iaccaloco

Spider2000 versn.bak- en draagarmrubber vervangen.....HOE!?

wo aug 02, 2006 01:33

Hee!

Kan èèn van jullie mij misschien vertellen hoe je de rubbers van de bak en de achterste draagarmrubbers vervangt?

Ik neem aan dat ze eringeperst moeten worden?

Dat is in elk geval bij de versn. bak niet zo 123 klaar dacht ik te zien......

Misschien kan iemand me tips geven?
Of me een daggie helpen bij de Heining HobbyHal in Amsterdam (De DoeHetZelf garage) Afbeelding

Ik hoor 't wel, alvast bedankt voor jullie hulp amici! Afbeelding

Grtz,
J@pie..........!

jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Spider2000 versn.bak- en draagarmrubber vervangen.....HO

wo aug 02, 2006 09:07

Ik heb hier wel eens gelezen dat het ophangrubber van de versnellingsbak vervangen kan worden als de bak er nog onder hangt. Maar daar zal iemand anders wel antwoord op kunnen geven.

Als je de rubbers van de draagarmen wilt vervangen, moet de hele as er onderuit. Als je dan toch bezig bent kun je bter meteen alle rubbers aan de achterzijde vervangen. Het eruit halen van de draagarmrubbers kan een hels klusje zijn. De nieuwe rubbers moet je er in persen. Let wel, het is niet een klsuje wat je in een dagje doet.

mvg

Joris
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 02, 2006 09:09

Hoi,

Het valt mee hoor.

Bij de versnellingsbak (ik neem aan dat je het rubberin de "staart" van de bak bedoeld en niet de rubbers waaraan de uitlaat hangt) draai je eerst (voorzichtig en kruislings) de 4 bouten los waarmee de brug waarop de bak staat vast zit ondertussen een krik of versnellingsbaksteun onder de bak zetten.
Daarna de bout die in het rubber zit losdraaien en verwijderen.
Draagbalk (die nu los is) kompleet wegpakken.
Er zullen beslist trekkers voor het rubber zijn die het heel netjes eruit laten komen maar mijn werkwijze is:
Eerst met een paar flinke klappen tegen de buitenring proberen of het rubber er zo uitkomt (meestal niet)
Indien niet, rubber met een bijtel en scherp mes helemaal wegsnijden tot alleen de buitenring er nog inzit. Met een goede ijzerzaag de buitenring doorzagen. Doordat de spanning er dan vanaf is kun je hem nu eenvoudig verwijderen.
Het nieuwe rubber royaal met vet insmeren (buitenkant van de buitenring) zodat deze goed in het gat glijdt,. Nu met netjes boven, beneden, links, en rechts kloppen op de buitenring de rubber op zijn plaats kloppen.
In omgekeerde volgorde de draagbrug er weer onder en klaar is kees...
Belangrijk is wel dat als het rubber er weer inzit je niet de opvulringen links en rechts naast het bakrubber (opvulringen) vergeet terug te plaatsen (vullen de speling tussen de bevestiging aan de bak en de draagbrug waaraan de bak vastzit) Als deze er niet inzitten "wiebelt" de bak als je gas geeft of gas loslaat.

Achterste draagarmen kun je als ruilsysteem kopen (o.a. bij Sam van Lingen) is bijna niks duurder en heb je geen pers etc. nodig (en die krengen kunnen écht vaszitten).
Wisselen is dan:
Auto op brug
Achteras steunen met krik of versn.bak steun
Vangbanden links en rechts los (zorgen ervoor dat bij het opkrikken de wielen mee omhoog gaan)
Handremkabel rechts uit clipje aan draagarm haken
Schokbrekers losdraaien aan de onderkant (L + R)
Schokbreker zo ver mogelijk induwen en de veer wegpakken.
Draagarm aan achteraskant los (L + R)
Draagarm aan body kant los (L+R)
Omgekeerde volgorde er weer in.

Succes,

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

iaccaloco

wo aug 02, 2006 09:53

Okédan!

Bedankt, ik zal es kijken of dat gaat lukken, en anders breng ik 'm naar een bevriende garage, dan kan ik miss. samen met hem iets doen!

Thnxx!

kroehlur

wo aug 02, 2006 09:54

Een trekker voor de versnellingsbaksteun is ook eenvoudig zelf te maken en hij werkt dan ook als pers. Zoek een stuk dunwandige buis met buitendiameter als de ring op de bak en binnendiameter die voldoende is om de steun door te laten. Een tweede buis met buitendiameter als de steun maar klein genoeg om door de ring op de bak te gaan (deze zijn standaard maten maar uit mijn hoofd weet ik ff niet welke maat). Je hebt twee stukken van ongeveer 7-10 cm nodig. Dan heb je twee stukken stripstaal van een redelijke dikte nodig waarin je een gat boort in het midden en een stuk draadstang en twee moeren en een paar ringetjes.

Door de grote buis tegen de ring op de bak aan de eene kant en de kleine tegen de steun aan de andere kant, de twee stukken stripstaal tegen buitenkant van de buizen en de draadeind door de gaten in het stripstaal kan je de steun eruit persen zonder risiko dat de ring op de bak afbreekt of beschadigd. Tevens kan je de niuwe steun erin persen met hetzelfde materiaal. Eenvoudig te maken en makkelijk werken zonder zweet.

Voor de draagarmrubbers zie post van Thom maar ik had het probleem dat een bout was vastgeroest in de bus en op geen enkele manier te verwijderen was - niet door kloppen, WD-40 of wat dan ook. Dan sta je daar lekker in de DHZ-garage. :wink:

Als de draagarmen eruit zijn kan je het rubber in de bussen wegbranden met een gasvlam (lekker lucht en roet) en vervolgens het buitenste stuk staal doorzagen (twee keer met ongeveer 5 millimeter tussen werkt beter) zonder de draagarm te beschadigen en tik je het staal eruit. Het zit gegarandeerd vastgeroest. Vervolgens bouw je zelf een pers met een kleine hydrolische krik, een paar stukken hoekijzer, wat draadstang, moertjes en ringetjes en ben je klaar. Wel ff de bramen uit de draagarm wegslijpen met een Dremel want anders krijg je de bus er nooit in en kan je straks je draagarm bij het oud ijzer gooien want de buizen waarin de bussen zitten zijn niet gelast. Sekuur werk dus. 8)

Het is dus zelf te doen maar niet in een middag in een DHZ garage zou ik zeggen behalve het versnellingsbak rubber.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

do aug 03, 2006 00:54

draagarmen ; de as hoeft er echt niet onderuit hoor!
op tweekolommer: steun onder achterste bevestiging draagarm, schokdemper los, arm net aan ondersteunen, bout lossen, voorste bout lossen, achterste bout eruit tikken, nadat stabi pootje los is.
Brug langzaam omhoog, de arm blijft hangen en de veer komt los, veer ertussen uit,
Arm vervangen door een ruilarm, of er moet bij de DHZ garage een GOEDE pers staan. Bussen persen met hulpstuk. Dat heb je trouwens niet dus haal liever gewoon ruilarmen....
Dan omgekeerde volgorde retour, let op dat de veer goed zit.
Dan andere kant.
Als t meezit 20 min per kant. En veel vet gebruiken bij de montage!!!!!
En Montreal draagarmbussen halen!
op vierkolommer kan ook, dan auto achter eerst op pootjes zetten!
Dus als je armen hebt, makkelijk in een middagje!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”