tommie
Guru
Guru

paar puntjes voor APK van m'n 75

wo aug 02, 2006 21:53

eind van de maand mag ook mijn 75 weer voor de APK, gister al even gekeken samen met een APK monteur van het bedrijf waar ik stage heb gelopen (volvo dealer) en er kwamen toch wel een paar puntjes aan het licht...

* remslangen voor (heb ik al liggen, moeten er alleen nog aan) ==> geen probleem

* kriksteunen links voor en achter (mag hier roest aan zitten? zo nee, oplossing???) ==> misschien klein probleem

* stuurkogelhoesjes (kost bijna niets, even kopen, ertussen, nieuw vet, klaar!) toch?! ==> geen probleem

* bestuurdersgordel niet goed (bij "gezocht", topic gemaakt) ==> even afwachten

* vocht in de koplampen ==> geen probleem MAAR! het mooiste was om ze uit elkaar te halen en het glas van binnen schoon te maken, heeft iemand
hiervoor een tip voor mij?

* mistlampen afstellen ==> geen probleem

* tussenasrubber vervangen ==> zie ik nog een beetje tegenop.. maar hierover even een ander topic maken, om t overzichtelijk te houden!

het gaat dus voornamelijk om de lampen, of deze uit elkaar kunnen, de kriksteunen en of ik mij niet vergis over die stuurkogelhoesjes
als iemand hier wat over weet, typ het maar neer :)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: paar puntjes voor APK van m'n 75

wo aug 02, 2006 22:48

De lampen voor moet je niet uit elkaar halen.
Gewoon de afdekrubber aan de achterkant weglaten en de condens blijft ook vanzelf weg.
Roest aan de krikpumten...zolang ze niet rot zijn! Of het echt een apkpunt is? :?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 02, 2006 22:59

Volgens mij is die kriksteunen geen APK-punt hoor. De keurmeester zei van mijn 75: "ik zou niet onder die auto gaan liggen als-ie op die steunen ondersteund wordt", maar de auto erop afkeuren deed-ie niet.

Heeft die Volvo-APK-monteur er niks over gezegd dan, wat van de genoemde punten wel en niet van belang is voor de APK (afstelling mistlampen is ook geen APK-punt btw)?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Knopjes

do aug 03, 2006 03:16

Kriksteun is idd geen APK-punt, maar wel handig als ze bruikbaar zijn. Die van mij zijn ook rottende, ook vooral LV en LA. Hiermee is mijn 75 pas nog door de APK gekomen, met nog wat hulp van een nieuw benzineslangetje tussen benzinepomp en -filter, en wat uitlaatkit ;) Ik laat ze na m'n weekendje Parijs volgende week lassen. Dat gaat me dan wel 200 euro kosten, maar dan kan ik tenminste rustig krikken en gaat de roest daar niet verder z'n werk doen. Kan-ie zich concentreren op de andere plekken ;)

De stuurkogelhoesjes zullen inderdaad niet zo'n probleem zijn, toen ik mijn auto kocht vorig jaar was de hoes LV bij de APK ook afkeur maar ik kwam nu met de APK erachter dat ze die toen gekit hadden. Het heeft het dat jaar gehouden, en is nu nog dicht, dus wie weet valt dat ook te proberen?

Wat betreft je koplampen: Uit elkaar halen is nergens voor nodig. Je kan aan de bovenkant een gaatje boren (niet bij de reflector), de condens eruit föhnen en het gaatje weer afplakken met ducktape of iets dergelijks. De suggestie van AlfettaOwner zou ook kunnen werken, maar gaat de koplamp dan niet inwendig roesten?

Als je last hebt van een wat vager rempedaal, ververs dan gelijk je remvloeistof met de remslangen erbij..... En met die gordel zal het wel goed komen :)

Ik hoop dat je het allemaal spits krijgt met de APK-punten, 75 rijden is echt een genot... Dit weekend was ik nog met een maat van mij gaan driften, hij met z'n Volvo 340 en ik met de 75 :) Lang leve achterwielaandrijving ;)

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: paar puntjes voor APK van m'n 75

do aug 03, 2006 09:30

Wat betreft je koplampen: Uit elkaar halen is nergens voor nodig. Je kan aan de bovenkant een gaatje boren (niet bij de reflector), de condens eruit föhnen en het gaatje weer afplakken met ducktape of iets dergelijks. De suggestie van AlfettaOwner zou ook kunnen werken, maar gaat de koplamp dan niet inwendig roesten?

Nope, met de 164 hetzelfde probleem en ook daar direct de kappen verwijderd.
Inmiddels 5 jaar geleden en nog steeds noppes roest :wink:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 03, 2006 10:59

Dit weekend was ik nog met een maat van mij gaan driften, hij met z'n Volvo 340 en ik met de 75 :) Lang leve achterwielaandrijving ;)
Die 340 achterwieldrifters zie je toch het meeste bij het bejaardentehuis.....? Mijn opa destijds had er zoeen tenminste... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 03, 2006 11:47

Als je de kunststof strips en de afdekkap van de C-stijl weghaalt van een 75, lijkt de auto driekwart van achter gezien verdacht veel op een 360... :?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 03, 2006 13:00

Als je de kunststof strips en de afdekkap van de C-stijl weghaalt van een 75, lijkt de auto driekwart van achter gezien verdacht veel op een 360... :?

Foei wat een afschuwelijke gedachte :(

tommie
Guru
Guru

do aug 03, 2006 22:49

Volgens mij is die kriksteunen geen APK-punt hoor. De keurmeester zei van mijn 75: "ik zou niet onder die auto gaan liggen als-ie op die steunen ondersteund wordt", maar de auto erop afkeuren deed-ie niet.

Heeft die Volvo-APK-monteur er niks over gezegd dan, wat van de genoemde punten wel en niet van belang is voor de APK (afstelling mistlampen is ook geen APK-punt btw)?
hij heeft pas APK, dus alle kleine dingetjes moest ie soms nog wel eens navragen (bij de volvo's weet ie wel waar ie op moet letten, maar dat is ook logisch) over die kriksteunen twijfelde hij, terecht dus want zoals ik nu begrijp is dit niet van belang voor APK. afstelling mistlampen moest volgens mij wel in orde zijn, alle APK's waar ik in mn stage tijd bij heb meegelopen van auto's met mistlampen, werd ook hiervan het beeld bekeken. én Dion, die mij geholpen heeft van de week, wist zelfs te vertellen hoe de mistlampen moesten staan, dus dat zal wel een punt zijn.

rubber doppen achter de lampen heb ik al los, maar auto staat al een paar weken stil nu, misschien dat dat er iets mee te maken heeft.. het beeld was wel goed, dus gewoon droog maken voor de APK en dan is er niets aan de hand. (ze hebben daar wel een mooie warmtespiraal die je er niet te dicht voor moet zetten :D )

stuurkogelhoesjes vervang ik gewoon, volgens mij kosten die dingen echt 2/3 euro per stuk wat ik mij nog kan herinneren, dus dan doe ik dat gewoon in 1x goed!

gaatje boren in je koplamp zou ik trouwens aan de onderkant doen ;) kan eventueel later vocht er direct weer uitlopen :D

probleem trouwens met rubber van de lampenkap halen aan de binnenzijde, is dat mn koplamp zelf, daar in geklemd zit bij de 75, dus alleen omvouwen is een optie! (maar dat heb ik onder controle 8) )

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 03, 2006 23:07

Koplampen kan je best uit elkaar halen - mits ze er klaar voor zijn. Dus dat je er niet veel moeite voor hoeft te doen ;)

Vergeet het zooitje niet met transparante kit terug in elkaar te zitten, dus niet met witte zoals ik gedaan had :?

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

do aug 03, 2006 23:07

probleem trouwens met rubber van de lampenkap halen aan de binnenzijde, is dat mn koplamp zelf, daar in geklemd zit bij de 75, dus alleen omvouwen is een optie! (maar dat heb ik onder controle 8) )
Als je de stekker even loshaalt, kun je het rubber in zijn geheel verwijderen :idea:
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 04, 2006 01:16

Foei wat een afschuwelijke gedachte :(
Dat mag dan afschuwelijk zijn, maar het is wél waar!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr aug 04, 2006 01:47

afstelling mistlampen moest volgens mij wel in orde zijn, alle APK's waar ik in mn stage tijd bij heb meegelopen van auto's met mistlampen, werd ook hiervan het beeld bekeken. én Dion, die mij geholpen heeft van de week, wist zelfs te vertellen hoe de mistlampen moesten staan, dus dat zal wel een punt zijn.
Ik zeg er meteen bij dat ik de APK-regels van 2001 hier voor me heb, nieuwer heb ik ze niet, maar daarin staat alleen iets over afstelling dimlicht.

Ik kan me echter wel voorstellen dat men er (als service) toch naar kijkt, als dat apparaat er toch voor staat, aangezien het voor tegenliggers toch knap irritant is als die dingen te hoog afgesteld staan.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

tommie
Guru
Guru

ma aug 07, 2006 21:49

dat is waar, ik stel ze sowieso af, heb ik er ook meer aan ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”