@Speeder:
Mijn 1.7 uit 93 heeft ook gewoon 70 in het midden staan, dus dat alleen 1.4 modellen dat zouden hebben
De thermostaat opent tussen de 84-88 graden en staat max open op 98 graden. Ik weet niet of deze waarden afhankelijk zijn van het gekozen koelmedium (water vs antivries)? Als je metertje dus 70 graden aangeeft dan is of je sensor kaduuk of je dashboardmetertje is niet helemaal lekker of als laatste optie dat de thermostaat niet volledig sluit bij 84 graden waardoor er circulatie door de radiateur blijft plaatsvinden. Met een correcte regeling kan de temp dus nooit onder de 84 komen, omdat de kraan dan sluit, maar wel erboven.
Afgezien van de afwijkingen, is de temperatuur die je afleest afhankelijk van je snelheid lijkt me? Of je netjes 80 rijdt of op 'Die Autobahn

' rijdt maakt denk ik wel een veschil. Tevens zal een 1.7 blok misschien wel meer warmte genereren dan een 1.4 door het hogere vermogen en dat moet natuurlijk wel moet worden afgevoerd.
Punt blijft of het nu koud is of warm is, de bedrijfstemperatuur van 84 wordt bereikt. Het is dus de vraag of je door de rijwind met gesloten kraan je blok tot 70 graden kan koelen? Ik weet het niet.
Iemand een idee?