Dit topic is vast al vaak langs gekomen, maar kan iemand mij aangeven wat er allemaal aan een 2lt alfetta blok moet gebeuren om hem in een giulia 1300 uit 1968 te plaatsen.
Alvast bedankt!
Je hebt gelijk. Een 1300 motor met 1600 achteras maakt wellicht veel minder toeren, maar is niet de allervlotsteZo'n 1300 is best leuk met een korte achteras. Ik rij veel snelweg en dan is dit toch niet echt optimaal. De motor maakt 4100toeren bij 120km/h. Dit rijd niet echt ontspannen. Ik wil een 2lt met achteras in mn giulia stoppen, zodat de auto snel is maar toch minder toeren maakt. Ik dacht dat een alfetta blok makkelijk in een giulia te stoppen is, blijkt nu toch wel anders.
Heb je 'm al gestart (oliefilter gevuld dus)? Dat maakt iid geval wel een duidelijk verschil.Keertje dit topic gebruiken voor het volgende:
Ik rij zelf met een 116 blok in mijn Bertone. Zoals we dus al weten worden oa carter en oliepomp vervangen. De peilstok van een 116 blok is anders, evenals de positie (105 peilstokken zijn een stuk langer)
Gisteren ververs ik de olie van m’n Bertone: peil stond op 3/4 vol. Er is iets meer dan 5L uitgekomen. Terug vullen, heeft ie ongeveer 6 liter geslikt (inclusief filter) tot het peil op max. stond. Ik meende toch dat de 105 carters een grotere inhoud hadden ?
ik schreef dus: "inclusief filter"
ja dus !
Ik snap de vraag niet helemaal, maar de carters zijn tegen het blok aan identiek (anders past het niet heikWat ik me alleen afvraag is waar dat inhoudsverschil vandaan komt...hebben de 105 blokken soms een soort "hals" aan het blok, waar het carter tegenaan komt en de 116's niet ?