RG

Trilling aandrijflijn GTV6

za aug 05, 2006 13:14

Ik heb zojuist de aandrijflijn van de GTV6 gedemonteerd omdat deze nogal trilde boven de 4000 rpm. Ik heb de oorzaak gevonden: de centreerbus die in het vliegwiel motorkant gaat is helemaal kapot en zit "vastgelast" op de as. Het sleufje om hem te verwijderen is ook verdwenen en op de as is tussen de spiebanen en de centreerder een duidelijk slijtagespoor zichtbaar aan één kant van de as.
foto's op: fotoalbum aandrijflijn

Het busje in het vliegwiel zal ook wel kapot zijn, maar die heb ik nog niet goed kunnen zien. Deze zal er dus ook uit moeten waarschijnlijk.
Kan dat busje gedemonteerd worden met het vliegwiel op het blok, of moet ik het vliegwiel ook demonteren?

Het busje achter bij de koppeling zat ook niet goed, deze was naar voren geschoven de as op en zat slechts voor de helft in de bus in het achterste viegwiel. Toen ik hem wou demonteren brak ie ook direct doormidden...

Bij deze ben ik dus ook op zoek naar een nieuwe aandrijfas van een GTV6. Iemand? Ik zal ook bij gezocht zo een topic aanmaken!

RG

RE: Trilling aandrijflijn GTV6

zo aug 06, 2006 10:31

Een kleine upi-date:

De as hoeft misschien toch niet bij het oud ijzer. Het binnenste deel van de centreerbus dat op de as zat heb ik er met een dremel afgekregen, en het uiteinde van de as ziet er goed uit. Hier kan de nieuwe centreerbus wel weer op gemonteerd worden. Wel blijft de slijtageplek tussen de spiebanen en de centreerbus zitten, op de plek waar de hardyschijf zit. Maar ik denk dat dat geen problemen hoeft op te leveren.
Hoe belangrijk is het dat de voorste hardyschijf strak op de as zit? Ik weet niet hoe de passing zal zijn met een nieuwe hardyschijf, aangezien deze aan de binnenkant is gesleten, maar als hier geen speling mag zitten zou dat nog een probleem kunnen zijn.

Verder heb ik vanochtend het staartstuk van de motor gehaald. Ik krijg hem echter niet onder de auto vandaan door de 3 bouten die uit het vliegwiel steken... Ik kan nu wel veel beter bij de bus in het vliegwiel. De veer die in de centreerbus hoort te zitten maar die hier los in lag heb ik eruit gekregen. De twee ringen krijg ik er echter niet uit, doordat een stuk van de buitenkant van de centreerbus hier versmolten is met de bus in het vliegwiel. Deze vliegwiel-bus moet er dus uit, zodat ik een nieuwe bus kan plaatsen.
Ik ben er echter nog niet uit hoe ik de bus uit het vliegwiel ga krijgen. tips?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Trilling aandrijflijn GTV6

zo aug 06, 2006 10:36

Met n' toplagertrekker :?

RG

RE: Trilling aandrijflijn GTV6

zo aug 06, 2006 15:25

wederom een update...

Ik heb toch besloten om het vliegwiel er ook maar af te halen. Leek me uiteindleijk toch eenvoudiger dan onder de auto liggend busjes te trekken en te zetten. Bovendien kan ik nu pas echt zien wat de schade is:
De buitenkant van de centreerbus zat vast aan de voorkant van het vliegwiel, inclusief de twee ringetjes, maar zonder veertje dus. Het geheel was er vrij eenvoudig naar voren toe uit te trekken. (Dat was lastig geweest met het vliegwiel nog op de motor ;) )
In de bus van het vliegwiel zie je slijtagesporen van de voorkant van de aandrijfas, zoals wel was te verwachten.

Morgen ga ik verder, tenminste, als ik de benodigde onderdelen kan krijgen... :?

Nog twee vragen:
1. Welk vet kan ik het best gebruiken tussen bij de centreerders?
2. De achterste krukaskeering zweet redelijk. Ik zou hem er niet speciaal voor gaan vervangen, maar nu ik er toch bij kan, is dat nu een eenvoudig klusje? Hoe gaat dat in z'n werk?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Trilling aandrijflijn GTV6

zo aug 06, 2006 15:35

2. De achterste krukaskeering zweet redelijk. Ik zou hem er niet speciaal voor gaan vervangen, maar nu ik er toch bij kan, is dat nu een eenvoudig klusje? Hoe gaat dat in z'n werk?
check :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

RG

RE: Trilling aandrijflijn GTV6

ma aug 07, 2006 17:08

Na een ochtend zoeken heb ik alle benodigde onderdelen bij elkaar...

Maar ik krijg die voorste centreerder die het vligwiel in gaat niet in elkaar. In de bus die voorop zit moet een centreerder geschoven worden, daarna een veer, een ring en een borgring. De centreerder gaat echter niet ver genoeg in de bus om de veer er nog bij te krijgen. :x
De volgende stap zou zijn om de centreerder op de as te tikken. Ook hiet voorzie ik problemen, aangezien de binnenkant van de centreerder 12 mm diameter is en de buitenkant van de as 14 mm. Dat kan volgens mij dus nooit passen... :evil: of wel?

Hopelijk heeft iemand antwoord op de volgende vragen:
1. Hoort in de bus voorop inderdaad dezelfde centreerder te zitten als in het midden en op het eind van de as?
2. Gebruikt de GTV6 dezelfde centreerders als een 75? Oftewel, zijn de uiteinde van de as bij een 75 dunner dan 14 mm en meer in de richting van 12 mm?

RG

RE: Trilling aandrijflijn GTV6

ma aug 07, 2006 17:19

Ik heb net LeMarc gesproken, en er hoort een ander onderdeel in de bus dan de centreerder die ik er nu in probeer te krijgen. Dus dat verklaard een boel.
Wel raar dat een aantal "specialisten" vandaag toch beweerde dat die centreerder echt in die bus hoort... :?

Heeft iemand toevallig het onderdeel liggen dat hiet wel in hoort?
Morgen gaat LeMarc ook kijken of hij nog wat heeft liggen!

Terug naar “Algemene Technische vragen”