Pagina 1 van 1

4cilinders gtv6

Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:53
door gtv6power
cilinder 4, en 5 doen niet mee en er komen knallen uit de uitlaat. kabels, bougies, verdeler, injectoren zijn allemaal in orde. Is het zo dat de distributieriem durft verschuiven bij de gtv? En welk merkteken op de onderste poelie moet ik nemen om de ontsteking juist te zetten? Morgen ga ik zien of de distributie goed ligt. Kan het in de ontstekingsmodule zitten?.

Iemand dit ook al eens voor gehad? Wat zou het nog kunnen zijn?

groeten

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: vr aug 18, 2006 22:15
door Theo Romeo
Bougiekabels verwisseld of rotorkap verdraaid.. gezien je vorige vragen over bougies en ontsteking?

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 09:49
door gtv6power
niks verwisseld

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 11:03
door RG
Even de motor laten draaien en dan de bougies van 4 en 5 eruit trekken. 10 tegen 1 dat die zeiknat zijn. Oftewel ik verwacht dat ze wel peut krijgen maar geen vonk.
Als je de bougies er dan toch uit hebt liggen kan je makkelijk checken of je vonkjes hebt op 4 en 5.

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 11:06
door gtv6power
ze zijn niet nat

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 11:49
door RG
vonkjes ook gechecked?

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 13:03
door gtv6power
ja, denk echter dat de distributie verkeerd ligt.

Op de tandwielen van de nokkenassen staat een bolletje en een streepje. Bij 1 tandwiel komen deze juist overeen en bij de andere niet. Moeten deze niet allebij juist overeen komen?

Wat is de klepspeling bij deze motor?

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 14:39
door RG
Distributie klinkt niet logisch:
- Waarom zou cilinder 6 het dan wel doen en 4 en 5 niet?
- Als hij één tandje verkeerd staat loopt je blok nog prima, je habt alleen minder vermogen. Bij twee tandjes heb je echt een probleem, dan loopt ie ook niet meer op 4 pitten...
- Als de riem een tandje verspringt is het bijna altijd de rechterkop en niet de linker. De rechterpoelie heeft namelijk een veel kleiner stuk riem waar de poelie het mee moet doen.

Hoe dan ook, de distibutie checken kan nooit kwaad. Dit kan idd door de markeringen op de poelie's te checken, maar ik zou in dit geval echt even de kleppendeksels demonteren. Dat is toch een stuk nauwkeuriger en het is ook niet een echt grote klus. Dan kan je gelijk ook je klepspeling controleren.

Klepspeling inlaat: 0.475-0.50 mm
klepspeling uitlaat: 0.225-0.25 mm
beiden gemeten bij de nokkenas, dus de uitlaat niet meten boven de klepsteel!

Ik heb ze zelf net gesteld naar .425 en .200 respectievelijk.

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: za aug 19, 2006 16:22
door gtv6power
bedankt!

Re: RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: zo aug 20, 2006 01:25
door Alessandro
Klepspeling inlaat: 0.475-0.50 mm
klepspeling uitlaat: 0.225-0.25 mm
Ik heb ze zelf net gesteld naar .425 en .200 respectievelijk.
:?: waarom die krappere speling??????

Re: RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: wo aug 23, 2006 12:31
door Leo Veloce
waarom die krappere speling??????
Daar ben ik ook wel benieuwd naar :?:

Leo

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: do aug 24, 2006 20:28
door sjoerdb
een miniscule kleinere speling geeft een miniscule grotere opening wat een ietsiepietsie meer vermogen kan opleveren. oftewel het heeft niet zoveel zin maar het kan juist wel net iets langer zonder kleppen stellen dan dat je het precies volgens de regeltjes zou doen.

@ RG, of heb ik jouw denkwijze niet op de goeie manier uitgelegd?

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: do aug 24, 2006 21:02
door RG
Uitleg van Sjoerdb is correct, met nog een kleine aanvulling: De klepspeling minimaliseren zorgt voor verminderde krachten/klappen tussen de klepbeker en de nok.

Een nadeel zou kunnen zijn dat de uitlaatklep wamer wordt doordat deze korter gesloten is. Zolang je ervoor zorgt dat de uitlaatklep wel daadwerkelijk geheel sluit zal dit effect vrijwel nihil zijn.

Wie het kleine niet eert... :wink:

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: vr aug 25, 2006 00:17
door Alessandro
Ik snap 'm. :o
Ik heb me eens laten vertellen dat je de kleppen juist beter ruimer dan krapper kunt zetten (zeker bij LPG) i.v.m. bovengenoemde. Maar dat krachtenverhaal klinkt ook wel logisch eigenlijk. :-k Anderzijds: zitde fabrikant er naasst dan? Ik probeer(de) de kleppen altijd aan de bovengrens van de tollerantie (fabrieksopgave) te stellen. Heb ik daardoor dan versleten nokken en klepbekers? (mijn V6 tikt er behoorlijk op los :oops: )

RE: 4cilinders gtv6

Geplaatst: vr aug 25, 2006 00:29
door RG
Ik zou niet zeggen dat de fabrikant het verkeerd heeft, maar wel dat ze een veiligheidsmarge aanhouden.
In het meest ideale geval sluiten je kleppen exact bij een warme motor, oftewel 0,00 mm klepspeling warm. Het nadeel van dit "ideale" geval is dat er maar één klep verkeerd hoeft te staan en het kleine beetje winst ben je weer ruimschoots kwijt. Op de koop toe kan je problemen krijgen met bv. verbrande kleppen.

Dus krap afstellen mag, maar wel met beleid... Oftewel: geheel op eigen risico!!!