het tapijt. Hij bleef goed remmen, maar een vrije slag van 10 cm is niet fijn.
Na de motor te hebben uitgezet en wat te hebben gepompt op het rempedaal, had ik in een keer een vrije slag van 0 cm (voelde wel fijn).
Het gekke is dat vervolgens de (nieuwe) roesch remblokken (op nieuwe schijven, en RVS remleidingen) iets bleven plakken de eerste 100 meter.
De volgende dag had ik in een keer weer een vrije slag van 2 a 3 cm, en dat bleef zo maar varieren. (wel constant gedurende een rit)
Is mijn HRC aan vervanging toe, of is er iets anders aan de hand?
(kan ik mooi op het pettacolo een nieuwe HRC kopen)
Als ik het zo lees is er volgens mij niet veel aan de hand... De lange slag tijdens het afdalen is wellicht te wijten aan oude remvloeistof??
Als je met motor uit je rempedaal een aantal keer bedient komt je pedaal altijd hoger te zitten. Dat hierdoor je remmen even blijven "plakken" is ook niet echt vreemd. De vrije slag van 2-3 cm is goed.
Mijn eerste conclusie is... Remvloeistof vervangen.....
Suc6
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: do sep 14, 2006 12:41
door Peter-F
De oude remvloeistof lijkt me niet het probleem. Het probleem is namelijk pas ontstaan nadat ik de slangen heb vervangen, de remklauwen voor gereviseerd en nieuwe blokken en schijven heb gemonteerd.
Dit is een 2 maanden geleden.
Maar is het niet raar dat de vrije slag zoveel varieert? Hij blijft namelijk elke rit varieren, dus de ene dag een vrije slag van 2 a 3 cm, de volgende dag weer 6 cm, enz..
Als er eenmaal vloeistof in de HRC zit kan ie toch niet helemaal naar beneden zakken?
Nou ja misschien moet ik het toch even afwachten, en kijken wat de tips zijn.
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: do sep 14, 2006 12:55
door Michel
Ik sluit me aan bij Bralfa. Is de remvloeistof ververst, toen de slangen vervangen zijn ? Eventueel remvloeistof gebruikt die je nog had staan, maar waar de dop ooit afgeweest is ?
de hydraulische eigenschappen van remvloeistof verslechteren naarmate het kookpunt bereikt wordt. Remvloeistof heeft de eigenschap water op te nemen, waardoor het kookpunt daalt ! Gezien col's en dat soort dingen, durf ik stellen dat je vrije slag telkens vergroot bij het oplopen van de temperatuur. Zeker omdat je er zo goed als doorheen trapte bij een afdaling...
Wat eventueel ook een variatie in je slag "kan" veroorzaken is het volgende euvel (waar ik al een tijdje mee rondrij). een kromme schijf of te veel speling op een lager (in mijn geval het eerste) waardoor één van de zuigers iets te ver wordt terug gedrukt. Dat resulteert in een iets langere slag als je de eerste keer terug remt. Meteen daarna remmen en het pedaal komt iets hoger. Maar in dit geval miniem, tov wat jij beschrijft. Je gaat dan zeker niet tot op de vloer, 't is alleen een beetje waarneembaar.
Re: RE: varierend rempedaal
Geplaatst: do sep 14, 2006 13:42
door @lfa@lgra
De oude remvloeistof lijkt me niet het probleem. Het probleem is namelijk pas ontstaan nadat ik de slangen heb vervangen, de remklauwen voor gereviseerd en nieuwe blokken en schijven heb gemonteerd.
Dit is een 2 maanden geleden.
Maar is het niet raar dat de vrije slag zoveel varieert? Hij blijft namelijk elke rit varieren, dus de ene dag een vrije slag van 2 a 3 cm, de volgende dag weer 6 cm, enz..
Als er eenmaal vloeistof in de HRC zit kan ie toch niet helemaal naar beneden zakken?
Nou ja misschien moet ik het toch even afwachten, en kijken wat de tips zijn.
LUCHT.
Re: RE: varierend rempedaal
Geplaatst: do sep 14, 2006 13:50
door Michel
LUCHT.
Kan natuurlijk ook, ik ging er van uit dat ie na het vervangen van de slangetjes goed ontlucht is ?
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 08:37
door Peter-F
remvloeistof is natuurlijk vervangen, gelijk met de rest van de spullen.
Het koken is dan ook uitgesloten. Ook omdat ik eerst nog een tijd heb stilgestaan (zeker 2 uur) en het pedaal meteen onderin zat.
Ik trap er ook niet doorheen, het pedaal is namelijk heel hard. Ik heb alleen een grote vrije slag.
Gisteravond nog getest, met de eerste keer trappen heb ik een redelijk grote slag, nog een keer trappen en het pedaal zit meteen een stuk hoger. (maar is in beide gevallen hard)
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 09:28
door Rob75
Ik vind het verdacht veel lijken op lucht. Het is me niet duidelijk of je aan de achterremmen ook iets hebt gedaan. Wat zou kunnen is lucht in het circuit van de achterremmen en/of de remkrachtbegrenzer achter niet helemaal lekker meer.
Je HRC kun je testen door met ingetrapt rempedaal de auto te starten. Zakt het pedal iets in, dan is deze goed.
Succes,
Rob
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 09:36
door bert
Ik heb het probleem dat de auto op zich goed remt (wel wat abrupt) en een behoorlijke vrije slag van enige centimeters.
Re: RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 11:10
door @lfa@lgra
Ik heb het probleem dat de auto op zich goed remt (wel wat abrupt) en een behoorlijke vrije slag van enige centimeters.
Heb je "Stalen" remleidingen en Brembo klauwen?? Dan is dat normaal.
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 12:43
door Peter-F
Heb je "Stalen" remleidingen en Brembo klauwen?? Dan is dat normaal.
Hé die vrije slag is zo geworden nadat ik Goodridge remslangen heb gemonteerd, en de remklauwen gereviseerd. (met natuurlijk nieuwe olie) zou het dan daardoor komen? Waarom eigenlijk?
Mijn rempedaal zakt inderdaad iets weg wanneer ik de auto start, maar dat zegt volgens mij alleen iets over mijn bekrachtiger, en niet over mijn HRC.
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 13:44
door @lfa@lgra
Als dei wijziging echt alleen maar komt nadat je stalen remslangen gemonteerd hebt, is het echt aan lucht in systeem te wijten. Heb je ook brembo's aan de voorzijde gemonteerd dat zit het rempedaal iets dieper, maar het wisselt niet qua stand.
En natuurlijk is het normaal dat met je rembekrachtiger erbij het pedaal dieper zit.
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 14:49
door bert
Ik rij op dit moment zeer,zeer weinig tot niets maar ik heb hem gekocht en was, suprise suprise, een nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd. Het zijn originele 2 pots klauwen, en niet 4 pots, met normale remleidingen dus dat kan niet een verandering van het rempedaal veroorzaken...de remmen komen wel goed los bij het lossen van het pedaal. Het is echt een vrije lange slag voordat je druk opbouwt en de boel gaat vertragen en je moet behoorlijk trappen. Ik dacht eerst aan speling tussen zuigerstang en zuigerholte maar lijkt normaal en ik kan vooralsnog geen lekkage ontdekken. Ik zit ook nog met een zeer flauw oplichtend remvloeistoflampje waardoor ik nog niet geheel gerust ben. Een specialist heeft onlangs even de remmen geprobeerd en vond het late oppakken redelijk normaal, even 1 minuut rond de kerk, maar ik wil eerst alles uitsluiten voordat ik de baan op ga. Iemand ideeen?
RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 15:32
door thomfr
Hoi,
Sluit mij gedeeltelijk aan bij de collega's hierboven. Voorstel stappenplan:
-Kijk of er geen lekkage ergens in het systeem is (logisch).
-Nogmaals remmen ontluchten (zelf nadat ik nieuwe slangen onder de Super gezet had na een week of twee ook weer een beetje lucht in het systeem, na nogmaals ontluchten weg).
-Controleer de vacuümslang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger op scheuren (variërend vacuüm zorgt ook voor een verschil in pedaalhoogte) Bij twijfel vervangen.
-Controleer werking van rembooster. Grove controle: voet op rem houden en starten, zodra de motor aanslaat moet je het pedaal duidelijk een beetje voelen zakken.
-Controleer de busjes en stangetjes tussen het pedaal en de hoofdremcylinder (bij staande pedalen verschillende), controleer ook of het tolletje onderaan het pedaal (waar deze op zijn as zit, pas te zien na verwijdering van een afdekplaat in de voetruimte) geen speling heeft en vast zit.
- Indien dit nog geen oplossing is rol dan isolatieband (uitlaatisolatie uit de racerij, zondag beslist ergens te koop) rond de uitlaat ter hoogte van de hoofdremcylinder (die twee zitten daar ongezond dicht bij elkaar dus is sowieso geen luxe bij auto's met staande pedalen).
Succes!
Thom
Re: RE: varierend rempedaal
Geplaatst: vr sep 15, 2006 15:36
door Rob75
Mijn rempedaal zakt inderdaad iets weg wanneer ik de auto start, maar dat zegt volgens mij alleen iets over mijn bekrachtiger, en niet over mijn HRC.
Sorry, vrijdagochtend. Zegt niks over HRC maar over bekrachtiger. Nou ja, weet je in ieder geval dat zie werkt.
Overigens schiet me nog te binnen, dat er een groter opppervlak aan remzuigers is. De slag die je pedaal maakt wordt dan ook groter aangezien de HRC dezelfde maat heeft.
Groet,
Rob