ErwinV6

Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

wo jul 26, 2006 14:00

Heb 2 van mijn 17" velgen bij de naaf wat laten wegdraaien ivm. aanlopen tegen remklauw.
Als ik echter naar de velgen kijk na het afdraaien, is er toch iets meer weggehaald als eigenlijk mijn bedoeling was, dwz. ong 5 a 6 mm in de diepte wat erop neer komt dat het hart vd. velg dus wat dunner is geworden.
Hoe dik zou het hart van een aluvelg moeten zijn, wil deze nog voldoende sterk zijn??? :roll:
Het is nu denk ik op de dunste plek ergens tussen de 1 a 1,5 cm (erg lastig om te meten)

ErwinV6

RE: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

wo jul 26, 2006 14:27

Aan de andere kant als ik zie hoe dun de spaken zijn id. velgen van mijn T5R die zijn ook maar een mm. of 12 denk ik, maar op spaken komt natuurlijk een andere kracht als op het hart vd. velg of zie ik dat verkeerd?
Moet er ook bij zeggen dat de auto waar ze onder komen behoorlijk!! gebruikt wordt.. :lol:

bauer

wo jul 26, 2006 21:20

He heel veel verstand heb ik er niet van maar een velg word eerst zeer uitdurig getest op zijn sterkte voor dat ie op de markt komt.
Maar dat ie die dikte heeft bij de naaf is natuurlijk niet voor niets en er komen veel krachten op te staan want je zit aan
het eind van de hefboom das het wiel in dit geval.
Ik denk dat het niet slim is hier mee te rijden hoewel er vast een marge inzit is het risico dat hij breekt bij de naaf natuurlijk veel groter
en de schade van een gebroken wiel aan je auto wil je niet hebben denk ik.
Zoiezo een velg die in een scherpe bocht breekt wil je echt niet kan ik je melden das nog erger als een klapband
GRT BAUER

christiaan
Member
Member

Re: RE: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

do jul 27, 2006 19:40

Nog meer adviezen? :roll: :roll: :lol:
ik zou ze ritueel weggooien met een glas champgane in de ene hand en met de andere....... HOEP! zo in de kliko.
je moet gewoon nog meer gas geven.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

do jul 27, 2006 19:51

Heb 2 van mijn 17" velgen bij de naaf wat laten wegdraaien ivm. aanlopen tegen remklauw.
Als ik echter naar de velgen kijk na het afdraaien, is er toch iets meer weggehaald als eigenlijk mijn bedoeling was, dwz. ong 5 a 6 mm in de diepte wat erop neer komt dat het hart vd. velg dus wat dunner is geworden.
Hoe dik zou het hart van een aluvelg moeten zijn, wil deze nog voldoende sterk zijn??? :roll:
Het is nu denk ik op de dunste plek ergens tussen de 1 a 1,5 cm (erg lastig om te meten)
Is dat type velg niet geleverd met een ET die neerkomt op eenzelfde dikte hart ? Dan weet je dat het dus kan

ErwinV6

do jul 27, 2006 20:24

Nog meer adviezen? :roll: :roll: :lol:
ik zou ze ritueel weggooien met een glas champgane in de ene hand en met de andere....... HOEP! zo in de kliko.
Biertje ook goed? :needcoffee:

ErwinV6

Re: Wie heeft er verstand van alu velgen ivm. sterkte

do jul 27, 2006 20:25

Is dat type velg niet geleverd met een ET die neerkomt op eenzelfde dikte hart ? Dan weet je dat het dus kan
Maarten, hoe bedoel je dit precies? Het gaat om 2 17" Borbet A velgen en denk dat ze nu zon minimale dikte hebben van 1,5 cm, op zich denk ik dat het mee valt maarja :-k

Maurizio
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jul 27, 2006 20:34

Erwin,

ik denk dat er niks zinnigs over te zeggen is. Bijv: Wat voor een materiaal is het, er zijn zoveel soorten alu legeringen. Dikte alleen zegt niet veel, scherpe hoeken (kerfwerking) is veel belangrijker op iets wat op vermoeiing belast wordt.
Het begint met geometrie, maar ik zou je niet kunnen vertellen wat voor een krachten er op een velg komen tijdens het rijden.

Dus de praktijk moet het moeten uitwijzen: Even aangenomen dat dit voor de ring 75 is, zou ik als ultieme test carrossel voorstellen, in de meest aggresieve wijze genomen :mrgreen: (liefst met semi slicks) en als je dat enkele 100x kan volstaan, doet hij het ook nog wel wat langer :wink:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do jul 27, 2006 20:52

Kijk anders wat de minimale ET waarde is die dit type velg ooit heeft gehad weet je direkt of jou dikte nog kan.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 27, 2006 20:56

Hoi,

heb zelf een setje Azev a onder mijn 75 zitten, zijn ook afgedraaid om aanlopen tegen de remklauwen te voorkomen... 8) rij er zelf al zeker 2 jaar mee rond op die manier, geen probleem tot nu toe. Zeker weten doe je het nooit, kunt het alleen maar proberen.. :(

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 27, 2006 20:58

Kijk anders wat de minimale ET waarde is die dit type velg ooit heeft gehad weet je direkt of jou dikte nog kan.
Dat zeg ik ... :roll: ;)

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do jul 27, 2006 21:46

Dat zeg ik ... :roll: ;)
Duh, beetje niet gelezen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

ErwinV6

do jul 27, 2006 22:51

Ik kan de laagste et-waarde voor de Borbet A nog niet echt vinden, de mijne hebben et-waarde 30 iig.
Zal nog es verder zoeken.
Het is voor de Ring 75 en die wordt niet bepaald gespaard. Over een maandje is hopenlijk mijn blok klaar en kan er weer gereden worden...
Heb nog een setje 17" en 1 vd. 2 moeten slicks op komen, maarja met slicks zijn de krachten nog groter...
Wat ik wel denk is dat er bij een merk velg meer reserve is ingebouwd, als bij veel van die Chinese velgen die tegenwoordig op de markt zijn :?

@Remco hoeveel heb je bij je Azevs laten afdraaien , zowel in de diepte als in de breedte?
En wat is de et-waarde? Heb op mijn straat 75 ook Azevs en die hebben et-waarde 24!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 27, 2006 23:10

Erwin,

ik denk dat er niks zinnigs over te zeggen is. Bijv: Wat voor een materiaal is het, er zijn zoveel soorten alu legeringen. Dikte alleen zegt niet veel, scherpe hoeken (kerfwerking) is veel belangrijker op iets wat op vermoeiing belast wordt.
Het begint met geometrie, maar ik zou je niet kunnen vertellen wat voor een krachten er op een velg komen tijdens het rijden.

Dus de praktijk moet het moeten uitwijzen: Even aangenomen dat dit voor de ring 75 is, zou ik als ultieme test carrossel voorstellen, in de meest aggresieve wijze genomen :mrgreen: (liefst met semi slicks) en als je dat enkele 100x kan volstaan, doet hij het ook nog wel wat langer :wink:
De Karussel is juist NIET goed, want de kracht opzij (heet dat lateraal ?) wordt door het extreme hellen van die bocht minder eeeeh lateraal (?) gemaakt. Goed, lekker vaag verhaal, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. ;)

In het ergste geval moet iedere velg zeg maar iets van 500 kilo dragen (op 2 wielen de bocht door)...

Terug naar “Algemene Technische vragen”