Spider Niels

Spider op 3 cilinders

zo jul 23, 2006 21:33

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een Spider. Onlangs was de accu leeg en heeft de ANWB wat startkabels aangesloten. Diezelfde man constateerde dat de motor maar op 3 cilinders draaide, GL-bougies vervangen (nu NGK) en nog wat zaken gecontroleerd maar geen oorzaak kunnen vinden. Aansluitend teruggereden naar het aankoopadres (specialist) en verhaal uitgelegd. Daar is weer naar de motor gekeken (compressie e.d.) maar auto was prima zo werd mij verteld (Ik had zo m'n twijfels) Nu rijdt hij echter nog steeds op drie cilinders. Kan dat veel kwaad? En heeft iemand misschien een tip wat de oorzaak kan zijn?

Roeltje 164

RE: Spider op 3 cilinders

zo jul 23, 2006 23:01

Ook welkom, waar praten we over....., type, bouwjaar, en wie jij bent, dat is ook belangrijk, vaag verhaal overigens, geen AR dfealer die mij wegstuurd op 3 poten, ze vinden het te snel wel goed of geen probleem....
Klinkt als probleem...., electronica.
Suc6 ermee..

gr Roel

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Spider op 3 cilinders

zo jul 23, 2006 23:18

Had jij zelf dan niet in de gaten dat je met een auto op drie poten rondreed?
En verder: Zie Roeltje, dan kijken we verder...

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Spider Niels

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 12:28

Het gaat om een Alfa Romeo Spider 2000 Veloce, type 2 uit 1981. En ik had het inderdaad niet helemaal in de gaten. Had al wel het idee dat er iets niet goed was vanwege het geluid maar kon het niet helemaal plaatsen.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 13:26

Zoek het probleem in je verdelerkap, bougiekabel, kleppen of carburateur. Controleer ff of er een bougie niet vonkt. Kabel wisselen met een voorliggende verhuist het probleem mee, kabel of verdeler defect. Carburateur kan dicht staan waardoor deze geen brandstof krijgt. (onwaarschijnlijk) Ook kunnen je kleppen van een cilinder dusdanig verkeerd staan dat er bijna geen mengsel in of uit kan. De nokkenassen kunnen dan natuurlijk ook defect zijn...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 13:27

Of is het een ding met spica injectie (amerikaan??)
Shut up and ride!

Spider Niels

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 13:51

Nee, solex carburateurs.

Andretti Molletti

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 13:56

loopt i altijd op 3 poten of alleen stationair draaiend?
draai een voor een je stationairregelschroevben eens dicht en weer open...
Welke cilinder doet dan niet mee?
Je moet de cilinderbalanstest eens met 2000 rpm doen...

Spider Niels

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 15:25

Zowel stationair als rijdend (mis wat vermogen). Zijn die stationairregelschroeven, de schroeven die tussen blok en de carburateurs in zitten (één per cilinder)? En maakt het nog uit hoever ze open staan? Is dit ook wat je bedoelt met de cilinderbalanstest?

Andretti Molletti

Re: RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 19:47

Zowel stationair als rijdend (mis wat vermogen). Zijn die stationairregelschroeven, de schroeven die tussen blok en de carburateurs in zitten (één per cilinder)? En maakt het nog uit hoever ze open staan? Is dit ook wat je bedoelt met de cilinderbalanstest?
Er is een groot verschil tussen (mis wat vermogen)"en een cilinder die niet meedoet.
ik vermoed dat een cilinder niet goed meedoet maar niet volledig weg is??

Die schroeven bedoel ik idd, 2-4 slagen open.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 21:12

Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een Spider. Onlangs was de accu leeg en heeft de ANWB wat startkabels aangesloten. Diezelfde man constateerde dat de motor maar op 3 cilinders draaide, GL-bougies vervangen (nu NGK) en nog wat zaken gecontroleerd maar geen oorzaak kunnen vinden. Aansluitend teruggereden naar het aankoopadres (specialist) en verhaal uitgelegd. Daar is weer naar de motor gekeken (compressie e.d.) maar auto was prima zo werd mij verteld (Ik had zo m'n twijfels) Nu rijdt hij echter nog steeds op drie cilinders. Kan dat veel kwaad? En heeft iemand misschien een tip wat de oorzaak kan zijn?
Even terug naar het begin - wat is eigenlijk precies het probleem? Waarom denk je dat hij op 3 cylinders loopt - heb je dat onderzocht of denk je dat alleen maar omdat de ANWB man dat zei? Weet je welke cylinder dan niet meeloopt?

Spider Niels

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 22:40

Vanavond naar aanleiding van alle tips, nog wat dingen gecontroleerd. Heb om en om de bougiekabels losgemaakt. Bij losmaken van cilinder 1, 2 en 4 (vanaf voorkant auto) begint de motor te stotteren. Bij cilinder 3 geen verschil te horen. Ook nog de kabels van 3 en 4 verwisseld, maar dat maakte geen verschil.

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 22:56

Je zegt dat het verwisselen van de kabel geen verschil gaf. Bedoel je dat na het verwisselen nog steeds bij het lostrekken van de kabel van cylinder 3 geen verschil merbaar was?

Ok. Dan is de volgende stap:
1 - bougie no 3 eruit draaien, aan de kabel monteren, op het kleppendeksel leggen, motor starten en kijken of hij vonkt
2 - draai de bougie er weer in, laat de kabel los en kijk of je bij 2/3000 toeren ook verschil hoort met of zonder kabel (of bij gewoon rijden)

Als hij niet of niet duidelijk vonkt, bougie vervangen.

Als hij wel vonkt, en alleen stationair een echt verschil is, dan moet je het in de stationairafstelling / stationairsproeier zoeken (schroefje op carb van cyl 3 bijdraaien). Gebeurt er iets als je hem dichtdraait (niet hard draaien, losjes vast !) of helemaal open?

Als hij wel vonkt en ook bij meer toeren een verschil is te horen, dan moet je compressie meten en de bougiekleur eens controleren na een lange rit om te kijken wat er aan de hand is.

Andretti Molletti

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 23:21

niels, leusden is 20 km...

ikke lekker sturen jij weer een 4 cilinder 8)

PB

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Spider op 3 cilinders

ma jul 24, 2006 23:24

Kijk uit Niels: :wink: Voor je het weet koop ie em van je.. :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”