Ff de laadstroom meten voor en na de regelaar dan weet je het meteen

De stroom in een gesloten circuit is overal gelijk, wet van kirchoff! (dus dat heeft geen zin.)
Ik begreep dat het een wisselspanningsdynamo betrof?
In dat geval lijkt me het controleren van de fases een goede optie.
Meet (belast met bv dimlicht aan) met draaiende motor, ongeveer 1500 toeren de wisselspanning op de dynamo plus.. de dikke kabel uit de dynamo naar de + acuu.
de wisselspanning mag max 0.5V zijn. Indien deze groter is dan is er een diode of wikkelingsprobleem.
Om de dynamo goed te diagnosticeren moet je eigenlijk wel eerst de laadspanning en stroom bij ongeveer 2000 rpm meten!
De spanning moet duidelijk hoger zijn dan de accuspanning en de stroom moet voldoende zijn om de accu te laden. De stroom door de accu is minimaal altijd 5 ampere (bij een lege accu duidelijk hoger)
Gezien het boujaar van je auto verwacht ik een gelijkspanningsdynamo. maar omdat jezelf aangeeft dat het een wisselspanningsdynamo betreft, zou ik zowie zo even de aansluitingen van de spanningsregelaar controleren. deze zit ergens op het schutbord gok ik zo en is ter grootte van een dubbel pakje cigaretten. Aan de onderzijde zitten 3 aansluitingen, Df D+ en D- zo even uit het hoofd. Diagnose stellen is verdraaid lastig daar deze spanningsregelaars uit de oude doos de plus regelen van het veld (Df) en niet de min zoals bij ingebouwde spanningsregelaars. Een universele regelaar, elektronisch is een uitkomst als de spanningsregelaar defect blijkt te zijn, en is te koop bij de betere zaken tegen redelijke prijzen... enkele 10tjes. Hoofddiodes zijn een grotere kostenpost, maar indien noodzakelijk wel los te vervangen bij de betere dynamorevisie bedrijven.
Enfin, wat is je wisselspanning dus???