alfa 33 niels

alfa 33 stop ermee tijdens t rijden

wo aug 30, 2006 18:05

ik yheb een vraag ik was vanmiddag aan t rijden en tijdens t rijden stopte hij dr mee
ik daarna m nog geprobeerd te straten maar de startmoter enzo gaan wel rond maar hij slaat niet wat kan dit zijn

EVEN EEN UPDATE mn alfa is bij de dealer geweest maar toen die daar stond deed die t weer
ik heb er nu tijdje geen last van gehad maar vandaag (18 sept ) vloog de zekering er weer uit en nu begint ook mn toeren teller raar te doen
als ik 4000 toeren rijd slaat de toeren teller teug naar nul en als ik dan gas los laat en onder de 4000 toeren kom dan doet ie t weer kan dit iets met elkaar temaken hebben ik begin echt te balen van dat gedonder met mn 33

groeten niels

ALFA 4 LIFE
Laatst gewijzigd door alfa 33 niels op ma sep 18, 2006 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: alfa 33 stop ermee tijdens t rijden

wo aug 30, 2006 18:26

Brandstof toevoer? Geen ontsteking meer? Computerstekker los. Kan van alles zijn. Zeg het maar.

Speeder

wo aug 30, 2006 18:39

Als je de sleutel omdraaid, hoor je dan de brandstofpomp wel normaal druk opbouwen? Dit doet me denken aan de bekende 'roze' draad :roll:

...het kan natuurlijk vanalles zijn!
Laatst gewijzigd door Speeder op wo aug 30, 2006 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerrets
Guru
Guru

wo aug 30, 2006 21:20

lucht massa meter?? en ga zo maar door g aeerst maar eens alle stekkers nalopen. en dan verder zoeken eerst het ene uitsluiten en dan met het andere verder gaan.............logisch maar toch

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: alfa 33 stop ermee tijdens t rijden

wo aug 30, 2006 21:48

Brandstof toevoer? Geen ontsteking meer? Computerstekker los. Kan van alles zijn. Zeg het maar.
Nou niet van alles, eerst idd 1) vonk ? 2) sap ? 3) compressie (zal wel)

alfa 33 niels

wo aug 30, 2006 22:14

vanaaf dingen nagekeken

vonkt wel
bouwt geen druk op
benzine pomp nagekeken met accu benzine pomp draait wel maar gemeten met het starten komt er geen stroom bij de benzine pomp
er was wel een 15amp zekering kapot die onder de moterkap aan bijrijders kant voor t schutbord zit
deze vervangen maar hij start niet

:?: :?: wat bedoel je met paarse draad

:?:

groeten niels

ALFA 4 LIFE

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 30, 2006 22:18

dan is waarschijnlijk ook het relais achter die kapotte zekering kapot
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Speeder

do aug 31, 2006 00:09

Oke, het probleem is dus achterhaald. Het zit hem in de brandstoftoevoer, en om nog specifieker te zijn in de brandstofpomp. Je hebt de brandstofpomp al aangesloten op de accu en zo dus bewezen dat je brandstofpomp zelf nog oke is. MAAR zoals je zelf al aangaf is je zekering doorgesmolten. In de meeste gevallen smelt een zekering niet zomaar door. Er is dus ergens iets mis in de bedrading. Ik sprak vorige keer al over 'de bekende roze draad'. Hierbij een stukje uitleg.

(Wanneer je bedradig door gaat meten met de multimeter doe je er verstandig aan de pluspool van de accu even los te gooien!)

Op je brandstofpomp zitten twee stekkers:

1x Zwart = - (massa/aarde)
1x Roze = +

Als eerst zou ik die stekkers even goed schoon maken/schuren en eventueel insprayen met contactspray zodat ze weer goed contact maken. Vervolgens zou ik even de weerstand meten tussen de stekker aan de zwarte draad, en een kaal punt op de carroserie. Een slechte aarde kan namelijk ook voor problemen zorgen. Wanneer dit oke is, heb je de masse van de brandstofpomp in ieder geval in orde.

Vervolgens ga je verder met de roze draad. Deze roze draad komt als ik het goed heb ergens via je kofferbak naar binnen. Vervolgens loopt hij achter je handschoenenkastje langs naar een stekker. Ook op je schutbord (bij je zekering/relais) zit weer een stekker. Vaak smelt 1 van deze stekkerverbindingen door waardoor er kortsluiting ontstaat en de zekering doorsmelt. Het wil ook wel is gebeuren dat er ergens op de roze draad een gaar contact zit wat voor problemen zorgt. Wat ik dus zou doen is alle stekkerverbindingen van de desbetreffende roze draad even inspecteren en nameten met je multimeter. Gewoon de weerstand (OHM) meten (mag geen hoge waarde zijn).

Als dit allemaal goed zit moet je zoals Graffiaturo al zei nog even het relais achter de kapotte zekering checken. Deze hoort bij het omdraaien van je sleutel te tikken en de brandstofpomp aan te sturen...

alfa 33 niels

do aug 31, 2006 00:22

hey ik heb t relais ook getest door deze op de pool aan te sluiten op de plus pool en dan tegen de carosserie te houden dan hoor je deze wel klikken
de cantract punten bij de pomp zijn goed schoon (blinkend schoon ) als ik de plus draad op de accu poo doe draai de benzine pomp wel en bouwd deze ook druk op
ook het relais wordt wel redelijk warm weet ook niet of dit normaal is
ik kom er zelf niet meer uit en morgen ga ik mezelf voor lul zetten en laat ik mn vader mn schatje na de alfa garage slepen
en dat zal waarschijnlijk wel geen goedkopen rekening worden maja niks aan te doen

ALFA 4 LIFE

Gerrets
Guru
Guru

do aug 31, 2006 00:27

Justum alfa for life!!!!!!!!!! :thumbs:

je kan em beter laten maken je weet wat je hebt, maar je weet nooit wat je hebt als je iets anders koopt.

succes hou ons op de hoogte, we duimen voor een goede afloop.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Speeder

do aug 31, 2006 00:32

hey ik heb t relais ook getest door deze op de pool aan te sluiten op de plus pool en dan tegen de carosserie te houden dan hoor je deze wel klikken
de cantract punten bij de pomp zijn goed schoon (blinkend schoon ) als ik de plus draad op de accu poo doe draai de benzine pomp wel en bouwd deze ook druk op
ook het relais wordt wel redelijk warm weet ook niet of dit normaal is
ik kom er zelf niet meer uit en morgen ga ik mezelf voor lul zetten en laat ik mn vader mn schatje na de alfa garage slepen
en dat zal waarschijnlijk wel geen goedkopen rekening worden maja niks aan te doen

ALFA 4 LIFE
Tja, garage's zijn nou eenmaal duur. :wink: Ik had gehoopt je iets verder te kunnen helpen....

Even samenvatten:
-De benzinepomp zelf is in orde.
-De contacten op je benzinepomp zijn in orde.
-De massa (zwarte draad) is schijnbaar ook in orde, want de benzinepomp draad goed.

Had je een losse plus draad naar de benzinepomp getrokken en deze op de accu gedaan, of heb je gebruik gemaakt van de bestaande verbinding (roze draad)?

alfa 33 niels

do aug 31, 2006 07:38

hey ik heb een losse draad als plus draad gebruikt en deze op de accu aangesloten en dan begint de benzine pomp te draaien dus maarja ik weet niet ik hoor t wel van de alfa dealer groeten niels

ALFA 4 LIFE

Huib
Guru
Guru

do aug 31, 2006 08:25

(Wanneer je bedradig door gaat meten met de multimeter doe je er verstandig aan de pluspool van de accu even los te gooien!)
Als je dit doet kun je beter de minpool losmaken. Als je dan met de steeksleutel de carrosserie raakt bij het losmaken van de pool gebeurt er tenminste niks.

Maar waarom wil je de accu loshebben bij het doormeten van de bedrading? Het is toch veel handiger als je spanning kunt meten, ook al is dit dan onbelast?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Speeder

do aug 31, 2006 10:54

hey ik heb een losse draad als plus draad gebruikt en deze op de accu aangesloten en dan begint de benzine pomp te draaien dus maarja ik weet niet ik hoor t wel van de alfa dealer groeten niels

ALFA 4 LIFE
Zo'n vermoede had ik al. Dat betekend dus dat je de plus draad naar de benzinepomp toe nog niet bekeken hebt. Dit is dus die roze draad waar ik over sprak. Daar zit hem dus het probleem, loop die draad + stekkers netjes na en je hebt hoogstwaarschijnlijk het probleem gevonden...

Speeder

do aug 31, 2006 10:56

Als je dit doet kun je beter de minpool losmaken. Als je dan met de steeksleutel de carrosserie raakt bij het losmaken van de pool gebeurt er tenminste niks.

Maar waarom wil je de accu loshebben bij het doormeten van de bedrading? Het is toch veel handiger als je spanning kunt meten, ook al is dit dan onbelast?
De minpool kan inderdaad ook, misschien toch net ietsje handiger ja. Als 1 pool los is kan je ook geen kortsluiting maken tijdens het meten. Dat klinkt heel simpel, maar je zou ze de kost moeten geven die tijdens het meten dingen nog verder verknallen... :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”