Speeder

Toerenteller 33 doet vreemd, hoe werkt dit...!@#

do jul 27, 2006 22:03

Alfisti,

Er moet toch wel iemand zijn die mij een beetje verder kan helpen met dit probleem?! De toerenteller doet het over het algemeen gezien goed. De schaalverdeling lijkt te kloppen. Het probleem is dus dat hij af en toe even hapert. Hij valt niet uit of terug naar nul maar hij slaat soms even een stukje over. Ik heb de complete tellerunit gedemonteerd en heb vervolgens de aarde in de tellerunit (die gekke flexibele printplaat) doorgemeten. De aarde op de toerenteller bleek goed te zijn. Vervolgens heb ik de aarde-aansluiting op de stekker in de auto gemeten. Deze bleek ook goed te zijn. Het lijkt dus geen aardeprobleem te zijn.

Hoe werkt die toerenteller, waar komt het signaal vandaan en hoe kan ik aan deze meter (of het signaal) meten?
Ik zie dat het een 3-polige meter is: 1 min-draad, waarschijnlijk 1 plus-draad, en een signaaldraad?

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dit kan controleren? Er is enige haast bij geboden, want ik moet er dinsdag as al mee weg naar Italie. Voor die tijd moet de toerenteller natuurlijk wel werken 8)

De zoekfunctie leverde wederom weinig informatie voor mij op...

Gerrets
Guru
Guru

RE: Toerenteller 33 doet vreemd, hoe werkt dit...!@#

do jul 27, 2006 23:41

Het zou kunnen zijn dat ie aan het eind van z'n latijn is maar ik begrijp dat ie ineens weer omhoog schiet. Loop dan even alle stekkertjes na die zait bij je bombine. Haal ook het tellerhuis eraf zodat je bij de achterste draden kan komen. Misschien is er door trillen ee kabeltje losgeschoten. Vind je hier nioets dan zou je de touren teller kunnen vervangen maar dit is echt in van de laatste opties omdat ik niet verwacht dat dat het is.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Speeder

vr jul 28, 2006 17:38

De tellerunit was er zoals ik zei al helemaal af. Op de stekker zou het de witte draad moeten zijn, die vind ik alleen niet terug op de bobine. Op de bobine vind ik 2 dikke rode (plus) 1 dunne zwarte (massa) en nog een groene ofzo.... Kan jij mij vertellen welke ik moet hebben, zie ik misschien wat over het hoofd?

Gerrets
Guru
Guru

vr jul 28, 2006 19:03

mijn digi cam is kapot dus kan helaas geen foto's maken misschien iemand hier van het forum?? er moet een zwarte kabel liggen met een dikke zwarte connetor ertussen maak de contact punten eens goed schoon het kan helpen.

Mijn vraag baak is verbrand (nieuwe onderweg) anders had ik je meer kunnen vertellen.

gr Tom
Groeten Tom

Speeder

za jul 29, 2006 15:27

Ik heb even snel twee foto's gemaakt met mijn telefoon. Voor alle duidelijkheid: We hebben het hier over een IAW inspuit en ontstekingssysteem. Ik heb daarom dus een DIS-bobine. Op de bobine zie ik zitten:

-2x een zwarte stekker waaraan een witte, en oranje draad bevestigd zitten. Op de bobine staat bij deze witte en oranje draad tevens + en -

Verder heb ik (omdat het over een IAW ontsteking gaat) een apparte toerentalsensor. Dit is tevens trouwens de BDP sensor. het signaal van deze sensor zou dus naar de ECU moeten gaan. Ik heb even gecheckt welke draad op de stekker van mijn tellerunit de signaaldraad van het toerental moet zijn, en dat is de witte draad. Echter als ik de weerstand tussen de witte draad van de bobine, en de witte draad op de stekker van de tellerunit meet, krijg ik een hele hoge weerstand. Dit is dus duidelijk niet dezelfde draad. Zou het misschien kunnen dat het toerentalsignaal naar de tellerunit van de ECU af komt?

De foto's hieronder maakt het misschien wat duidelijker:

De DIS-Bobine:
Afbeelding

Hier zie je de startmotor. Over de startmotor loopt een groene draad, waar in een grote zwarte connector zit. Ik weet niet waar die voor is, maar volgens mij heeft die niets te maken met de ontsteking:
Afbeelding

Gerrets
Guru
Guru

zo jul 30, 2006 17:44

e bovenste foto schept duidelijkheid. de dikke kabel daarboven ken ik niet maar de connector die je daar wat dieper ziet liggen met die groene draad maak die maqar eensd schoon. En maak connectoren schoon waarvan jij denkt dat die naar de tellerunit lopen. heb je ook achter op de tellerunit de bedrading losgehaald en schoongemaakt. dat wil ook wel eens werken.

gr Tom
Groeten Tom

Rees-Cees

zo jul 30, 2006 18:48

die groene loopt naar de dynamo. is voor laadstroom lampie geloof ik.

waarom zit je oliedruk sensor niet aangesloten? of ligt ie los voor de foto?

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

Re: RE: Toerenteller 33 doet vreemd, hoe werkt dit...!@#

zo jul 30, 2006 19:36

tellerunit meet, krijg ik een hele hoge weerstand. Dit is dus duidelijk niet dezelfde draad. Zou het misschien kunnen dat het toerentalsignaal naar de tellerunit van de ECU af komt?
Klopt, het toerenteller signaal komt van de CPU.

Zie dit bedradingschema:
Afbeelding

Aan de rechterkant, ongeveer in het midden zie je de stekker voor de toerenteller (diegene waarbij "toerenteller" in onduidelijk handschrift staat.. :wink: ). Als je die draad volgt, dan ga je via het brandstofrelais naar de cpu toe. Hij gaat alleen VIA het brandstofrelais er niet doorheen ofzo. Je zou dus kunnen zeggen dat punt 23 op de cpu het toerenteller signaal is.
Ik heb zelf een standaard VDO toerentellertje hier op aangesloten, en ik hoop maar dat dat gaat werken.... :)
homepage

Speeder

Re: RE: Toerenteller 33 doet vreemd, hoe werkt dit...!@#

ma jul 31, 2006 00:30

die groene loopt naar de dynamo. is voor laadstroom lampie geloof ik.

waarom zit je oliedruk sensor niet aangesloten? of ligt ie los voor de foto?
Volgens mij is die groene idd voor het laadstroomlampje. Die sensor zat tijdelijk niet aangesloten, was bezig de contactjes netjes op te schuren en te reinigen met contactcleaner. Dan weet ik iig zeker dat ze goed contact maken en ik dus signaal door krijg ;)

Speeder

ma jul 31, 2006 14:05

Oke, ik heb het opgelost. Een slecht contact en een brakke toerenteller bleken de oorzaak van het probleem. Bedankt voor al jullie tips ! Ik kan weer lekker :driving:

Terug naar “Algemene Technische vragen”