Pagina 1 van 1

Werking TS motor (75)

Geplaatst: wo aug 02, 2006 12:19
door Ruben75
Ik breek m'n hoofd al een paar dagen over het volgende. Het gaat om een 75 met 2.0TS motor:

Hoe weet Motormanagement de positie van de nokkenassen, cq of de motor met een arbeids- of inlaatslag bezig is??

Er zit natuurlijk een krukaspositiesensor op, maar die kan dus alleen de kukstand bepalen, wat natuurlijk nog 2 mogelijkheden
over laat voor de nokkenasstand.

Voor het inspuiten lijkt mij dit toch van redelijk kritiek belang...

Stel je draait de krukas 360 graden terwijl de nokken stil staan en draait en vervolgens de verdeler die op de krukas is
aangesloten 180 graden, zou de motor dan gewoon lopen?

Hoe wordt er toch bepaald wanneer er ingespoten moet worden, want krukaspositie alleen is hiervoor niet genoeg lijkt mij.....

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: wo aug 02, 2006 15:12
door Romeo
Laten de specialisten het maar zeggen als het anders is, maar volgens mij meet de ecu alleen de krukaspositie door de ontbrekende tand. De nokkenas moet je bij montage op de goede positie zetten (de nokkenasversteller kan hem geen 180 graden verdraaien :wink: )

De Motronic inspuiting van de TS spuit elke keer in als de krukas in de goede positie staat, dus twee keer in 1 verbrandingscyclus. Zo staat het in het werkplaatshandboek, als ik me niet vergis.

Mario

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: wo aug 02, 2006 17:03
door Ruben75
Nou ik vraag het me dus af of het van invloed is als je de nokkenassen precies 180 graden
verdraaid bij gelijke krukstand. Als er door MM 2x wordt ingespoten dus niet...

Zou wel de logische verklaring zijn, aangezien ik mij echt niet kan bedenken waaraan MM
de nokkenaspositie kan afleiden, tenminste, welke van de 2 mogelijke posities bij een bepaalde
krukstand. Overigens wel vreemd dat er dan op een gesloten klep wordt gespoten. Lijkt me
erg ongunstig voor het verbruik.

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: wo aug 02, 2006 17:13
door yuri 75 V6
Er zijn toch heel wat oudere motormanagements die niet sequentieel inspuiten...? Dat het niet optimaal is moge duidelijk zijn, maar tov de carburateur was het natuurlijk al een verbetering.

Re: RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: do aug 03, 2006 11:12
door Rob75
Nou ik vraag het me dus af of het van invloed is als je de nokkenassen precies 180 graden
verdraaid bij gelijke krukstand. Als er door MM 2x wordt ingespoten dus niet...
Dan staat je onsteking ook niet meer goed, aangezien deze (voor de helft althans) van de krukasstand afhankelijk is.

Bij nieuwere systemen wordt er van twee punten op de krukaspoelie gebruik gemaakt. Op een 1.4 boxer bijvoorbeeld is er elke 180 graden een verschillende markering. Hierdoor weet de ecu welke fase de motor heeft. Wellicht is dit voor de Motronic ook zo?

Aangezien er geen nokkenassensoren aanwezig zijn (wel op de nieuwere v6-en geloof ik) is de juiste nokkenastiming de aanname die gedaan wordt om de motor te laten lopen. Ofwel, de ecu gaat er vanuit dat de mechanische opbouw van de motor klopt volgens specificaties.

Hopelijk heb je hier iets aan?

Groet,

Rob

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: do aug 03, 2006 16:49
door Romeo
Bij nieuwere systemen wordt er van twee punten op de krukaspoelie gebruik gemaakt. Op een 1.4 boxer bijvoorbeeld is er elke 180 graden een verschillende markering. Hierdoor weet de ecu welke fase de motor heeft. Wellicht is dit voor de Motronic ook zo?
Lijkt me ook makkelijker om 1 sensor te gebruiken met twee markeringen dan een extra sensor op de nokkenas.

De Motronic (ML 4.1) van de 75 TS heeft in elk geval maar 1 markering en 1 sensor.

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: do aug 03, 2006 20:19
door Ruben75
to yuri:
Wordt er dan constant ingespoten?

to rob:
De verdeler die door de krukas wordt aangedreven is natuurlijk makkelijk 180 graden te verdraaien.

2 markeringen op de krukas? De krukaspoelie van m'n 75 heeft een stuk of 60(?) tanden, met 1 uitsparing
als nul stand, waardoor de ecu op elk moment op een graad of 5-6 nauwkeuring de krukaspositie meet.
Dit laat nogsteeds 2 opties over voor de stand van de nokkenassen. Hoeveel markeringen je ook op de
krukas zet, de fase (in- of arbeidsslag) valt hier niet uit af te leiden.

De ecu kan wel van de fabriekstiming uit willen gaan, maar wat dan als de ecu 1 krukasomwenteling
(bij bijvoorbeeld uitgeschakelde motor) zou missen, zou hij de draad dan al kwijt zijn...? En wat als je
je sensor of ecu wisselt?

Ik denk dat motronic niet weet of het de in- of arbeidsslag is en dus of constant of 2x inspuit...

Re: RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: do aug 03, 2006 20:26
door Dottore M
to yuri:
Wordt er dan constant ingespoten?

to rob:
De verdeler die door de krukas wordt aangedreven is natuurlijk makkelijk 180 graden te verdraaien.

2 markeringen op de krukas? De krukaspoelie van m'n 75 heeft een stuk of 60(?) tanden, met 1 uitsparing
als nul stand, ...
1) nee 1 van de 2 keer mis. Geef je zelf ook al aan onder aan je post

2) Nee, de verdeler kan 360 graden draaien, ongeacht waar de krukas op zijn 720 graden zit.

3) de TS heeft idd maar 1 markering

Motronic weet idd dus niet waar ie precies mee bezig is :wink:

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: do aug 03, 2006 20:50
door yuri 75 V6
Maarten said it.

En een L-jetronic is nóg dommer! :wink:

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: za aug 05, 2006 09:55
door Tazio Novante
Positiesensor is volgens mij alleen voor de ontsteking, die wordt bij de Motronic ook door de ECU geregeld. En dat inspuiten op een dichte klep geeft niet, heeft het de tijd om te mengen met de lucht.

RE: Werking TS motor (75)

Geplaatst: za aug 05, 2006 10:28
door Andretti Molletti
Inspuiten met openstaande klep is juist funest voor de menging.
Alle sequentieel inspuitende systemen spuiten ongeveer 20 graden voor het openen van de klep in, ivm maximale werveling van de inlaatlucht

Arbeidslag of uitlaatslag kan alleen bepaald worden met een nokkenassensor.
Hiervoor zijn wel hele mooie noodloopprogramma's.
maar goed de TS heeft dus gelijktijdige inspuiting op alle 4 de cilinders.
De tandkrans op de krukaspoelie is de bosch krans met de zogeheten 60-2 tanden. de twee ontbrekende tanden geven een bepaalde stand voor BDP aan.