Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

Laadstroom probleem 2600

zo aug 20, 2006 21:18

Tijdens de eerste kilometers met de 2600 blijkt dat de accu niet wordt bijgeladen.

Het lampje van de dynamo blijft tot +/- 2500 toeren branden. Daarboven gaat het lampje langzaam uit.

Het systeem werkt met een gelijkrichter overigens.

Is dit nou haast zeker de dynamo? Wat kunnen andere oorzaken zijn? Als het alleen de dynamo kan zijn dan breng ik die weg voor revisie.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Laadstroom probleem 2600

zo aug 20, 2006 21:20

Ff de laadspanning meten voor en na de regelaar dan weet je het meteen :P
Laatst gewijzigd door GTV op ma aug 21, 2006 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Laadstroom probleem 2600

zo aug 20, 2006 21:31

Ik neem aan dat je 2600 nog een gelijkstroomdynamo heeft? Vroege Giulia's hebben dat tenminste nog.
Maar bij een gelijkstroomdynamo heb je vanzelfsprekend geen gelijkrichter nodig :? :?:

Een gelijkstroomdynamo doet niets bij lagere toeren! Maar pas vanaf 2500 ltpm lijkt me idd. wel wat hoog.
Indicatie van de toerenteller is correct?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Andretti Molletti

Re: RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 12:28

Ff de laadstroom meten voor en na de regelaar dan weet je het meteen :P
De stroom in een gesloten circuit is overal gelijk, wet van kirchoff! (dus dat heeft geen zin.)

Ik begreep dat het een wisselspanningsdynamo betrof?
In dat geval lijkt me het controleren van de fases een goede optie.

Meet (belast met bv dimlicht aan) met draaiende motor, ongeveer 1500 toeren de wisselspanning op de dynamo plus.. de dikke kabel uit de dynamo naar de + acuu.
de wisselspanning mag max 0.5V zijn. Indien deze groter is dan is er een diode of wikkelingsprobleem.

Om de dynamo goed te diagnosticeren moet je eigenlijk wel eerst de laadspanning en stroom bij ongeveer 2000 rpm meten!
De spanning moet duidelijk hoger zijn dan de accuspanning en de stroom moet voldoende zijn om de accu te laden. De stroom door de accu is minimaal altijd 5 ampere (bij een lege accu duidelijk hoger)

Gezien het boujaar van je auto verwacht ik een gelijkspanningsdynamo. maar omdat jezelf aangeeft dat het een wisselspanningsdynamo betreft, zou ik zowie zo even de aansluitingen van de spanningsregelaar controleren. deze zit ergens op het schutbord gok ik zo en is ter grootte van een dubbel pakje cigaretten. Aan de onderzijde zitten 3 aansluitingen, Df D+ en D- zo even uit het hoofd. Diagnose stellen is verdraaid lastig daar deze spanningsregelaars uit de oude doos de plus regelen van het veld (Df) en niet de min zoals bij ingebouwde spanningsregelaars. Een universele regelaar, elektronisch is een uitkomst als de spanningsregelaar defect blijkt te zijn, en is te koop bij de betere zaken tegen redelijke prijzen... enkele 10tjes. Hoofddiodes zijn een grotere kostenpost, maar indien noodzakelijk wel los te vervangen bij de betere dynamorevisie bedrijven.

Enfin, wat is je wisselspanning dus???

Speeder

Re: RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 20:19

Ff de laadstroom meten voor en na de regelaar dan weet je het meteen :P
De stroom in een gesloten circuit is overal gelijk, wet van kirchoff! (dus dat heeft geen zin.)

Ik begreep dat het een wisselspanningsdynamo betrof?
In dat geval lijkt me het controleren van de fases een goede optie.

Meet (belast met bv dimlicht aan) met draaiende motor, ongeveer 1500 toeren de wisselspanning op de dynamo plus.. de dikke kabel uit de dynamo naar de + acuu.
de wisselspanning mag max 0.5V zijn. Indien deze groter is dan is er een diode of wikkelingsprobleem.

Om de dynamo goed te diagnosticeren moet je eigenlijk wel eerst de laadspanning en stroom bij ongeveer 2000 rpm meten!
De spanning moet duidelijk hoger zijn dan de accuspanning en de stroom moet voldoende zijn om de accu te laden. De stroom door de accu is minimaal altijd 5 ampere (bij een lege accu duidelijk hoger)

Gezien het boujaar van je auto verwacht ik een gelijkspanningsdynamo. maar omdat jezelf aangeeft dat het een wisselspanningsdynamo betreft, zou ik zowie zo even de aansluitingen van de spanningsregelaar controleren. deze zit ergens op het schutbord gok ik zo en is ter grootte van een dubbel pakje cigaretten. Aan de onderzijde zitten 3 aansluitingen, Df D+ en D- zo even uit het hoofd. Diagnose stellen is verdraaid lastig daar deze spanningsregelaars uit de oude doos de plus regelen van het veld (Df) en niet de min zoals bij ingebouwde spanningsregelaars. Een universele regelaar, elektronisch is een uitkomst als de spanningsregelaar defect blijkt te zijn, en is te koop bij de betere zaken tegen redelijke prijzen... enkele 10tjes. Hoofddiodes zijn een grotere kostenpost, maar indien noodzakelijk wel los te vervangen bij de betere dynamorevisie bedrijven.

Enfin, wat is je wisselspanning dus???
Duidelijke uitleg zeg! Het komt precies overeen met de theorie die ik tot dusver heb mogen leren op HTS Autotechniek ;)

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 21:17

Da's lang geleden dat ik de naam kirchhoff heb horen vallen!
Good old days...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Andretti Molletti

Re: RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 23:04

Ff de laadstroom meten voor en na de regelaar dan weet je het meteen :P
De stroom in een gesloten circuit is overal gelijk, wet van kirchoff! (dus dat heeft geen zin.)

Ik begreep dat het een wisselspanningsdynamo betrof?
In dat geval lijkt me het controleren van de fases een goede optie.

Meet (belast met bv dimlicht aan) met draaiende motor, ongeveer 1500 toeren de wisselspanning op de dynamo plus.. de dikke kabel uit de dynamo naar de + acuu.
de wisselspanning mag max 0.5V zijn. Indien deze groter is dan is er een diode of wikkelingsprobleem.

Om de dynamo goed te diagnosticeren moet je eigenlijk wel eerst de laadspanning en stroom bij ongeveer 2000 rpm meten!
De spanning moet duidelijk hoger zijn dan de accuspanning en de stroom moet voldoende zijn om de accu te laden. De stroom door de accu is minimaal altijd 5 ampere (bij een lege accu duidelijk hoger)

Gezien het boujaar van je auto verwacht ik een gelijkspanningsdynamo. maar omdat jezelf aangeeft dat het een wisselspanningsdynamo betreft, zou ik zowie zo even de aansluitingen van de spanningsregelaar controleren. deze zit ergens op het schutbord gok ik zo en is ter grootte van een dubbel pakje cigaretten. Aan de onderzijde zitten 3 aansluitingen, Df D+ en D- zo even uit het hoofd. Diagnose stellen is verdraaid lastig daar deze spanningsregelaars uit de oude doos de plus regelen van het veld (Df) en niet de min zoals bij ingebouwde spanningsregelaars. Een universele regelaar, elektronisch is een uitkomst als de spanningsregelaar defect blijkt te zijn, en is te koop bij de betere zaken tegen redelijke prijzen... enkele 10tjes. Hoofddiodes zijn een grotere kostenpost, maar indien noodzakelijk wel los te vervangen bij de betere dynamorevisie bedrijven.

Enfin, wat is je wisselspanning dus???
Duidelijke uitleg zeg! Het komt precies overeen met de theorie die ik tot dusver heb mogen leren op HTS Autotechniek ;)
Jee man.. das een eer zo'n antwoordt...dank je!!!

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 23:05

Hmm, vandaag de dynamo laten nakijken en die was dus niet helemaal goed. Is gerepareerd en doorgemeten. Maar het probleem is nu niet weg dus morgen haal ik een nieuwe spanningsregelaar en vervang ik die en dan moet het goed zijn toch?
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andretti Molletti

RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 23:06

ja sinus ;)

tenzij er en bedradingsprobleem is... maar je hebt het nummer van dirk he ???
:lol:

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 23:14

Bedradingsprobleem? Hmm.

Het dynamo lampje gaat nu langzaam uit bij de 1500 - 2000 toeren, daarboven is het lampje uit. Kan het dan toch een bedradingsprobleem zijn?
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andretti Molletti

RE: Laadstroom probleem 2600

ma aug 21, 2006 23:43

Te weinig voorbekrachtiging???

Laadstroomcontrolelampje wel ok?? Juiste type?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Laadstroom probleem 2600

di aug 22, 2006 14:33

:roll: Bedradingsprobleem?

massakabel vanaf het blok?
Dirk - Giulia2000TS

Andretti Molletti

Re: RE: Laadstroom probleem 2600

di aug 22, 2006 16:55

:roll: Bedradingsprobleem?

massakabel vanaf het blok?
Hij start toch goed?? dan kan dat het niet zijn ;)

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Laadstroom probleem 2600

di aug 22, 2006 17:00

:roll: Bedradingsprobleem?

massakabel vanaf het blok?
Hij start toch goed?? dan kan dat het niet zijn ;)
Je hebt gelijk. Was ook meer een poging om de aandacht af te leiden..... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

RE: Laadstroom probleem 2600

di aug 22, 2006 20:29

Morgen een nieuwe spanningsregelaar halen (ik vermoed dat ie kapot is) Als het dan niet opgelost is dan geef ik het op. Dan gaat ie weer naar een deskundige. :roll:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Terug naar “Algemene Technische vragen”