ex0dus
Member
Member

Goedkope en goede olio

wo jul 26, 2006 08:26

Misschien iets voor jullie.
Ik heb een tijd geleden voor mijn Citroen Xantia die ik had zgn hydrolische olie gehaald voor het veersysteem. Deze zou beter zijn dan de standaard olie.
Ik heb deze toen gehaald bij www.noviol.nl , dit is een oliedistribiteur, en je kunt daar je olie halen voor zeer lage prijzen, het is in Nijmegen, vanaf hier in Eindhoven was ik er zo.

Nou heb ik navraag gedaan wat gewone personenauto olie daar kost (omdat die hydraulische olie ook zo goedkoop was, en ook nog eens veel beter), en dan wel de 20w50 voor in mijn 75. Dit kwam euro incl. btw per liter, dit is dus echt niet veel, bij verdere navraag bleek het ook nog eens goede olie te zijn, nml. deze"

"Het is een olie die wij voor race-doeleinden gebruiken, het is geen volsyntheet, maar een Hydrocracked base oil. Veel concurrenten verkopen dergelijke basisolien als een volsyntheet, wij geven de voorkeur aan “synthetisch versterkt”

Er zijn vast wel meer mensen die dit soort olie zoeken, ik ga in elk geval binnenkort een paar liter halen (hij had het over 12x1 liter in een doos, maar je kan vast ook wel een liter halen, krijg je gewoon uit het vat).

Ik heb wel een paar vragen. Ik heb laatst mijn olie laten verversen met 10w40 Elf halfsyntheet er in, kan ik deze er gewoon bijmikken?
Laatst gewijzigd door ex0dus op vr aug 18, 2006 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: Goedkope en goede olio

wo jul 26, 2006 09:40

Misschien iets voor jullie.
Ik heb een tijd geleden voor mijn Citroen Xantia die ik had zgn hydrolische olie gehaald voor het veersysteem. Deze zou beter zijn dan de standaard olie.
Ik heb deze toen gehaald bij www.noviol.nl , dit is een oliedistribiteur, en je kunt daar je olie halen voor zeer lage prijzen, het is in Nijmegen, vanaf hier in Eindhoven was ik er zo.

Nou heb ik navraag gedaan wat gewone personenauto olie daar kost (omdat die hydraulische olie ook zo goedkoop was, en ook nog eens veel beter), en dan wel de 20w50 voor in mijn 75. Dit kwam 4.24 euro incl. btw per liter, dit is dus echt niet veel, bij verdere navraag bleek het ook nog eens goede olie te zijn, nml. deze"

"Het is een olie die wij voor race-doeleinden gebruiken, het is geen volsyntheet, maar een Hydrocracked base oil. Veel concurrenten verkopen dergelijke basisolien als een volsyntheet, wij geven de voorkeur aan “synthetisch versterkt”

Er zijn vast wel meer mensen die dit soort olie zoeken (ik vind het echt goedkoop), ik ga in elk geval binnenkort een paar liter halen (hij had het over 12x1 liter in een doos, maar je kan vast ook wel een liter halen, krijg je gewoon uit het vat).

Ik heb wel een paar vragen. Ik heb laatst mijn olie laten verversen met 10w40 Elf halfsyntheet er in, kan ik deze er gewoon bijmikken?
20w50 bij 10w40 kan niet (kan wel natuurlijk..... maar zou ik niet doen :wink: ), zelfde soorten bijelkaar mag wel
156

ex0dus
Member
Member

RE: Goedkope en goede olio

wo jul 26, 2006 09:51

Hij drinkt toch behoorlijk wat olie dus die 10w40 is zo op. Kan ik dat er niet gewoon bij gooien als ie bijna leeg is? Eventueel kan ik alle ouwe olie er wel uit doen, is alleen weer wat extra werk.
Ik heb 2 weken geleden de olie laten verversen en laatst stond het streepje al weer bijna op het minimum.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 26, 2006 10:12

Als je dat in het veersysteem hebt gegooid in plaats van de groene LHM dan wens ik jou al het beste!

Zoals iedere Citroen (DS-CX-BX) zijn de hydrolische systemen gemaakt voor de groene LHM olie - uitzondering vormt de eerste serie types DS en ID die het op de rode hydrolische vloeistoffen deden.

Wanneer je dit gaat vervangen door andere olie dan heb je kans dat al het rubberwerk (bij plunjers en het overige keerringen werk) naar de galamiezen gaan. Als je nu overmatige consumptie hebt dan is er vast ergens een lek bij de pomp - veerpoot/bollen - hoogteregelaars enz enz. De olie is niet verstookt.

Ja ik heb redelijk wat Citroen ervaring (met een DS en SM vriendenclub) en er vele gerestaureerd. Les 1: GOOI NOOIT ANDERE OLIE DAN LHM BIJ JE SYSTEEM. Ik twijfel aan de juistheid van jouw berichtgeving omdat de termen 10W40 of 20W50 niets te maken hebben met HYDROLIEK maar met MOTORSMERING.

Je bent abuis:
Nou heb ik navraag gedaan wat gewone personenauto olie daar kost (omdat die hydraulische olie ook zo goedkoop was, en ook nog eens veel beter), en dan wel de 20w50 voor in mijn 75. Dit kwam 4.24 euro incl. btw per liter, dit is dus echt niet veel, bij verdere navraag bleek het ook nog eens goede olie te zijn, nml. deze"
Ik hoop niet dat er motorolie de veerbollen van jouw Xantia op druk houden :shock: :shock:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Richard Kremer
Full Member
Full Member

wo jul 26, 2006 10:12

Hoi,
Als ik een advies mag geven zou ik mij nu meer druk maken wat de oorzaak is van de hoge olie verbruik. en dan pas opzoek gaan waar je goeie goedkope olie kunt krijgen.

MVG Richard Kremer
ALFA loos

ex0dus
Member
Member

wo jul 26, 2006 10:19

Op het xantiaclub forum hebben ze erg goede ervaringen met de zgn "smurfenolie", de blauwe dus ipv groene. Ik ben er ook tevreden over geweest. Nee, natuurlijk zit er geen motorolie in het systeem, wat denk je zelf? Ik had het toch over hydraulische olie. Ik had nergens geen lek, wilde gewoon meer comfort, daarom heb ik de olie vervangen (moest toch wel een keer vervangen worden).

De 20w50 is mij hier aangeraden omdat dit ook kan schelen in het olieverbruik. Ik wil het in elk geval proberen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo jul 26, 2006 11:30

Enerzijds heeft hij het over het veersysteem en de daarvoor benodigde olie.

Anderzijds heeft hij geinformeerd naar andere olio voor in de motor.
Gezien het verbruik werd dikkere aangeraden.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jul 26, 2006 11:34

Een Roller doet het ook op motorolie maar het lijkt me wel omslachtig want voor je remsysteem moet je wel LHM gebruiken?

Maak je niet zo druk over olie en olieverbruik.....Alfa's zijn olieboten. Als de oliedruk maar goed is!

ex0dus
Member
Member

Re: RE: Goedkope en goede olio

wo jul 26, 2006 11:35

Een Roller doet het ook op motorolie maar het lijkt me wel omslachtig want voor je remsysteem moet je wel LHM gebruiken?

Maak je niet zo druk over olie en olieverbruik.....Alfa's zijn olieboten. Als de oliedruk maar goed is!
Weet ik dat het olieboten zijn en ik vergeef het hem, alhoewel ik toch lievers iets minder verbruik heb. ;)
Oliedruk is goed ja, 1 bar bij warm stationair en 3000 rpm geeft ie warm 4 bar aan, koud geeft ie 6 bar aan.

ex0dus
Member
Member

wo jul 26, 2006 17:26

Ik heb trouwens het idee dat er hier zo'n sfeertje heerst van "goedkope olie kan nooit goed zijn". Maar het is dus wel zo dat mijn Alfa met de olie van de Action van 1 euro de liter net zo veel verbruikt als Elf olie, a 10 euro de liter. Nou zal de Elf olie natuurlijk vast meer additieven hebben, dus wel beter zijn (ik snap ook wel dat het prijsverschil van 9 euro ergens in moet zitten).

Dat die olie waar ik het over heb 4,95 euro kost, komt omdat ik het dan rechtstreeks bij de importeur/distribiteur haal, daar zit natuurlijk gewoon minder marge op.

Als ik zo lees op internet zijn die hydrocracked base olieen wel de beste die je kunt krijgen. Of het ook voor mijn 75 de beste is weet ik niet, maar neem aan van wel.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jul 26, 2006 18:34

Ik heb trouwens het idee dat er hier zo'n sfeertje heerst van "goedkope olie kan nooit goed zijn".
Klopt wel, wat mij betreft. Goedkoop en goed gaan niet vaak samen. Vaak zijn bij de goedkope oliesoorten de dopes sneller uitgewerkt. Terwijl bij de duurdere de serviceintervallen ook nog es vaak langer zijn. Black sludge krijg je ook vaak bij goedkopere oliesoorten. Ik gooi er een 10W40 van een goed merk in. Niet de duurste, maar zeker geen Peppi en Kokki olie.

Alfarmada

wo jul 26, 2006 23:18

Op het xantiaclub forum hebben ze erg goede ervaringen met de zgn "smurfenolie", de blauwe dus ipv groene.
Over de kleur zou ik me niet drukmaken. Die is enkel voor de klant toegevoegd.
Van breakfluid en "antivries" weet ik het zeker : zelfde product maar voor verschillende afnemers een ander kleurtje.
Je zou de echte specs moeten weten, maar die krijg je als klant toch niet te zien.

Grtz
Philip.

flash

do jul 27, 2006 01:54

Ik heb trouwens het idee dat er hier zo'n sfeertje heerst van "goedkope olie kan nooit goed zijn".
Klopt wel, wat mij betreft. Goedkoop en goed gaan niet vaak samen. Vaak zijn bij de goedkope oliesoorten de dopes sneller uitgewerkt. Terwijl bij de duurdere de serviceintervallen ook nog es vaak langer zijn. Black sludge krijg je ook vaak bij goedkopere oliesoorten. Ik gooi er een 10W40 van een goed merk in. Niet de duurste, maar zeker geen Peppi en Kokki olie.
Hier ben ik het ook wel mee eens. Ik vertrouw die Lidl olie en dergelijke niet zo. En waarom zou je gaan bezuinigen op olie? Als hij even veel olie gebruikt als benzine zou ik idd eerst is ff kijken waar zij zoveel olie verliest.

Ik zelf gebruik castrol half syntheet en heeft na 1000 km nog geen druppel verloren. Vind ik wel lief van d'er.

Ciao

ex0dus
Member
Member

do jul 27, 2006 18:38

Afbeelding
Afbeelding

Deze is het dus geworden, kreeg nog 10% korting ook! Aardige service, en als ik het zo zie is het toch echt geen slechte olie.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

do jul 27, 2006 18:53

Volgens mij zijn er hier op het forum meer dan eens tevreden geluiden te horen geweest over Kendall ...

Terug naar “Algemene Technische vragen”