Sander156

Versnellingsbak vast + tegelijkertijd te hoge temp koelwater

di jul 25, 2006 22:15

Afgelopen week had mijn alfa 156 1.8TS (nov 2001, 46000km) na een rit van 25 min ('s ochtends 7.30) tegelijkertijd 2 leuke problemen:

1. Ik kreeg de pook moeilijk uit de versnelling; daarna kreeg ik m niet in een versnelling
2. De temperatuur van het koelwater liep op naar 105 gr., het rode lampje ging branden

Na de auto aan de kant te hebben geduwd heb ik m na 5 min weer gestart en kon vervolgens weer gewoon doorrijden. Dit probleem heb ik vorig jaar 1x gehad; de garage kon niets vinden en heeft de olie van de versnellingsbak vervangen. Nu weer hetzelfde verhaal; alles gecontroleerd (koppeling, oliepeil, ventilator, temp.sensor), niets gevonden.

Heeft iemand ideeen hoe ik het probleem verder kan onderzoeken???

Sander156

RE: Versnellingsbak vast + tegelijkertijd te hoge temp koelw

di aug 15, 2006 18:03

Intussen heb ik voor de 2e keer het koelsysteem laten nakijken; alles in orde...
Het probleem is ook niet meer voorgekomen; volgend jaar zomer weer???
Voorlopig maar lekker verder rijden dus...

Sander

Speeder

do aug 17, 2006 16:49

Wel raar zeg! Ik zou zo ook ff geen logisch verband kunnen leggen :(

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

za aug 19, 2006 01:21

Je zou bijna denken dat je koppelingspedaal niet helemaal terukomt, je koppeling blijft slippen. Heel heet wordt en bijna vastloopt.
Kan niets anders verzinnen.

ericj
Full Member
Full Member

za aug 19, 2006 08:51

Intussen heb ik voor de 2e keer het koelsysteem laten nakijken; alles in orde...
Nou, in orde... ze konden geen oorzaak vinden. Maar er was wel iets aan de hand natuurlijk.
Werd hij te warm tijdens snelwegrijden of in de stad/file?

Was het op de snelweg dan zou ik de thermostaat laten vervangen - die moet dan haast wel (soms) blijven steken. Dit is sowieso een verbruiksonderdeel (werking gaat vaak achteruit).
Was het in de file of stad, dan sloeg waarschijnlijk de fan niet aan - ik zou een backup kabeltje (laten) aanleggen waarmee je de fan direct van stroom kunt voorzien in geval van nood.

Door de warmte zal idd de koppeling niet goed losgekomen zijn, misschien zelfs kokende koppelingsvloeistof (is die vervangen?) - heb je ook nog geprobeerd stilstaand met motor uit te schakelen?

---
Eric

Sander156

za aug 19, 2006 14:07

Het warm worden gebeurde op het moment dat ik stond te wachten voor het stoplicht; zou idd iets met de fan te maken gehad kunnen hebben... Ik blijf het wel nog steeds vreemd vinden dat er geen afwijkingen zijn gevonden en dat de koeling de afgelopen weken weer perfect werkt... Het klinkt aannemelijk dat het vastzitten van de versnellingsbak een gevolg is geweest van het warlopen van de motor; pas nadat de auto een paar minuten stil had gestaan kon ik weer van versnelling wisselen (versnellingsbak weer afgekoeld?). De olie van de vernsellingsbak is gecontroleerd en ok bevonden; de koppelingsvloeistof weet ik niet. Binnenkort APK, dus een idee om dat eens te laten bekijken...

gr. Sander

Terug naar “Algemene Technische vragen”