Dr.156
Newbie
Newbie

Roest Plekje -> Spider IV

ma aug 14, 2006 08:38

Ik zal mij allereerst even voorstellen, aangezien dit mijn eerste topic is op dit forum:
Mijn naam is Marcel van Banning, en ik woon in het mooie Zuid-limburgse. Ik ben al van bij de bevruchting besmet met het Alfa-virus, en bezit op dit moment een leuke 156 voor alle dag. Ik heb mijn Pa sinds 3 jaar zover dat ie een Spider 4 heeft aangeschaft, die wij sindsdien gezamelijk regelmatig "uitlaten".
In de winter mag ze fijn in de garage blijven (behalve op die heerlijke zonnige januari dag).

Na 15 jaar is helaas het eerste roestplekje op de Spider uit 1991 ontdekt. Ca. 1 cm achter de koplamp, bovenop het spatscherm.
Het zichtbaar als gebrobbelde lak over 0,5cm breed en iets van 4 cm lang: lijkt mij duidelijk roestvorming.
Aangezien roest niet vanzelf verdwijnt, en zelfs alleen maar erger wordt, wil ik dit meteen aanpakken.

Aan de zeer begaafde plaatwerkers, en roest duivel bezweerders hier op het forum daarom de volgende vragen:
1) Hoe het beste op te schuren ? (hand, vlakschuurder, exenter, staal borstel, nat ??)
2) Welk middeltje is aan te bevelen om de roest "in het metaal" om te zetten (roest stop) ?
2) Wat voor grondverf ?
3) Welke spuitverf is aan te bevelen voor Alfa Rood (graag in een spuitbus).(sorry, kleur nummer heb ik niet bij de hand)

De rubber ring die rond om de koplamp zit, is uit gelubberd en verweerd. Zou dat de oorzaak zijn ? Hij wordt zowieso vervangen.
Ik zal anders proberen nog een foto van de plek des onheils te maken.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Roest Plekje -> Spider IV

ma aug 14, 2006 09:51

gezien de plek die je aanwijst komt dit van binnen uit, dus : plek uitslijpen, dichtlassen, strakmaken, spuiten.. afhankelijk van de kleur van de auto kan dit lokaal gebeuren(niet metallic kleuren) of moet het gehele scherm gespoten, en uitgespoten over andere delen (tegen kleurverschil, bij metallic lak)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Dr.156
Newbie
Newbie

ma aug 14, 2006 16:24

Ik zal de koplamp eens demonteren om te zien of de roest inderdaad van binnenkomt.

Lassen klinkt in mijn oren alweer erg drastisch, vooral omdat ik zelf niet meer kan dan alleen wat "braden".

sudsprint
Guru
Guru

di aug 15, 2006 00:51

wat je moet doen hang af van het resultaat dat je wil bereiken. met een dremel en een lak stift kom je ook een heel eind. maar ja zoals gezegd het is maar net wat je wil.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di aug 15, 2006 16:49

bekende 'rot-spot' bij een spider, dit komt van binnenuit en dient idd gelast te worden. Wat je moet doen is de spatplaten voor de voorwielen verwijderen, en daarvanuit kijken. Juuist daar bovenop gaat het rotten omdat mensen giga hun auto poetsen maar nooit eens van onderen de hoge druk erop zetten. Idem de spatplaten achter de voorwielen, ook daar bovenop en daarachter gaat het vreselijk mis als ze niet af en toe verwijderd worden en erachter bijgehouden worden. De dorpelkoppen rotten weg, en een jaar later is de dorpel ook wijlen.

Ikzelf ben vreselijk anti de spatplaten, hoewel er mensen zijn die er anders over denken. Ik laat ze liever weg zodat ik kan zien wat zich afspeelt, en zet zeeeeer regelmatig de slang cq hogedruk op de binnenkant van de wielkasten. Dit zonder wielen, en daarna goed checken en evt. gelijk bijwerken.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”