De distributieriemen van een alfa 33 moeten om de 80.000 km (of na 3 jaar) vervangen worden. De meeste mensen hier op het forum doen ze om de 60.000, gewoon voor de veiligheid. Wanneer je de distributieriemen vervangt, is de regel dat je ook de spanrollen moet vervangen. Omdat het een boxermotor betreft heb je twee distributieriemen, en ook twee spanrollen (1 per riem).
Als ik jou was zou ik gewoon twee nieuwe spanrollen kopen. Daarmee bedoel ik dan de spanrol en metalen ophanging (met lager). De rollen zijn namelijk ook los te koop (met lager). Wat je dan moet doen is de oude rol met lager eraf trekken, en de nieuwe erop zetten. Ik weet niet hoe handig jij bent, maar aangezien het in prijs ook niet je kop kost zou ik gewoon twee nieuwe (complete) spanrollen kopen.
In de ophanging van de spanrol zit een veer. Deze veer krijg je niet bij je spanrollen en daarom pak ik daarvoor altijd gewoon de oude (tenzij daar niks meer van over is, maar dat is vaak niet het geval). Wanneer je de nieuwe spanrol monteert en de veer opspant (dat wijst zich vanzelf), drukt de veer de spanrol tegen de distributieriem aan. In de meeste vraagbaken staat dat deze voorspanning genoeg is, maar ik druk hem meestal zelf nog even wat bij. Op het laatst zet je de moer van de spanrol vast, en blijft de spanrol op die stand staan. De veer is dus alleen om hem op de juiste plek te krijgen, en hem vervolgens te borgen met de moer. Het is dus niet zo dat de veer later de spanrol nog op de distributieriem drukt. Je zet de spanrol namelijk vast met het aandraaien van de moer.
Als er nog vragen zijn horen we dat wel