Speeder

[Alfa 33] Komt niet op temperatuur? [1.4IE]

zo jul 23, 2006 23:08

Yes!

Na maanden sleutelen, bloed zweet en tranen, heb ik hem dan eindelijk weer mogen starten :D Met de eerste start liep hij nog wat onregelmatig, maar ik heb er het volste vertrouwen in. Helaas is het probleem waarvoor ik hem in de eerste instantie ben gaan demonteren nog steeds niet opgelost :shock:

Het probleem is dat hij volgens de meter op mijn dashboard niet op temperatuur komt. Hij blijft hangen op de 40 graden. Ik moest natuurlijk de motor stationair laten draaien om de koelvloeistof bij te vullen en het systeem goed ontlucht te krijgen. De bedoeling was dat de ventilator dan aan zou slaan bij de 90 graden. Helaas wil de ventilator ook niet aanslaan, terwijl ik sterk de indruk krijg dat hij wel om en nabij de 90 graden is. Nogmaals: de meter blijft maar 40 graden aanwijzen, en met moeite ietsjes meer.

Ik moet er morgen mee naar de APK, en ik wil niet mijn pas gereviseerde blok naar de kl*te rijden! Daarom zou ik graag van jullie wat uitleg hebben over hoe dit nou werk bij de 33. Wat ik weet is dat je een thermocontact hebt die de fan aan zou moeten sturen bij (90?) graden. Los daarvan heb je boven op het blok ook nog een sensor (blokje) zitten die de temperatuur meet. Bij mijn weten is dit het lampje dat een te hoge temperatuur aan zou moeten geven (het rode lampje op het dashboard zou moeten gaan branden bij extreme temperaturen). Omdat het lampje al gaat branden bij koude motor heb ik de indruk dat deze sensor kapot is, en heb ik hiervan de stekker even los gegooid. Waar haalt de meter op het dashboard nou zijn signaal vandaan, en hoe kan het dat deze de temperatuur niet goed weergeeft?

Ik heb er net een splinternieuwe thermostaat op gezet, en volgens mijn multimeter is de koelvloeistof in het reservoir 75 graden geweest. Aan de slangen te voelen was het grote koelcircuit (via de radiateur) is bij deze temperatuur al in gebruik. Dit is opzich logisch dacht ik zelf, want omdat ik een 1.4IE heb, staat de 70 graden in het midden van de meter.

Dus...help me is een beetje svp! Ik moet morgen 200KM gaan rijden, en ik wil zeker weten dat er nix mis gaat.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: [Alfa 33] Komt niet op temperatuur? [1.4IE]

ma jul 24, 2006 09:32

Hi speeder,

Bij mijn 33 (type 3, '92) zijn er twee sensoren, gezien vanuit de bestuurder. Links op het blok ter hoogte van het inlaatspruitstuk; dit is de sensor die de temp doorgeeft aan je dashboard. Zit volgens mij een bruin draadje aan. Op rechts zit de sensor, die je al noemde, die de koelwatertemp doorgeeft aan de ECU. Dit zorgt oa voor koudstartverrijking. over het thermokoppel kan ik je helaas niets vertellen.

Er is hier al wel wat over geschreven, dus even zoeken zou je best wat info moeten opleveren.

Succes ermee.

Speeder

Re: RE: [Alfa 33] Komt niet op temperatuur? [1.4IE]

ma jul 24, 2006 11:30

Hi speeder,

Bij mijn 33 (type 3, '92) zijn er twee sensoren, gezien vanuit de bestuurder. Links op het blok ter hoogte van het inlaatspruitstuk; dit is de sensor die de temp doorgeeft aan je dashboard. Zit volgens mij een bruin draadje aan. Op rechts zit de sensor, die je al noemde, die de koelwatertemp doorgeeft aan de ECU. Dit zorgt oa voor koudstartverrijking. over het thermokoppel kan ik je helaas niets vertellen.

Er is hier al wel wat over geschreven, dus even zoeken zou je best wat info moeten opleveren.

Succes ermee.
Met de zoekfunctie kon ik helaas niks vinden. Toch bedankt voor de info...

Gerrelt
Member
Member
Contacteer: Website

ma jul 24, 2006 12:52

Dit is het blokje waar je het over hebt:
Afbeelding
Dat is inderdaad de sensor voor het motor-oververhit-lampje. Deze zit rechts (rechts = passagierskant).

Deze sensor is de sensor voor je temperaruurmeter. Deze zit aan de linkerkant:
Afbeelding
(let even niet op de bestandsnamen van deze plaatjes, die is namelijk precies verkeerd om...)

Verder zit er aan de rechterkant ook nog zo'n soort sensor, ik dacht ook op het spruitstuk. Dat is
de temp-meter voor de CPU.
homepage

Speeder

ma jul 24, 2006 13:09

Dit is het blokje waar je het over hebt:
Afbeelding
Dat is inderdaad de sensor voor het motor-oververhit-lampje. Deze zit rechts (rechts = passagierskant).

Deze sensor is de sensor voor je temperaruurmeter. Deze zit aan de linkerkant:
Afbeelding
(let even niet op de bestandsnamen van deze plaatjes, die is namelijk precies verkeerd om...)

Verder zit er aan de rechterkant ook nog zo'n soort sensor, ik dacht ook op het spruitstuk. Dat is
de temp-meter voor de CPU.
Je hebt helemaal gelijk! Bedankt voor het maken van de fotos (moeite) :!: Ik ben net zelf nog even aan het knutselen geweest en ben tot dezelfde conclusie gekomen :D Nu is het dus hoogstwaarschijnlijk de sensor, of de meter in het dashboard (wat volgens de dealer ook nog wel is voorkomt). Wat ik nu graag zou willen hebben is een nieuw klokje voor de 1.4IE zodat ik die even op de sensor kan prikken en kan testen of die het beter doet. Op die manier hoef ik niet heel mun spruitstuk er weer af te slopen, koelvloeistof af te tappen etc etc. Iemand die mij er aan 1 kan helpen, of er even 1 uit wil lenen?

Gerrelt
Member
Member

ma jul 24, 2006 21:14

Je hebt helemaal gelijk! Bedankt voor het maken van de fotos (moeite) :!:
Nou, ik had de fotos niet speciaal voor jou gemaakt, maar had ze nog staan van mijn topic....ik heb namelijk bijna dezelfde
vraag gesteld een tijdje terug, zie: topic :D
Ik ben net zelf nog even aan het knutselen geweest en ben tot dezelfde conclusie gekomen :D Nu is het dus hoogstwaarschijnlijk de sensor, of de meter in het dashboard (wat volgens de dealer ook nog wel is voorkomt). Wat ik nu graag zou willen hebben is een nieuw klokje voor de 1.4IE zodat ik die even op de sensor kan prikken en kan testen of die het beter doet. Op die manier hoef ik niet heel mun spruitstuk er weer af te slopen, koelvloeistof af te tappen etc etc. Iemand die mij er aan 1 kan helpen, of er even 1 uit wil lenen?
Ik heb er nog wel 1 liggen...maarrrr...ik woon in Enschede...EN ik weet niet of deze meter wel werkt (nooit kunnen testen, komt uit een sloop auto). Ik gebruik zelf een VDO sensor + metertje, dus ik heb dit Alfa metertje nog over. Het is ook alleen maar de meter, je zult zelf moeten uitzoeken wel punt waar op moet. Maar dat zal wel niet zooo moeilijk zijn, sensor, plus en min zul je ergens kwijt moeten, denk ik. Je mag hem gratis hebben.
homepage

Richard75
Guru
Guru

ma jul 24, 2006 21:48

ik heb nog 2 meters liggen en dashboardklokken te veel om ze in te doen :wink:
deze werken gewoon (komen uit de imola alleen hebben een schaalverdeling van 30,70 en 110 ipv 40,80 en 120)
ik heb de 16v klok erin gehangen dus klokkies over :P

Speeder

di jul 25, 2006 00:05

ik heb nog 2 meters liggen en dashboardklokken te veel om ze in te doen :wink:
deze werken gewoon (komen uit de imola alleen hebben een schaalverdeling van 30,70 en 110 ipv 40,80 en 120)
ik heb de 16v klok erin gehangen dus klokkies over :P
Dat komt mooi uit omdat ik toch een 1.4 heb waarop die schaal juist zo is dat de 70graden in het midden staat :!:

Terug naar “Algemene Technische vragen”