Pagina 1 van 2

olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: zo jul 30, 2006 15:22
door RG
De gtv6 verbruikt nogal veel olie, waar niet alleen mijn banksaldo last van heeft, maar zeker ook de achterliggers die in de blauwe walmen ons proberen bij te houden... :oops:

Aan de bougies te zien gaat deze olie via de 2e cilinder de uitlaat in. Zijn er manieren om erachter te komen hoe de olie in de cilinder terechtkomt? Dus ofwel via de klepseal en klepgeleider danwel tussen de zuigerwand en zuigerveren? (of is er nog een optie?)

Overigens heb ik een half jaar geleden de compressie nog gemeten, en die was op alle 6 de cilinders rond de 13 bar.

Tot slot viel me laatst op toen het klepdeksel rechts eraf was, dat de nokken van de 1e cilinder onder de olie stonden tot aan de rand waarover het verder naar de uitlaatkant en uiteindelijk terug naar het carter stroomt. De nokken van de 2e en 3e cilinder stonden veel minder ver in de olie, hier stond het minstens een centimeter onder het randje. Is dit een aanwijzing dat ook bij stilstaande motor de olie blijkbaar langs de klepseal en klepgeleider naar de inlaatklep van cilinder 2 loopt?

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: zo jul 30, 2006 16:05
door frankalfa
Da's een goeie RG. Als je compressie bij allen gelijk was zou ik zuigerveren/zuiger/cilinderbus uitsluiten. Lekkage langs klepgeleider/seal lijkt mij in dit geval aannemelijker.
Maar als ie zoveel verbruikt (en er dan warschijnlik veel olie bij stilstand de verbrandingsruimte inloopt) moet is toch belabberd lopen bij koude start? Veel roken/ niet lekker op 6 pitten draaien?
Ofwel dr zit een kleine lekkage ergens tussen een oliekanaal in de kop en je uitlaatkanaal , zodat de olie pas verbrand in het spruitstuk (maar dan zou de bougie er niet zo verkoold uit mogen zien... :? )
Vreemd? Suc6 ennieweej, grtz, fRank
Ps graffiaturo heeft nog een aardig 3.0 blok staan :wink: (kost wel iets maar olie is ook niet gratis)

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: zo jul 30, 2006 16:06
door DJ
De vuistregels is dat olie die via de klepgeleider verdwijnt zichtbaar word bij gaslos (vacuum in inlaatkanaal trek olie naar binnen) Dus ik zou zeggen goed in de spiegel kijken bij gaslos/gaserop o je pluimen ziet. Zo niet dan zal het wel aan de zuigervere/ zuiger/ cilwand liggen.

Mzzl,
DJ

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: zo jul 30, 2006 16:36
door RG
Thanx voor de snelle antwoorden,

@ Frank: Hij loopt wel op 6 pitten, want de elektroden van de bougie branden nog wel schoon. De wat koelere delen van de bougie zijn wel behoorlijk aangekoekt. Ik rij geen korte stukjes met de auto, anders zou de bougie waarschijnlijk wel dichtkoeken...

@ DJ: Ik heb zelf ook stukken achter de GTV gereden op de Duc en de Rallye. Er komt eigenlijk altijd wel blauwe rook uit, maar hoe groter de onderdruk in het inlaatspruitstuk, hoe erger het is. Dus bij schakelen en remmen zie je idd een extra pluim naar buiten komen. Stationair walmt ie ook behoorlijk. En als ie een tijdje stil heeft gestaan komt er ook een lekkere wolk uit de eerste paar minuten.

Ik verwacht zelf dat het een klepseal is, maar blijf jullie meningen ook zeer waarderen. Binnenkort trek ik waarschijnlijk mijn rechterkop er af...

PS een 3 liter blok staat wel al een tijdje in de planning, maar eigenlijk pas na mijn afstuderen... we zullen zien, als dit blokkie echt op is, dan moet het maar eerder!

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: zo jul 30, 2006 17:48
door DJ
Hoi RG,

Mischien is budget technisch een 2.5 blok met andere nokkenassen (van spider V6) wel interressanter dan 3.0V6. De modificatie van H&S corse die ook website squadra tuning en artc staat. 2.5 blokken zijn minder gewild dan 3.0 maar met de goede nokkenassen waarschijnlijk sneller dan standaard 3.0. standaard 3.0 is koppel blok. Doet bovenin niet zo veel meer. dan lijkt 2.5 toerenblok met leuker in een gtv. Nog leuker 3.2 maar ja dat is weer centenkwestie.........

Mzzl,
DJ

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 11:33
door RG
Ik heb net het hele inlaatsysteem eraf getrokken en kan de inlaatkleppen redelijk zien. De kleppen van cilinders 1 en 3 zien er goud/geel/bruin en glimmend uit. De klep van cilinder 2 is veel donkerder en er zitten zwarte stukken aangekoekte kek op.

Het lijkt me bij deze dus duidelijk dat de klepseal en/of geleider hier niet heel lekker meer werkt. Oftewel, de kop gaat er definitief vanaf... :?

Re: RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 14:34
door frankalfa
Ik heb net het hele inlaatsysteem eraf getrokken en kan de inlaatkleppen redelijk zien. De kleppen van cilinders 1 en 3 zien er goud/geel/bruin en glimmend uit. De klep van cilinder 2 is veel donkerder en er zitten zwarte stukken aangekoekte kek op.

Het lijkt me bij deze dus duidelijk dat de klepseal en/of geleider hier niet heel lekker meer werkt. Oftewel, de kop gaat er definitief vanaf... :?
RG ff voor mijn beeldvorming; kun je de seal niet vernieuwen met de kop er nog op? Speciaal tooltje fabrieken van een oude bougie en een perslucht aansluiting? Weet dat t zo bij wat 'meer gangbare ' 4 cimotorenl wel eens wordt gedaan ...Of iets verzinnen wat je klep via het bougiegat fixeert.
Wellicht eerst het freubelen waard voordat je die kop eraf trekt? Stel dat t alleen de seal is ;spaar je mooi een verse pakking en kop vlakken uit!
Suc6, grtz, fRank

Re: RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 14:43
door Dottore M
Ik heb net het hele inlaatsysteem eraf getrokken en kan de inlaatkleppen redelijk zien. De kleppen van cilinders 1 en 3 zien er goud/geel/bruin en glimmend uit. De klep van cilinder 2 is veel donkerder en er zitten zwarte stukken aangekoekte kek op.

Het lijkt me bij deze dus duidelijk dat de klepseal en/of geleider hier niet heel lekker meer werkt. Oftewel, de kop gaat er definitief vanaf... :?
RG ff voor mijn beeldvorming; kun je de seal niet vernieuwen met de kop er nog op? Speciaal tooltje fabrieken van een oude bougie en een perslucht aansluiting? Weet dat t zo bij wat 'meer gangbare ' 4 cimotorenl wel eens wordt gedaan ...Of iets verzinnen wat je klep via het bougiegat fixeert.
Wellicht eerst het freubelen waard voordat je die kop eraf trekt? Stel dat t alleen de seal is ;spaar je mooi een verse pakking en kop vlakken uit!
Suc6, grtz, fRank
Touw in het bougiegat proppen ?

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 14:46
door RG
ach, koppaking is een kleine 50 Euri, en dan kan ik gelijk zien hoe alles er verder uitziet. Bovendien is het inmiddels nog maar een kleine moeite, ik hoef alleen nog de riem eraf te halen en de kop kan er al af.

Vlakken doe ik eigenlijk alleen als de koppaking eruit geblazen is of misschien als de kop anders oververhit is geweest. Nu dus gewoon een nieuwe pakking ertussen en klaar is kees!

Re: RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 15:03
door frankalfa
ach, koppaking is een kleine 50 Euri, en dan kan ik gelijk zien hoe alles er verder uitziet. Bovendien is het inmiddels nog maar een kleine moeite, ik hoef alleen nog de riem eraf te halen en de kop kan er al af.

Vlakken doe ik eigenlijk alleen als de koppaking eruit geblazen is of misschien als de kop anders oververhit is geweest. Nu dus gewoon een nieuwe pakking ertussen en klaar is kees!
5 tientjes voor een koppakking? Da's toch wel bijna voor niks?? Altijd gedacht dat die een heel stuk prijziger waren voor een v6... :?
Maar met zo'n prijs, idd dr af met die kop! Direct alle seals ff doen en klepzittingen evt opfrissen. 8)
Suc6, grtz, fRank

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 16:11
door giulia-tom
Ben benieuwd wat de diagnose is als de kop eraf is...Ik denk dat het niet alleen bij Seals blijft....en als je 1 geleidertje doet... :? en allemaal is weer wat prijziger....

Re: RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 17:08
door frankalfa
Ben benieuwd wat de diagnose is als de kop eraf is...Ik denk dat het niet alleen bij Seals blijft....en als je 1 geleidertje doet... :? en allemaal is weer wat prijziger....
Kortom die 3 liter van graffiaturo erin... :wink: (2 koppen verversen is mi ook niet gratis>geleiders nieuw/zittingen slijpen etc...)
Grtz, fRank

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: ma jul 31, 2006 17:15
door RG
De kop is er inmiddels af. Ik zal proberen vanavond de foto's hier te zetten. cilinder 2 was iig goed zwart. In het uitlaatkanaal is erg goed te zien hoe de olie als het ware de bocht uitvliegt, in de buitenbocht (de bovenkant dus) is een mooi spoor zichtbaar.

Zoals uit mijn vorige topic bleek kreeg ik op deze kop ook de poelie niet los van de kop. Nu mag ik het dus lekker op m'n balkonnetje nog eens proberen. Stukken beter dan voorovergebogen in een veel te warme garage... 8)

PS Koppakking is E 48,24 om precies te zijn. Wel bij Tuynder uiteraard!

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: di aug 01, 2006 00:51
door RG
Update:
-Poelie op de nokkenas heb ik er uiteindelijk afgekregen, had wel een grote poelietrekker nodig, in de auto had dit niet zo gekund, dus dat is project 1 geslaagd. :lol:
-Zojuist de klepveren van cilinder 2 inlaatkant verwijderd, en jawel, seal is helemaal naar z'n grootje: Het veertje dat geheel in de seal behoort te zitten, ligt boven op de seal en hangt dus lamlendig om de klepsteel heen. Das dus niet goed, maar wel correcte diagnose en simpel en goedkoop te fixen! 8)

Ik ben voorlopig dus helemaal happy!!! \:D/


To do:

1. nieuwe sealtjes op de klepgeleiders

2. kop opbouwen en kleppen slijpen en stellen
3. kop op blok schroeven en lekker toeren zonder de dikke blauwe wolken!!! :driving:

RE: olieverbranding in cilinder 2

Geplaatst: di aug 01, 2006 10:27
door raspaardje
En er 11 en 12 augustus mee naar de Ring........? :wink: Twee Alfa's is natuurlijk leuker dan één.......