Pagina 1 van 1
"spit" tbv draaien auto om lengte as >> bode
Geplaatst: di jul 18, 2006 06:49
door DJ
Hoi,
Heb momenteel een auto staan (eigenlijk 2 maar die ander is van m'n vader) waarvan de bodem moet worden schoon gemaakt. De dure makkelijke methode (pyroliseren of loogbad is helaas geen optie

) Dus ouderwts handwerk. Lekker met dit weer. Omdat boven je hoofd werken ook niet alles is wil ik een "spit" maken waaraan je de auto als een speenvarken kan ronddraaien. Beide carrosserie zijn volledig kaal en en niet verzwakt door enorme roest gaten. Een is een 75, de ander een berlina. Nu vraag ik met af ik domweg de bumperbevestigingpunten zou kunnen gebruiken voor de bevestiging voor en achter van het draaibare juk. Of zouden deze te zwak zijn waardoor de carrosserie ontzet kan raken? Dus verstevigingen inlassen (meer werk, beschadigingen met lashalen) ja of nee? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt,
DJ
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 12:30
door giulia-tom

Bumpersteunen?????

Met spit bedoel je zeker een rol of kantelbrug??? (gewoon te koop en te huur)
Deze worden op de assen gemonteerd of anders zonder assen op de ophangpunten van de ophanging.
Lijkt je dat niet een beter idee?
Dus zoiets als bevestiging:
Kijk
HIER voor meer info (gewoon een voorbeeld)
Of:
ZOU DEZE NOG TE KOOP ZIJN??
Enne: Als je klaar bent - verkopen doe je zo'n ding echt wel op dit fantastische forum...
Zet de bumpersteunen maar uit je hoofd - te instabiel - te gevaarlijk - en vervormend voor als je gaat repareren (hoewel ik mij afvraag wat zou moeten vervormen als er niet veel roest aanwezig is. Ik bedoel het goed maar wat wil je gaan doen ? als je niet weet dat deze oplossingen bestaan hoe wil je dan gaan restaureren? dorpels plaatsen is toch iets meer werk voor de ervarende klusser - no offense)

RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 12:53
door DJ
Hoi Tom,
De dorpels en bodem zijn toppie. Het gaat om alle gore coating en kit van de bodem afkrabben tbv doorlassen. Dat onderstel waar jij de tooltjes aan wil schroeven is al vertrokken. Als ik restaureer doe ik het grondig, ik heb een hekel aan dweilend onderstellen of roestige draaarmen onder een versgespoten body. De techniek moet ook, of beter juist netjes zijn. De lak, ach tsja. Daar gaat tie nie harder van he?
Het gewicht wat op de steunen komt is dus puur de volledig leeggehaalde koets. Maar ik had al m'n twijfels over vervormen dus ik las er wel ff kruisschoortjes in.
Mzzl,
DJ
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 13:05
door DJ
Die 360 graden rolbeugel op onderstel is trouwens net ding. Zal eens informeren wat'tie kost. Beetje veel vrees ik maar. Maaaar kost wat, dan hebbie ook wat. Alleen die levertijd van 6 weken dat komt me nu niet uit. Dan moet'tie al bij de spuiter staan.
Gr,
DJ
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 13:17
door roel
Hoi DJ,
Heb zelf voor mijn Bertje de bevestigingspunten van de wielophanging gebruikt, hier wordt de auto normaal gesproken ook ondersteund. Heb hiervoor twee "hoepels" gelast om te kunnen kantelen. (de karretjes eronder waren puur om hem te verrijden).
Bij squadra fratelli doen ze het wel gewoon op de bumpersteunen. zie
HIER en dan de eerst bertone onder "lopende projecten".
Hierbij de afbeelding:
Ben zelf geen voorstander van bumpersteunen te gebruiken!
Roel
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 13:34
door DJ
@Tom, Roel,
Tsja is eigenlijk toch een beetje kwestie van de vraag stellen is hem beantwoorden................. Die foto van die grijze bert vind ik ook niet optimaal. De ramen (zwaar!) zitten ook er nog/al in. Zeker de kofferbak van een bertje, trouwens elke 105, is niet zo sterk. Maar dit was inderdaad wat ik bedoelde. Is makkelijk, snel goedkoop zelf te maken. En je hebt wagenbodem etc vrij over de hele lengte. Denk alleen dat verstevigende kruisschooren een voorwaarde zijn. De berlina van m'n vader is trouwens ex usa. Die heeft behoorlijk verzwaarde bumpersteunen. Is ook wel nodig ook. Schat de bumpers van de usa berlina op 20 kg per stuk! Staan al bij het oud vuil..........Bah lelijk.
@Roel, hoe heb jij die bogen zo netjes zelf gemaakt dan?? Vrees dat ik daar het gereedschap en ervaring niet voor heb.
Mzzl,
DJ
Re: RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >&
Geplaatst: di jul 18, 2006 13:44
door roel
@Roel, hoe heb jij die bogen zo netjes zelf gemaakt dan?? Vrees dat ik daar het gereedschap en ervaring niet voor heb.
Mzzl,
DJ
Heb deze gelijk bij de staalboer gebogen besteld. Ze konden echter niet complete hoepels maken. Vandaar dat ik 3 stuks 3/4 hoepels heb laten maken en hiervan 2 hele gelast. Is echt niet veel werk!
Het werkt wel echt super hoor, als je rechtop aan de bodem kunt werken.
Vind zelf inderdaad deze oplossing het mooist (die op speurders uit de post van Tom), omdat de hele constructie op één plaats blijft. Die van mij rolt opzij (maar als de ruimte er is, is het natuurlijk niet zo'n probleem).
Roel
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 14:38
door kroehlur
Zie ook
hier.
Veel goede tips over het bouwen van een Braad Spit.
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: di jul 18, 2006 14:43
door giulia-tom
Mooi !!! Weg met de eventuelle tectyl (KILLL!!!) Zo heb ik de juul ook gedaan....Alleen zag ik laatst een tool van Wurth met weerhaakjes waarbij de kit en tectyl letterlijk wegvloog (ik ga op zoek en zal het posten) dat ding gaat ook lang mee en ik was jaloers toen ik die in gebruik zag (daar heb ik veel langer op moeten blaren en zweten)
Bumpersteunen hebben toch het nadeel dat als er ooit een verwrongen neusje op zat, dit nu ook nog gewicht krijgt - of het zachte radiateurbalkje..... Onder beide assen is een 105 gewoon hard en star.
Heb je misschien geen oude T bar? Die kun je doorlassen en een constructie op maken zodat de hele koffer en verenkokerpartij achter lekker vrij is om eens goed aan te pakken
(of 2 balkjes loodrecht naar benee op de 3 hoekige bevestiging links en rechts van de T- bar - vervolgens dat weer op de kantelaar.)

RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: wo jul 19, 2006 13:09
door DJ
@Roel,
Ik zie dat jij in Meppel zit? Dat is in de buurt van m'n ouders. (De Krim, vlakbij Hoogeveen) Ik sleutel bij m'n ouders. Veel meer ruimte dan rotjeknor. Welke staalboer heb jij jouw 3x 3/4 hoepels besteld en wat was je kwijt? Weet in de Krim en omgeving geen staalbedrijf waar ik dit kan bestellen en Meppel is goed te doen hier vandaan.
Alvast bedankt,
DJ
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: wo jul 19, 2006 14:01
door roel
Hoi DJ,
Heb even de rekening erbij gezocht.
Walswerk laten doen door:
Python b.v.
in Zuidwolde (dus praktisch tegen Hoogeveen aan)
Ik zie nu ook dat ze een site hebben
www.python.nl
Blijken dus traphekken en leuningen te doen! Nu ik de foto's daarvan zie, begrijp ik waarom ze dit walswerk ook doen

.
Ik had dit bedrijf destijds via mijn buurman doorgekregen.
Ik betaalde toen € 163,- incl. BTW. Is toch nog redelijk wat geld, maar heeft een hoop plezier gegeven (en nog steeds, want ik blijk dit al 4 jaar geleden gekocht en nog steeds bezig! Moet maar snel weer eens verder gaan met het Bertje).
Mocht je eens langs willen komen om het één en ander te bekijken, dan ben je van harte welkom!
Roel
RE: "spit" tbv draaien auto om lengte as >>
Geplaatst: wo jul 19, 2006 18:57
door DJ
Hoi Roel,
Heb ook gebeld met erenka.com uit de post van Tom. Hun draaikooi kost E1800 ex btw compeet met karretje demonteerbaar en gepodercoat. Ziet er prima uit maar dat word te gortig. Trouwens demonteerbaar hoeft toch niet, m'n vader heeft ruimte genoeg. Ga dus eerdaags contact opnemen met zuidwolde. Is inderdaad vlakbij. Kom er wel vaker er zit daar ook een goede fijnmechsnische draaierij (bruins precisie metaal) waar ik wel eens wat laten maken voor m'n alfa's.
M'n vader wist nog een adres in Hoogeveen dus kunnen we ook nog aan prijsvergelijk doen.
Al met al voor mij een succesvolle post op het forum, met dank aan alle reacties een betere oplossing voor redelijk geld.
De bevestiging aan de bumpersteunen is exit.
Gr,
DJ