Pagina 1 van 1

olie druk TS 8V

Geplaatst: di jul 25, 2006 12:54
door DJ
Wat is volgens jullie de oliedruk (koud stationair en warm stationair) die voor een TS 8V blok aangeeft dat het blokkie wel een setje nieuwe lagers lust?? (ff afgezien van oliepomp malheur, verkeerde olie, vuil olie filter e.d.)

Mzzl,
DJ

RE: olie druk TS 8V

Geplaatst: di jul 25, 2006 14:52
door Rob75
Volgens mij zijn de waardes:

koud stationair: 4,5 - 5 bar
warm stationair: 0,5 - 1 bar

Dit zou de meter ook ongeveer moeten aangeven. Houdt er wel rekening mee dat het geen precisie instrument is!

Succes,

Rob

RE: olie druk TS 8V

Geplaatst: di jul 25, 2006 15:27
door thomfr
Hoi,

Hierboven zijn de nette waardes.
Indien de druk warm bij 3000+ niet meer boven de 2,5 tot 3 bar komt en echt warm stationair naar bijna 0 gaat (mechanisch gemeten, niet met die kwispelstaart die er standaard inzit) dan wordt het tijd om actie te ondernemen.
Daarbij scheelt het ook nog veel of je vaak in de toeren klimt of er alleen vrij rustig mee rijdt.

Thom

RE: olie druk TS 8V

Geplaatst: di jul 25, 2006 18:58
door DJ
Ok thx,

Ik begon me wat zorgen te maken maar lijkt toch mee te vallen. Heb ff olie filter gewisseld. Blok was aardig zwart van binnen en ben andere olie gaan gebruiken. Had de indruk (weet het 100% zeker) dat de druk wat lager aan het worden was. Mogelijk gewoon vuil uit het blok dat in het filter is gespoeld. Houd het in de peiling.

Mzzl,
DJ

RE: olie druk TS 8V

Geplaatst: di jul 25, 2006 20:19
door thomfr
Je gebruikt toch niet te dunne olie?
En, met dit weer heeft iedere motor wel een iets lagere oliedruk (olie koelt langzamer af en wordt ook iets warmer.

Thom

RE: olie druk TS 8V

Geplaatst: za jul 29, 2006 23:22
door DJ
Nog ff voor de afronding. Er zit 10W 40 in (elf competion sti) En druk koud stationair (voor zover mogelijk tijdens de "hittegolf") is 4.5 a 5 bar en warm stationair (normaal warm, geen circuit gebeul) 1 bar.
Zoals gezegd oliefilter keertje extra gewisseld voor de zekerheid ivm "zwart" blok en olie type wissel.
Trouwens wel merkwaardig in het originele NL instructieboekje staat 10W 40 voorgeschreven in duitse buchelli reparaturanleitung 15W 50.............

Mzzl,
DJ

RE: olie druk TS 8V

Geplaatst: ma jul 31, 2006 21:06
door pieter van baalen
over het algemeen is 10W-40 goed zat voor je motor allen zal je olie druk worden bepaatt door de staat van je motor
( lagers ) en de olie die je gebruikt in de vorm 10W-40 heb je ook nog verschillen zitten heb je een mineraal olie is dikker dan een syntatische olie 10W-40 als je auto meer als 2 ton heeft gelopen zou ik zelf voor een 15W-40 gaan teminste als mijn olie druk wat aan de lage kant is dan....

hoe dikker de olie hoe hoger je druk

zelf had ik in mij TS 10W-60 vol syntheeten een keurige olie druk maar dit blok draaide ook wat hogere toeren maar mijn olie ging ook elke 7500 km eruit voor nieuwe en heb nooit problemen gehad dit blok was gechipt en had 250000 km op de klok....

dus ja hoe is je blok dat bepaald eigenlijk alles en ja de olie druk meter is geen precisie instrument.