Pagina 1 van 1

2.5 V6 motoren

Geplaatst: vr sep 01, 2006 19:36
door BenCromaV6
Hoi Alfa leden, ik rijd in een broertje de Croma, de 2.5V6 uitvoering.
Aangezien jullie club veel groter is dan de onze wil ik jullie een paar vragen stellen waar we niet helemaal uitkomen.

De kleppen van de 2.5v6 (12klepper) maken sinds de 200.000 kilometer gepasseerd te zijnsteeds meer herrie
(grote beurt en de riem is vervangen)
De garage heeft de kleppen opnieuw gesteld maar de mooie toon als het toerental stijgt is er niet meer.
Brandstofgebruik blijft goed. Waar ligt dit aan? slijtage van de nokkenas?
zo ja dan koprevisie?

welke 2.5v6 rijder of deskundige heeft hier ervaring mee?

een andere vraag:
in de 1e versnelling schokt de auto soms met wegrijden.

ben benieuwd naar andere ervaringen van 2.5 V6 met wat hogere kilometerstand
wat vinden jullie haalbaar qua kilometers met een 2.5V6

groet
Ben

RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: vr sep 01, 2006 21:33
door Kosta
Op de 155 club zijn er auto's met meer dan 300.000 km. Mijn 155 deed ik weg met 180.000 km en de motor was in 1 woord, fanatstisch.

Stel je vraag ook eens op www.artc155.nl

RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: vr sep 01, 2006 21:35
door ravado
kijk goed naar het nokkenasprofiel. Tevens kun je de uitlaatklepspeling op 2 manieren meten: boven en onderaan de tuimelaar van de uitlaatklep zit een stelmogelijkheid......als jouw garage nou de verkeerde gebruikt heeft........

een V6 moet in mijn beleving toch makkelijk 3 ton kunnen lopen.....

RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: vr sep 01, 2006 22:04
door roy artc58
Qua Km-stand moet de v6 nog wel wat km 'tjes kunnen maken :D

Kan idd aan je nokkenassen liggen maar ook goed aan je "klepbekertjes".

RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: vr sep 01, 2006 23:27
door Alessandro
Mijn 75 V6 (190.000km) tikt er tegenwoordig ook aardig op los. Verder is ie in prima staat. kan makkelijk 3 à 4 ton halen.
Maar desondanks ga ik eerdaags eens nokkenassen en/ of klepbekers vervangen. :wink:

RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: zo sep 03, 2006 03:42
door panzerfrans
Bij twee ton ben je mogelijk nog niet eens op de helft :wink:

Bij goed onderhoud, gebruik van goede olie, en goed warmrijden kunnen deze motoren heel lang meegaan, zelfs als je er heel wild mee te keer gaat :jumping:

Het enige wat slecht is aan de 2.5 is, zover mij bekend, de koppaking en de klepgeleiding, maar alleen bij 'vroege' motoren.
Klepgeleiders in deze motoren sleten erg snel omdat het materiaal van de geleiders het niet best kon vinden met het materiaal van de kleppen.
Slechte klepgeleiders combineren meestal met een verhoogd olie verbruik, en een rokende uitlaat bij het afremmen op de motor en bij langdurig stationair lopen.

Groeten, Frans.

Re: RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: zo sep 03, 2006 20:23
door BenCromaV6
[quote="panzerfrans"]Bij twee ton ben je mogelijk nog niet eens op de helft :wink:

Bij goed onderhoud, gebruik van goede olie, en goed warmrijden kunnen deze motoren heel lang meegaan, zelfs als je er heel wild mee te keer gaat :jumping:

Het enige wat slecht is aan de 2.5 is, zover mij bekend, de koppaking en de klepgeleiding, maar alleen bij 'vroege' motoren.
Klepgeleiders in deze motoren sleten erg snel omdat het materiaal van de geleiders het niet best kon vinden met het materiaal van de kleppen.
Slechte klepgeleiders combineren meestal met een verhoogd olie verbruik, en een rokende uitlaat bij het afremmen op de motor en bij langdurig stationair lopen.

Groeten, Frans.

Hoi Frans, bedankt voor je reactie. Dit is bij mijn V6 niet het geval, geen oliegebruik, geen rokende uitlaat.
Ik vind jullie site overigens top. Veel reactie en informatie krijg ik hier !
groet
Ben

RE: 2.5 V6 motoren

Geplaatst: zo sep 03, 2006 20:38
door kai
Ze hebben de ontsteking op een iets ander tijdstip gezet.
Dit heeft veel invloed op het geluid .