Weet iemand hoe deze draad heet of genoemd wordt?

Nou, ik ben er aan begonnen en ik heb zelfs al 1 naaf gedemonteerd. Ik heb daar al diverse handige gereedschapjes voor gemaakt / gekocht. Ik heb echter het laatste stapje in het hele demonteren op een manier gedaan die niet optimaal is. Ik heb de naaf gewoon met een hamer uit z'n lagers geslagen, terwijl ik echt van plan was om ook een gereedschapje te maken om die naaf er voorzichtigjes af te trekken. Maar dit was bij de donor-naaf die de draadeinden moest opgeven voor mijn auto en het was warm dus het moest vooral snel en makkelijk. Om de lagers te sparen zou je beter de officiele en voorzichtige manier kunnen volgen.Dank jullie wel! Hier heb ik iets aan!
Zal is kijken.....
El Camino heb je ervaring met het vervangen van die achterdraadeinden dan????
Hahaha mooi verhaal!Nou, ik ben er aan begonnen en ik heb zelfs al 1 naaf gedemonteerd. Ik heb daar al diverse handige gereedschapjes voor gemaakt / gekocht. Ik heb echter het laatste stapje in het hele demonteren op een manier gedaan die niet optimaal is. Ik heb de naaf gewoon met een hamer uit z'n lagers geslagen, terwijl ik echt van plan was om ook een gereedschapje te maken om die naaf er voorzichtigjes af te trekken. Maar dit was bij de donor-naaf die de draadeinden moest opgeven voor mijn auto en het was warm dus het moest vooral snel en makkelijk. Om de lagers te sparen zou je beter de officiele en voorzichtige manier kunnen volgen.Dank jullie wel! Hier heb ik iets aan!
Zal is kijken.....
El Camino heb je ervaring met het vervangen van die achterdraadeinden dan????
Over het demonteren van de naaf en het vervangen van de achterwiellagers is al veel geschreven op dit forum, gebruik de zoekfunctie maar eens. Als je denk, oh, dat valt wel mee (en dat denk je, want dat denk iedereen), dan zal ik je alvast waarschuwen dat alles héél vast kan zitten. En dan bedoel ik die naafmoeren (sleutelwijdte 36) en de boutjes van de steekassen. Zelfs op een losse triangel viel het niet mee die dingen los te halen (bij die auto, eerlijk is eerlijk, die jaren stil heeft gestaan).
Eerst moet je de steekas aan de naaf-kant los maken, dat zijn die boutjes met binnenzeskant. Om te voorkomen dat de naaf gaat draaien heb ik een koker van 20x20 tussen de tapeinden gestoken en op de grond laten rusten. Houd een slijptol bij de hand voor als je die boutkopjes rond maakt... (geen zorgen, Yuri heeft ze op voorraad)
Dan moet je die moer 36 los krijgen. Wat je nodig hebt is een dop 36 met 3/4" aansluiting en het bijbehorende t-stuk. Neem niet de moeite om een verloopje te halen om die dop op je 1/2" ratel/gereedschap te zetten, want dat trek je waarschijnlijk krom! Ik heb een goed t-stuk gebruikt, met nog een lange koker van 25x25 er omheen. Om het draaien van de naaf te voorkomen heb ik een koker van 25x25 voorzien van twee gaten waar de boutjes van de steekas in kunnen. Dit zet je dus op de achterkant van de naaf, maak het lang genoeg zodat het tegen de as komt om het te blokkeren. Dan kan je die moer los draaien.
Daarna mep je dus de naaf eruit (naar de buitenkant) en ben je nog even zoet met het terugvinden van alle kogeltjes uit het buitenste lager als die niet goed ingevet waren....![]()
Nu moet je dus echt de zoekfunctie gebruiken of het werkplaatshandboek raadplegen om te zien hoe het eigenlijk had gemoeten, met die mooie stukken gereedschap.
Succes