Na maanden sleutelen, bloed zweet en tranen, heb ik hem dan eindelijk weer mogen starten

Het probleem is dat hij volgens de meter op mijn dashboard niet op temperatuur komt. Hij blijft hangen op de 40 graden. Ik moest natuurlijk de motor stationair laten draaien om de koelvloeistof bij te vullen en het systeem goed ontlucht te krijgen. De bedoeling was dat de ventilator dan aan zou slaan bij de 90 graden. Helaas wil de ventilator ook niet aanslaan, terwijl ik sterk de indruk krijg dat hij wel om en nabij de 90 graden is. Nogmaals: de meter blijft maar 40 graden aanwijzen, en met moeite ietsjes meer.
Ik moet er morgen mee naar de APK, en ik wil niet mijn pas gereviseerde blok naar de kl*te rijden! Daarom zou ik graag van jullie wat uitleg hebben over hoe dit nou werk bij de 33. Wat ik weet is dat je een thermocontact hebt die de fan aan zou moeten sturen bij (90?) graden. Los daarvan heb je boven op het blok ook nog een sensor (blokje) zitten die de temperatuur meet. Bij mijn weten is dit het lampje dat een te hoge temperatuur aan zou moeten geven (het rode lampje op het dashboard zou moeten gaan branden bij extreme temperaturen). Omdat het lampje al gaat branden bij koude motor heb ik de indruk dat deze sensor kapot is, en heb ik hiervan de stekker even los gegooid. Waar haalt de meter op het dashboard nou zijn signaal vandaan, en hoe kan het dat deze de temperatuur niet goed weergeeft?
Ik heb er net een splinternieuwe thermostaat op gezet, en volgens mijn multimeter is de koelvloeistof in het reservoir 75 graden geweest. Aan de slangen te voelen was het grote koelcircuit (via de radiateur) is bij deze temperatuur al in gebruik. Dit is opzich logisch dacht ik zelf, want omdat ik een 1.4IE heb, staat de 70 graden in het midden van de meter.
Dus...help me is een beetje svp! Ik moet morgen 200KM gaan rijden, en ik wil zeker weten dat er nix mis gaat.