MightyMarcel

distributie is vervangen : maar wat is dr nou precies vv...

ma aug 28, 2006 18:18

Ik heb de complete distributie van mn 33 -eindelijk- laten vervangen. Quanta kosta : 375 euro. Wat staat op de bon : 'Distributie, rollen, toebehoren compleet 375 euro'. (Mijn garage gelooft niet zo in facturen en officieel gedoe).

Nou weet ik wel 100% zeker dat alles vervangen is, daar gaat t niet om. Maar 'mijn' garage heeft de gewoonte de onderdelen 'vergeten' op te ruimen, dus op de passagierstoel lagen de onderdelen die vervangen waren.

Wat lag er nu : twee distributieriemen (Waarvan eentje al een scheur vertoonde (!)), twee complete spanrollen, EN nog een derde riem. Dunner dan de d-riemen, maar wat minder plat.

Nou vraag ik me nu een beetje af wat voor soort riem dat is. Hij is vervangen door een nieuwe, dat zal altijd goed zijn, maar ben toch nieuwsgierig...

SlowPoke

RE: distributie is vervangen : maar wat is dr nou precies vv

ma aug 28, 2006 18:21

van de stuurbekrachtiging wellicht? kijk voor de grap eens onder de motorkap en tel het aantal riemen wat om de krukaspoelie ligt!

MightyMarcel

ma aug 28, 2006 18:25

kzal 's kijken - maar mijn alfa stuurt dan wel alsnog vrij zwaar, als die stuurbekrachtiging zou hebben, volgens mij heeft-ie dat niet.
Lijkt me eigenlijk vrij sterk, aangezien t maar een 'normale' 33 is (geen imola, en een 1.4).

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma aug 28, 2006 18:31

De gewone V-snaar voor de dynamo.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Speeder

ma aug 28, 2006 18:33

Om bij de distributieriemen te komen moeten als eerst alle v-snaren van de krukas-pulie verwijderd worden. Als deze v-snaren verwijderd zijn kunnen pas de kunstof beschermkappen van de distributieriemen verwijderd worden. Als jij denkt geen stuurbekrachtiging (en airco) te hebben, zit er waarschijnlijk maar 1 v-snaartje op. Deze snaar loopt over de waterpomp en over de dynamo. Waarschijnlijk is dit dus de snaar die ze vervangen hebben.

Was de waterpomp toevallig al vervangen? Vaak vervangen ze die bij de tweede keer distributie (rond de 140.000) uit voorzorg...;)

PS: De waterpomp zit achter de distributieriemen en word daarom vaak tegelijk met zo'n klus gedaan...

MightyMarcel

ma aug 28, 2006 18:46

volgens mij is de waterpomp niet vervangen. (niemand over gehoord iig, geen idee of je dat zelf kan zien). Die is ook al een keer vervangen, volgens het onderhoudsboekje, bij ca. 100dkm. (zal wel iets gemankeerd hebben).

overigens, toen ik die riemen eens bekeek dacht ik wel, heb best wel geluk gehad dat t allemaal nog heel gebleven is. Een riem met zichtbare scheurtjes lijkt me niet zo goed, en t had bij 140dkm al gemoeten idd (tis nu 151dkm).

denk dat t idd de v-snaar was, is dat gebruikelijk ?

Speeder

Re: RE: distributie is vervangen : maar wat is dr nou precie

ma aug 28, 2006 18:50

volgens mij is de waterpomp niet vervangen. (niemand over gehoord iig, geen idee of je dat zelf kan zien). Die is ook al een keer vervangen, volgens het onderhoudsboekje, bij ca. 100dkm. (zal wel iets gemankeerd hebben).

overigens, toen ik die riemen eens bekeek dacht ik wel, heb best wel geluk gehad dat t allemaal nog heel gebleven is. Een riem met zichtbare scheurtjes lijkt me niet zo goed, en t had bij 140dkm al gemoeten idd (tis nu 151dkm).

denk dat t idd de v-snaar was, is dat gebruikelijk ?
Als de riem al aan het scheuren was heb je inderdaad veel geluk gehad :!: Ik hoop dat je ervan leert, en het voortaan optijd vervangt ;)
Als je waterpomp al bij 100k gedaan is is het niet nodig hem nu weer te doen. Ik verwacht dat ze dat ook niet gedaan hebben (aangezien je niks gehoord heb, het niet op de bon staat en hij niet op de passagierstoel ligt ;)) Die V-riem zal ook wel aan vervanging toe zijn geweest. Normaal vervangen ze die volgens mij alleen als hij er slecht uit ziet...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 28, 2006 19:51

Best prettig eigenlijk, dat de garage de oude onderdelen laat liggen. Weet je tenminste vrijwel zeker dat ze ook echt vervangen zijn!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

MightyMarcel

ma aug 28, 2006 19:57

Best prettig eigenlijk, dat de garage de oude onderdelen laat liggen. Weet je tenminste vrijwel zeker dat ze ook echt vervangen zijn!
Inderdaad. Aan de andere kant, wat moet je ermee, die troep in huis...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma aug 28, 2006 19:58

Op marktplaats zetten :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

mafkees

ma aug 28, 2006 20:00

kzal 's kijken - maar mijn alfa stuurt dan wel alsnog vrij zwaar, als die stuurbekrachtiging zou hebben, volgens mij heeft-ie dat niet.
Lijkt me eigenlijk vrij sterk, aangezien t maar een 'normale' 33 is (geen imola, en een 1.4).

ik heb een 33 imola zonder sb :lol:

Speeder

ma aug 28, 2006 21:25

ik heb een 33 imola zonder sb :lol:
Tja, dat krijg je bij ervan als je stuurhuis (weer) lek gaat ;)

Speeder

ma aug 28, 2006 22:04

Helemaal mee eens! Ik heb alle oude onderdelen die ik inmiddels vervangen heb bewaard, schoongemaakt en wel in een speciale doos in de schuur ;)

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma aug 28, 2006 23:03

Helemaal mee eens! Ik heb alle oude onderdelen die ik inmiddels vervangen heb bewaard, schoongemaakt en wel in een speciale doos in de schuur ;)
ik ben er ook zo een.
ik woon nog in het ouderlijk huis dus mot alles op de mijn kamer, slapen tussen de alfa onderdelen :twisted: ..

maar ja aan de andere kant wat moet je met al die kneut

(goed idee yuri, doen ze toch allemaal :mrgreen: .zag ook eens een keer gebruikte spanrollen voorbij komen :shock: )

Terug naar “Algemene Technische vragen”