wrecker33

temperatuur meter 33 werkt niet meer

do aug 31, 2006 13:09

hallo
nadat ik me halfe 33 had gesloopt om enkele kleppen te vervangen na gebroken ditributie riem :(
had ik de stekkers van de temperatuursensor en de fan verwisseld. :oops:
de meter op dasboord bleef op 0 staan ik inmiddels stekkers omgedraaid op de sloop nog even de kleuren gecontroleerd deed de meter nog steeds nix
nieuwe sensor in de radiateur gedaan meter blijft op 0 en fan slaat ook niet aan als ie heet word
nu denk ik dat het de relais is waar vind ik die bij een 33 uit 1993?
ik heb geen boekje meer waar het instaat.
of zijn er nog andere mogenlijkheden wat het kan zijn
alvast bedank

Speeder

RE: temperatuur meter 33 werkt niet meer

do aug 31, 2006 13:36

Volgens mij haal jij een aantal dingen door elkaar. Ik zal hieronder even een overzicht geven van een aantal sensoren uit jouw 33 die met temperatuur te maken hebben. (Allemaal vanuit de bestuurdersstoel gezien)

Temperatuursensor voor het motormanagementsysteem:
Deze tweepolige sensor meet de temperatuur en geeft die door aan de ECU. De ECU bepaald aan de hand van die waarden of er koudestartverrijking toegepast moet worden etc. Deze sensor zit aan de rechterkant van de motor in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) geschroefd en is te herkennen aan het blauwe kunstof gedeelte.

Temperatuursensor voor aansturing waarschuwingslampje dashboard:
Op de rechter cilinderkop zit een eenpolige sensor. Wanneer de motortemperatuur kritiek word zal deze sensor het rode lampje achter de temperatuurmeter in jouw dashboard aansturen. De sensor ziet eruit als een metale blokje en zit met 1 boutje op de cilinderkop vast. Deze sensor wil nog wel is kapot gaan waardoor het lampje onnodig snel (of niet) gaat branden.

Temperatuursensor voor aansturing temperatuurmeter dashboard:
Aan de linker kant van de motor zit wederom in het injectorblok (net onder het inlaatspruitstuk) een eenpolige sensor. Deze sensor meet de koelvloeistoftemperatuur en stuurt je temperatuurmeter in de auto aan. Dit is dus de sensor waar jij naar moet kijken. Ook deze sensor wil nog wel is kapot gaan.

Thermocontact voor aansturing FAN:
In de radiateur zit een tweepolig thermocontact geschroefd. Dit thermocontact zorgt ervoor dat bij een bepaalde temperatuur (~90 graden) je FAN ingeschakeld word. Daalt de temperatuur weer, dan onderbreekt het thermocontact automatisch weer de verbinding en stopt je FAN met draaien. Deze sensor heeft verder niets te maken met de meter in de auto!

De stekkers van het thermocontact en van de FAN zelf hebben dezelfde vorm en kunnen daarom verkeerd om aangesloten worden. Jij hebt de kleuren op de sloopt gechecked en het thermocontact vervangen. Dat zou dus in principe goed moeten zitten. Bij ~90 zou je FAN dus aan moeten gaan. Deze temperatuur bereik je niet zomaar, daarvoor moet ie behoorlijk lang (stilstaand) draaien en misschien zelfs wel wat (niet teveel) toeren maken. Kijk er dus niet gek van op als dit ff duurt.
Laatst gewijzigd door Speeder op do aug 31, 2006 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Rees-Cees

do aug 31, 2006 13:46

@ Speeder: =D>

Om compleet te maken: de Fan vooraan loopt niet via een relais maar wordt via de termoschakelaar in de radiator direct (over de massa) aangestuurd.

Speeder

Re: RE: temperatuur meter 33 werkt niet meer

do aug 31, 2006 13:51

@ Speeder: =D>

Om compleet te maken: de Fan vooraan loopt niet via een relais maar wordt via de termoschakelaar in de radiator direct (over de massa) aangestuurd.
Oefening baart kunst he :wink: Toevallig heb ik me hier vorige maand in moeten verdiepen. Bij mij ging het ook nog even verder naar de (inmiddels gefixte) tellerunit...

wrecker33

do aug 31, 2006 18:15

Helemaal top Speeder
Ik heb inmiddels de stekker aan de temperatuursensor voor aansturing temperatuurmeter dashboard goed schoongemaakt deze maakte geen goed contact.
meter werkt weer als van ouds en na een hele tijd w88 sloeg ook bij 90 graden de fan aan
Vond ik mezelf toch al "heel wat" :wink: zonder technische opleiding de motor weer fiksen na gebroken distributie riem maar hier onderscheiden de mannen zich weer van de jongens.
bedankt man :D

Speeder

do aug 31, 2006 18:49

Graag gedaan ;) Gelukkig werkt alles weer...

funkyflex

do sep 21, 2006 09:20

Ik heb aan de rechterzijde van mijn blok 2x 2 polige stekkers. 1 zit onder het inlaatspruitstuk en de ander zit er net achter zegmaar meer naar het midden van het blok, en deze steekt een beetje uit.

weet iemand welke nu precies de koudestratsensor is en welke waarde deze weerstand moet hebben?

alvast bedankt

danny

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 21, 2006 09:27

die uitsteekt is een olie druk sensor en geeft een signaal naar je dashboard als deze te laag is en dan gaat in je dashboard een rood lampje branden boven je water temp

dan heb je bij de inlaat spruitstukken nog 2 sensoren, 1 voor de koudstart en de andere is een voor de temp

(zo effe uit mijn hoofd, dus vergeef me als ik fout zit :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Speeder

do sep 21, 2006 10:18

Ik heb aan de rechterzijde van mijn blok 2x 2 polige stekkers. 1 zit onder het inlaatspruitstuk en de ander zit er net achter zegmaar meer naar het midden van het blok, en deze steekt een beetje uit.

weet iemand welke nu precies de koudestratsensor is en welke waarde deze weerstand moet hebben?

alvast bedankt

danny
Raar dat je 2x een twee-polige sensor hebt. Als het goed is moet het die onder het inlaatspruitstuk zijn, en heeft hij een blauwe kunstof stekkeraansluiting op de sensor...

funkyflex

do sep 21, 2006 12:26

oke we weten nu welke ik moet hebben...

mare ik sta hier met mn multimeter in mn hand en weet nog geen waardes..

kan iemand even voor mij opzoeken in de vraagbaak of werkplaatshandboek wat de waarde moet zijn bij een koude en warme motor.

alvast bedankt!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do sep 21, 2006 12:41

Hey Dennis, wel je eigen topics blijven lezen he! :mrgreen:

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=16102

succes ermee!
Steven

funkyflex

do sep 21, 2006 18:23

:oops:

vinkje vergeten "waarschuwen als er gereageerd is"

bedankt stef

AlfaTony
Guru
Guru

do sep 21, 2006 23:20

Mijn temperatuurmeter werkt wel, maar komt tijdens
het rijden niet boven de 70 graden.
Bij mijn vorige 33 bleef de meter exact op de 90 staan.
Waar kan dit aan liggen, en kan dit kwaad?

Groetjes Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Speeder

do sep 21, 2006 23:54

Mijn temperatuurmeter werkt wel, maar komt tijdens
het rijden niet boven de 70 graden.
Bij mijn vorige 33 bleef de meter exact op de 90 staan.
Waar kan dit aan liggen, en kan dit kwaad?

Groetjes Antonio
Bij de 1.4IE motoren is een temperatuurmeter toepgepast waarbij 70 graden in het midden staat. Na het koelsysteem bij mij compleet te hebben vernieuwd blijft hij bijna strak op de 70 graden staan. Zeker nu het buiten wat kouder begint te worden. In de file wil hij nog wel 90 graden worden, maar daar is het een boxer voor.

Alle andere motoren komen met een temperatuurmeter waarbij de 80 graden in het midden staat. Het enige wat mis kan zijn is dat je thermostaat blijft hangen en hij daardoor niet op temperatuur komt. Maar ik denk niet dat dat bij jou zo is...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 22, 2006 11:51

@Speeder:
Mijn 1.7 uit 93 heeft ook gewoon 70 in het midden staan, dus dat alleen 1.4 modellen dat zouden hebben :roll:

De thermostaat opent tussen de 84-88 graden en staat max open op 98 graden. Ik weet niet of deze waarden afhankelijk zijn van het gekozen koelmedium (water vs antivries)? Als je metertje dus 70 graden aangeeft dan is of je sensor kaduuk of je dashboardmetertje is niet helemaal lekker of als laatste optie dat de thermostaat niet volledig sluit bij 84 graden waardoor er circulatie door de radiateur blijft plaatsvinden. Met een correcte regeling kan de temp dus nooit onder de 84 komen, omdat de kraan dan sluit, maar wel erboven.

Afgezien van de afwijkingen, is de temperatuur die je afleest afhankelijk van je snelheid lijkt me? Of je netjes 80 rijdt of op 'Die Autobahn 8) ' rijdt maakt denk ik wel een veschil. Tevens zal een 1.7 blok misschien wel meer warmte genereren dan een 1.4 door het hogere vermogen en dat moet natuurlijk wel moet worden afgevoerd.

Punt blijft of het nu koud is of warm is, de bedrijfstemperatuur van 84 wordt bereikt. Het is dus de vraag of je door de rijwind met gesloten kraan je blok tot 70 graden kan koelen? Ik weet het niet.

Iemand een idee?

Terug naar “Algemene Technische vragen”