montsmalfa
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

V-snaar in Giulia 1300 vervangen nu vreemd geluid?

vr aug 04, 2006 20:50

Dag forumers.
Op mijn eerste trouwdag (29 juli) zouden mijn vrouw en ik een rit maken langs de trouwfotolocaties van een jaar eerder. Ik startte Juul en het klonk wat vreemd onder de motorkap! Ik kijken en zag dat de v-snaar niet meer om de poulie zat van de fan. Dus Juul maar thuis laten :( en de picknick spullen maar overladen in de 156!
Afbeelding

Met behulp van dit fantastische forum, heb ik zelf de stoute schoenen maar eens aangetrokken en zelf de v-snaar vervangen! Na wat topics te hebben gelezen over het vervangen van vooral de 33-ers dacht ik: dat kan ik ook!
Dus bij AR-Parts heb ik een riem besteld en die had ik woensdag binnen.
Dus ik aan de slag. De boekjes erbij en gekeken wat er allemaal ongeveer los kan en waar de schroeven zitten.
Eerst de radiator los (wat kun je kl^&%te bij die onderste slangenklemmer) en de kap van de fan er uit! Bij het losmaken van de radiator had ik misschien eerst even moeten aftappen, nu heeft de oprit meteen een koelwatersproeibeurt gehad. Maar goed. Volgende keer beter.
Zo, nu kon ik goed bij de oude riem. De dynamo onderaan los en bovenaan zit zo'n mooi beugeltje om de snaar te spannen!

foto van de oude riem (bijna niet te zien)
Afbeelding

Hop, nieuwe snaar d'r om en spannen maar! Met een lange ijzeren staaf (de 'hefboom') de dynamo naar rechts duwen en schroefkes vast 8) .
Hier moet ik wel even melden dat ik niet wist in welke volgorde de schroeven moesten dus ik heb eerst de voorste (sleutel 12) en toen de grote onderste (kantelschroef, sleutel 19) vastgedraaid. Ik vond wel dat de dynamo bij het vastzetten van de grote schroef ietwat raar kantelde. Maar dat zal niets uitmaken denk ik.
Vandaag maar eens voorzichtig een tijdje rijden. Op de verpakking van de nieuwe riem stond minimaal een kwartier op 3000 rpm, dus een mooie 80km route uitgezocht en de ANWB pas bij de hand gehouden.
Ik begon wel wat rare geuren waar te nemen maar wijt dat aan de koelvloeistof wat over het carter gevloeid is :? .
Maar na een kwartiertje begon er ook een wat raar geluid te ontstaan. Even een beschrijving van het geluid: Het is net of er een luchtalarm buiten is, maar dan wel een km. verderop. Het geluid is niet afhankelijk van het aantal toeren maar alleen bij stilstand en stationair lopen hoor ik het niet. Nu las ik ergens op het forum (van mijn naamgenoot over een te brede riem.
Nu de vragen:
Hoe breed moet de riem zijn?
Wat was het geluid wat Michel hoorde?
Heeft iemand anders nog tips?
Of vragen?

Ik ben benieuwd :wink:

Vriendelijke groet,

Michel

Nog even een foto van de nieuwe snaar:
Afbeelding
-------------------------
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue
156 1.9 JTD SW Cosmoblue 2000

heden:
Alfa Romeo 156 SW azzurro nuvola 2001
Giulia Nuova Super 1300L Prugna 1976

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: V-snaar in Giulia 1300 vervangen nu vreemd geluid?

vr aug 04, 2006 21:14

Ik herinner mij dit vreemde verhaal nog goed :wink: De auto in kwestie heb ik niet meer, toen stak ik de schuld op een te brede riem. Maar: later heb ik de riem van mijn 33 16V (de huidige) vervangen door eenzelfde type van dezelfde leverancier, zonder problemen ! :shock:
Een echte reden heb ik dus nog niet: die vorige 33 maakte geen herrie meer als ik de oude riem terug plaatste. Lagering van de waterpomp of dynamo was dus niet de boosdoener. enige (theoretische) reden die ik kan bedenken (in mijn geval toen) is het versleten zijn van één der poulies, waardoor de onderkant van de "V" vorm (met de nieuwe, niet afgesleten riem) geen grip meer had en het gehuil veroorzaakte...De oude was natuurlijk al wat smaller geworden en zakte dieper weg in de poulies....Dit is maar een theorie, niks zegt dat dat bij jou het probleem is. Voor hetzelfde geld heb je de riem bv te hard gespannen en is nu het lager van bv je dynamo heen....
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 04, 2006 21:18

Riem niet te strak ????

montsmalfa
Full Member
Full Member

Re: RE: V-snaar in Giulia 1300 vervangen nu vreemd geluid?

vr aug 04, 2006 21:38

Riem niet te strak ????
Nou, na het er op zetten zat de riem aardig strak, met de duim ongeveer een cm. in te drukken.
Toen na het rijden was de riem wat minder strak gaan zitten. Ik dacht dat daar het probleem vandaan kon komen en heb deze dus weer aangespannen.
En nog niet weer gereden daarna. Dus dat ga ik morgen maar weer es even doen. :wink: Is sowieso geen straf natuurlijk :driving:
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue

heden:

Andretti Molletti

vr aug 04, 2006 21:40

Lijkt wel of je riem bij je dynamopoelie te diep zit.. Zit die centrale moer nog goed vast?
Koelvloeistof bijgevuld??

Beetje water op de riem spuiten met een plantenspuit als je het geluid hoort... komt het uit de riem dan verdwijnt het.
Zo ja dan strakker of losser spannen proberen.

montsmalfa
Full Member
Full Member

vr aug 04, 2006 21:48

Lijkt wel of je riem bij je dynamopoelie te diep zit.. Zit die centrale moer nog goed vast?
Dat hoop ik wel, ga ik morgen checken. Ik zie wat je bedoelt, bij de fan zit ie lang zo diep niet.
Hoe zit dat bij anderen dan?

Jazeker!

Beetje water op de riem spuiten met een plantenspuit als je het geluid hoort... komt het uit de riem dan verdwijnt het.
Bij stationair doet ie het niet. Maar ik ga het morgen ook even proberen.
eerst alvast bedankt!
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue

heden:

montsmalfa
Full Member
Full Member

zo aug 06, 2006 21:03

Ik heb weer een (flink) stuk gereden! Gisteren de riem opnieuw aangespand (is dat een woord :? ). En ik dacht na een testritje niets meer te horen!
Er komt wel heel veel olie onder het carter vandaan als ie stilstaat... maar dat is vast de koelvloeistof die overal overheen spoot :oops: :oops:
Vandaag weer lekker even gestuurd en na een km. of 40 begon het geluid weer, maar minder hard. En bij gas los hield het eerder op dan de eerste keer. Het testje werkte niet echt omdat het niet altijd geluid maakt. Het komt nu pas na een bepaald toerental... waar ik ook nog niet achter ben.

Maar ik kan er mee leven zo!
Jullie horen wel weer eens een update en bedankt voor de suggesties :D
Misschien maak ik hier nog wel eens een projecttopic voor aan :wink:
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue

heden:

roel
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 07, 2006 09:32

....
Er komt wel heel veel olie onder het carter vandaan als ie stilstaat... maar dat is vast de koelvloeistof die overal overheen spoot :oops: :oops:
.............
Maar ik kan er mee leven zo!
Ik zou toch eerst even vaststellen of het nou olie of koelvloeistof is! Gewoon vinger door het plasje en ruiken. Kan niet missen......

Heb toch ook mijn twijfels over de manier van spannen van de snaar: een lange ijzeren staaf :shock: Lijkt me dat hij hierdoor veel te strak komt te staan en daardoor de dynamo en waterpomp teveel onder spanning komen te staan (daardoor koelwater lekkend?).

Zolang ik niet weet wat het is en waar het vandaan komt (zeker als het om grote hoeveelheden gaat), zou ik er niet lekker mee rond kunnen rijden. Houd in ieder geval beide niveau's goed in de gaten!!!!

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Andretti Molletti

do aug 24, 2006 00:04

en ?

montsmalfa
Full Member
Full Member

do aug 24, 2006 22:42

en ?
tsja...
Eerst maar eens even vakantie gehad klik
En eergister naar Lukas de Vries gegaan en een afspraak gemaakt voor de jaarlijkse APK.
Dus ook meteen maar gevraagd naar de lekkage van koelvloeistof.
Voor de vakantie nog een tochtje gemaakt en bijna weer thuis zag ik in de spiegel een grote rookwolk achter de auto.
Schrik natuurlijk :shock: Dus dacht: nu is het zeker: de koelvloeistof zal wel op zijn. MIjn temperatuurmeter doet het niet meer dus zeker was ik niet... maar thuisgekomen de auto weer ingepakt (doek erover) en na de vakantie het koelvloeistofpeil maar eens bekeken... en bijgevuld. Maar daar kan bijna niets meer bij. Dus ik wacht met smart wat Lukas er van zegt.

Ik denk dat het een nieuw waterpompje wordt :oops: :oops:

wordt wel weer vervolgd... :wink:
verleden:
145 1.9 TD
145 1.6 TS
156 1.8 TS babyblue

heden:

Terug naar “Algemene Technische vragen”