Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Vervangen distributie 33...spanners ook?

ma jul 24, 2006 13:54

We gaan binnenkort de distributie van mijn 1300 S vervangen. Nou heb ik me er hier op het forum al een beetje in verdiept mbv de zoekfunctie en ben meerdere malen iets over de spanners tegen gekomen. Als ik het goed begrijp zijn dit veren die ervoor zorgen dat de spanrollen de riem op spanning houden. Verdient het aanbeveling om deze spanners mee te vervangen?

Andere vraag betreft het deel waar de spanrollen opzitten. Ik weet niet precies hoe dit eruitziet want heb de motor nog niet opengemaakt, maar ik vraag me af of ik dit deel ook mee moet vervangen of niet. Heeft het ook een functie bij het op spanning houden van de riem of is het puur een bevestiging???

Bij voorbaat dank!!!!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Vervangen distributie 33...spanners ook?

ma jul 24, 2006 14:20

Hoi,

spanners houden de distributieriemen op spanning (deze slijten namelijk). De spanners altijd mee (laten) vervangen. Tevens gelijk naar de waterpomp laten kijken (speling/lekkage) vervangen is namelijk een fluitje van een cent (als hij niet vastgerot zit) als de distributie eraf is. Moet je achteraf de waterpomp vervangen moet (je raad het al) de distributie er weer vanaf....

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Speeder

ma jul 24, 2006 14:21

De distributieriemen van een alfa 33 moeten om de 80.000 km (of na 3 jaar) vervangen worden. De meeste mensen hier op het forum doen ze om de 60.000, gewoon voor de veiligheid. Wanneer je de distributieriemen vervangt, is de regel dat je ook de spanrollen moet vervangen. Omdat het een boxermotor betreft heb je twee distributieriemen, en ook twee spanrollen (1 per riem).
Als ik jou was zou ik gewoon twee nieuwe spanrollen kopen. Daarmee bedoel ik dan de spanrol en metalen ophanging (met lager). De rollen zijn namelijk ook los te koop (met lager). Wat je dan moet doen is de oude rol met lager eraf trekken, en de nieuwe erop zetten. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar aangezien het in prijs ook niet je kop kost zou ik gewoon twee nieuwe (complete) spanrollen kopen.

In de ophanging van de spanrol zit een veer. Deze veer krijg je niet bij je spanrollen en daarom pak ik daarvoor altijd gewoon de oude (tenzij daar niks meer van over is, maar dat is vaak niet het geval). Wanneer je de nieuwe spanrol monteert en de veer opspant (dat wijst zich vanzelf), drukt de veer de spanrol tegen de distributieriem aan. In de meeste vraagbaken staat dat deze voorspanning genoeg is, maar ik druk hem meestal zelf nog even wat bij. Op het laatst zet je de moer van de spanrol vast, en blijft de spanrol op die stand staan. De veer is dus alleen om hem op de juiste plek te krijgen, en hem vervolgens te borgen met de moer. Het is dus niet zo dat de veer later de spanrol nog op de distributieriem drukt. Je zet de spanrol namelijk vast met het aandraaien van de moer.

Als er nog vragen zijn horen we dat wel :)

Mobster

ma jul 24, 2006 15:04

Zo ziet dat er uit (wel foto van een 16V):
Afbeelding

Die spanrollen zou ik gelijk meenemen.

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Vervangen distributie 33...spanners ook?

ma jul 24, 2006 17:05

Als ik jou was zou ik gewoon twee nieuwe spanrollen kopen. Daarmee bedoel ik dan de spanrol en metalen ophanging (met lager). De rollen zijn namelijk ook los te koop (met lager). Wat je dan moet doen is de oude rol met lager eraf trekken, en de nieuwe erop zetten. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar aangezien het in prijs ook niet je kop kost zou ik gewoon twee nieuwe (complete) spanrollen kopen.
Gewoon twee losse rollen bestellen bij Tuynder. Met een bankschroef, een paar boutjes en en stukje buis draai je die rollen zo van de armpjes af. Volgens mij zijn de complete spanners ongeveer twee zo duur als de losse rollen dus dat lijkt me een beetje overbodig geld uitgeven omdat je bang bent voor iets dat helemaal niet moeilijk is.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 24, 2006 18:30

Hee Huib,

Ik ben niet bang hoor :schrik::...

Ik wil alleen zo veel mogelijk onderdelen die mogelijk kapot zouden kunnen gaan vervangen als ik er dan toch ben...

Maar goed dat lager is dus deel van de ophanging als ik het goed begrijp...en lagers kunnen slijten.... :-k

Bedankt voor alle uitleg en foto!!!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 24, 2006 19:00

Misschien ook handig om te weten, want ik ga ze ook vervangen nl. Hoe krijg je het gemakkelijkst die krukaspoelie los? Hoe blokkeer je die poelie zonder dat hij telkens meedraait? Of hoeft die niet los?

Speeder

ma jul 24, 2006 19:30

Misschien ook handig om te weten, want ik ga ze ook vervangen nl. Hoe krijg je het gemakkelijkst die krukaspoelie los? Hoe blokkeer je die poelie zonder dat hij telkens meedraait? Of hoeft die niet los?
De krukaspoelie hoeft helemaal niet los joh ;) Je kan de distributieriemen gewoon van de riemwielen afschuiven en dan over de krukas trekken. Ik zou bij het op en afzetten van de distributieriemen wel de procedure hanteren zoals deze in de vraagbaken beschreven staat. Goed opletten dat alles goed staat en de spanrollen een keer vast zetten, 2x rond draaien totaan het driehoek-merkteken op het vliegwiel, dan weer los en vast. Afijn, dat staat allemaal wel uitgelegd in de vraagbaak. Heb je die niet? Dan moet je hem kopen. Of mij om een scan vragen, wil ik ook wel voor je doen ;)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 24, 2006 19:33

Bedankt speeder. Ik had al zo`n vermoeden dat die niet los hoefde. Gelukkig. Voor de rest zal het wel lukken verwacht ik. Alle vraagbaken en info heb ik. Mocht het desondanks toch fout gaan dan zou ik de rubriek Te Koop maar in de gaten houden. :mrgreen:

Maxtor
Guru
Guru

ma jul 24, 2006 23:01

Trouwens onzin om ook de veren te vervangen van de spanners... deze zorgen ervoor dat de riem op spanning gebracht worden (kan je ook met de hand doen) maar vervolgens borg je de boel met die bout. Dan doen die spanners niks meer. Kreeg van 1 van de spanrollen van de type 1 de spanner niet meer terug (handen driemaal open gehaald), toen maar zonder veer gemonteerd en met de hand gespannen, ging probleemloos (nog steeds).

Kas, voor jou moet dit echt een makkie zijn hoor gezien jou sleutelervaring! Zorg er wel even voor dat je ze naspant (dus op het moment dat de krukassen geen van de kleppen bedient)
Laatst gewijzigd door Maxtor op ma jul 24, 2006 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 24, 2006 23:05

Nee Maxtor, je kreeg m er gewoon niet op en toen was je zo pissed dat je het zo maar gelaten hebt...en dat zit je nu een beetje goed te praten hier :^o

Die veer zal er niet voor niks zitten... [-X
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Speeder

ma jul 24, 2006 23:58

Bedankt speeder. Ik had al zo`n vermoeden dat die niet los hoefde. Gelukkig. Voor de rest zal het wel lukken verwacht ik. Alle vraagbaken en info heb ik. Mocht het desondanks toch fout gaan dan zou ik de rubriek Te Koop maar in de gaten houden. :mrgreen:
Graag gedaan, ik ben er niet zo bang voor dat het bij jou mis gaat :thumbs: Wat erg belangrijk is, is het naspannen van de riemen als de nokkenas geen kleppen aanduwt. Deze handeling word ten onrechten nog wel is overgeslagen!

Speeder

di jul 25, 2006 00:00

Trouwens onzin om ook de veren te vervangen van de spanners... deze zorgen ervoor dat de riem op spanning gebracht worden (kan je ook met de hand doen) maar vervolgens borg je de boel met die bout. Dan doen die spanners niks meer. Kreeg van 1 van de spanrollen van de type 1 de spanner niet meer terug (handen driemaal open gehaald), toen maar zonder veer gemonteerd en met de hand gespannen, ging probleemloos (nog steeds).
Precies wat ik ook al zei. Zonder veer kan het volgens mij wel zijn dat de ophanging wat kan kantelen ten opzichte van het blok. Aan de achterkant schuif je hem namelijk over het tapeind heen, maar aan de voorkant zit gewoon 1 groot gat waar normaal de veer in ligt. Aan de andere kant borg je hem natuurlijk ook wel met een grote ring, dus die mogelijke speling zal daarmee ook wel weer opgeheven worden....

Huib
Guru
Guru

di jul 25, 2006 09:01

Hee Huib,

Ik ben niet bang hoor :schrik::...

Ik wil alleen zo veel mogelijk onderdelen die mogelijk kapot zouden kunnen gaan vervangen als ik er dan toch ben...
Ik bedoelde jou ook niet , volgens mij was jij niet degene die suggereerde om maar de complete spanner te vervangen.
Van de spanner is de rol het enige slijtage deel, de rest is een gegoten metalen armpje met een veer erin. Dit hoef je dus echt niet te vervangen, en wat ik aan wilde geven is dat het monteren van de rol op het armpje niet moeilijk is.
Laatst gewijzigd door Huib op di jul 25, 2006 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di jul 25, 2006 10:47

Precies, heb laatst ook alleen de rollen vernieuwd. Je moet alleen weten hoe die losmoet en dan kun je hem gewoon met een bakschroef en even de geschikte dopsleutels het zaakje lospersen. Zorg wel dat wanneer je de nieuwe rol terugplaatst, dat je die aanduwt op de stalen ring, anders verpruts je gelijk het nieuwe lager. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”