Pagina 1 van 1
schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: vr aug 11, 2006 14:37
door BinnemaTS
Na een tijdje stilstand heb ik besloten mijn zwarte 91er 75 t-spark weer eens aan te pakken. De volgende problemen heeft de auto momenteel.
Wanneer de motor loopt dan schommelt het toerental. Ik heb al gezocht naar oudere berichten en kon daaruit opmaken dat er waarschijnlijk of;
- met de stationair regelklep iets mis moet zijn.
- gasklep vervuild.
- valse lucht door de "inlaatrubbers" binnen komt.
Weer iemand waar de mogelijke onderdelen zijn gesitueerd? De inlaatrubbers weet ik te vinden maar de stationair regelklep en de gasklep niet (iemand foto's? ik zag wel een topic met een foto maar deze foto is niet meer online).
Daarnaast heb ik bij warme motor het bekende startprobleem (het niet aanslaan van de startmotor) hiervoor ben ik ook even in het archief gedoken maar ik kan er niet echt wijzer van worden met al die relais nummertjes, draden en zekeringen...
Weet iemand dit enigzins stap voor stap uit te leggen?
Alvast vriendelijk bedankt!
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: vr aug 11, 2006 16:20
door KAS
Gasklep zit bij je lmmeter. Dat zwarte ding vlakbij je luchtfilter. Daar loopt een brede zwarte slang naar toe. Er kan een behoorlijke hoeveelheid vette troep in zitten door de carterontluchting. Stat. regelaar zit op het kleppendeksel. Ronde trommel met slang en stekker. Voor details klik
hier maar es .
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: vr aug 11, 2006 18:58
door BinnemaTS
bedankt, hier kan ik wel weer even mee bezig. Ik denk dat ik alleslangetjes ook eens even ga nalopen en dan maar gewoon alles dat er slecht uitziet vervangen.
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: vr aug 11, 2006 21:22
door AlfettaOwner
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: za aug 12, 2006 10:26
door DJ
Al gezocht op het oude forum? Daar staat het startrelais duidelijk beschreven. Al de genoemde nr's zijn gewoon terug te vinden op de relais. Overigens is een relais in bouwen zo eenvoudig dat een monteur die nog 75 ervaring heeft er in een half uur mee klaar kan zijn. Kost dus niet de wereld om het te laten doen. Relais zelf is ook euro's werk, niet duur.
Mzzl,
DJ
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: za aug 12, 2006 15:16
door BinnemaTS
Ik heb zelf wel de nodige relais liggen na de sloop van autos maar weet niet precies van waar naar waar en op welke positie ik ze moet plaatsen. Ik heb het eea op het oude forum gevonden maar kon daar niet een duidelijke stapsgewijze beschrijving vinden. Waar moet ik dat relais tussen plaatsen?
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: ma aug 14, 2006 23:44
door DJ
Ik kan de relais modificatie zelf zo uitvoeren maar het is beetje lastig uitleggen zonder papiertje en potlood erbij.
Er zitten 3 draden op de startmotor. Dikke rechtsteeks van de accu voor de startmotor, een iets minder dikke ook met 12V erop voor de spoel die de startmotor in schakelt en een dunne die van contact komt.
Het komt erop neer dat je de dunne draad van contactslot gaat gebruiken om relais te bedienen. Met het relais schakel je dan de iets minder dikke draad (4mm2?) Die moet je dus loshalen van de startmotor en naar het relais laten lopen. Vervolgens ff nieuwe draad maken (van minimaal gelijke dikte) van relais naar startmotor.
Maar als het je niet helemaal duidelijk is, laat het dan gewoon ff doen voor je kortsluiting maakt oid. Stelt niets voor dus echt duur kan het nooit worden.
Gr,
DJ
RE: schommelen toerental 75 en ander bekend probleem
Geplaatst: di aug 15, 2006 14:23
door BinnemaTS
ok, ik begin het enigzins te snappen.
Dus de contactslot draad op het relais, de iets minder dikke draad (van de spoel) ook op het relais en weer van het relais naar de startmotor positie.
Als dit dan gedaan is dan maakt de contact draad geen directe verbinding meer met de startmotor maar stuurt hij middels het relais de "spoeldraad" aan? of heb ik het weer helemaal mis?
Welk relais moet je daarvoor gebruiken en wat is de mooiste manier om zoiets weg te werken? Zijn er nog plaatsen over op de reguliere relais plaatsen?