Pagina 1 van 1

sper vraagje

Geplaatst: di aug 15, 2006 08:13
door MC
Hoi,

Ik heb een berlina 2000 (1973) en bij snelle scherpe bochten + glad hoor ik een flinke kreun uit de achterophanging.

Vol enthousiasme verdacht ik het sper, maar nu ben ik een dag op zandvoort geweest en heb er geen last van gehad?!

Dus nu is mijn vraag: hoe test je een sper dif?? ik heb werkelijk geen idee (natuurlijk het liefste zonder 'm er helemaal af te halen....)

alvast bedankt

RE: sper vraagje

Geplaatst: di aug 15, 2006 23:30
door Berlina addicted
Hallo,
Wat dat geluid bij de achterwielophanging is weet ik zo gauw niet, kan van alles zijn (ergens peling?).
het zal niet je sper zijn, ook al zit er een speras op je berlina, de werking zal door de loop der jaren nihiel zijn (als je as nooit uit elkaar is geweest), omdat het systeem met plaatjes werkt wat natuurlijk aan slijtage onderhevig is.
Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: sper vraagje

Geplaatst: di aug 15, 2006 23:55
door Giulia2000TS
Dat de werking nihil is valt te betwijfelen. Nog sterker, het valt te testen... :wink: Glad (nat) wegdek, volgas weg (met wielspin dus) en daarna kijken wat je op het asfalt achterlaat. Vergelijkbare sporen, of 1 wiel wat doorslaat. Of even iemand laten kijken of je met 2 wielen of 1 wiel doorslaat. Daarnaast is een kort en hard bochtje in de regen ook wel voldoende om te merken of je sper nog werkt. Vlot uitbreken (en driften) duidt op werkende sperdiff, 1 spinnend achterwiel duidt op afwezige werking. Probeer eens wat en bij voorkeur dus in de regen met een toekijkende vrijwilliger.

RE: sper vraagje

Geplaatst: wo aug 16, 2006 01:12
door Gordon
Blokje aan een kant onder de as plaatsen. Als je dan nog steeds weg kan rijden werkt de sper (is trouwens geen sper, maar een beperkte slip). Als je niet vooruit komt doet ie het niet of is het een normaal differentieel.

Re: sper vraagje

Geplaatst: wo aug 16, 2006 18:47
door hagen111

Dus nu is mijn vraag: hoe test je een sper dif??
Heb je een kennis of familielid met een grindpad of een fraai gazon....vol het gas erop en als je mooi twee strepen trekt dan zal ie het wel doen :twisted:

RE: sper vraagje

Geplaatst: wo aug 16, 2006 21:52
door MC
Hi

bedankt voor het meedenken ;

het gazon zal ik nog even heel laten (ik heb maar een klein tuintje :roll: )

dat van dat blok is wel simpel, maar ik zal eerst eens een mooie constuctie bedenken (wil niet te veel kapot maken) en een nat wegdek is wat gemakkelijker te vinden op dit moment :cry:

verder: ik had al in de originele folder gelezen dat een (ok !) limited slip diff een optie op deze auto was, maar een alfa expert was er van overtuigd dat mijne er een had

het geluid treed maar heel zelden op, bij snel straatje keren in de sneeuw (tijdens een evenement met de naam van een benzine merk, waar ik niet meer aan herinnerd wil worden) en net zo iets in de regen. Echte stress is het dus niet maar het was wel een echt harde kreun/ratel die pijn aan de oren deed.

nu moet ik de alfa weer eens onderhanden nemen en moest er weer aan denken, en zo kwam ik op het 'probleem' van hoe je zo'n lsd test. vrienden ed kwamen ook niet met een ideaal idee dus leek het me leuk om het hier vragen

zaken als een natte gras berm naast de weg + twee wielen er in kwamen al voorbij maar met een (ik denk max 25 % sper) zal dat ook niet duidelijk worden dacht ik.

als het gecontroleerd kan zal ik wat zaken uitproberen

mvrgr

RE: sper vraagje

Geplaatst: do aug 17, 2006 12:47
door Gordon
Ook niet te gek maken natuurlijk. Het wiel hoeft niet 30cm van de grond af. Kost je nog kofferbakruimte ook als je er dan vanaf stuitert...

RE: sper vraagje

Geplaatst: do aug 17, 2006 15:21
door Atte
Wat subtieler is de volgende methode. Een kant van de auto omhoog zetten. Versnellingsbak in neutraal. Natuurlijk ook de handrem er af. Misschien een blokje voor de voorwielen.

En dan met een momentsleutel het wiel verdraaien. Op een naafmoer of anders op een wielmoer/-bout. Als het sper nog redelijk is, dan heb je ongeveer 7 tot 9 Nm nodig om het wiel te verdraaien.