veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

Ratelend geluid

ma jul 17, 2006 17:57

Hoi vandaag iets vreemds met mijn alfa 145 1.4ie boxer toen ik de snelweg opreed begon er opeens een hard ratelend geluid uit de motor te komen toen ik stopte en even onder de motorkap keek leek het geluid meer aan de rechterkant hoorbaar te zijn en ratelde sneller naarmate ik gas gaf. Toen ik de auto verder reed werd het geluid soms minder en was soms even weg en dan kwam het weer terug. Eenmaal thuis (10 min later) was het geluid helemaal weg en klonk de motor gewooon normaal, Het was een hard tikkend (bijna bonkend geluid). Heeft iemand mischien een idee wat dit geweest kan zijn, ik dacht zelf aan een hydrolische klepstoter die bleef 'hangen' of zo. Het geeft in elk geval geen lekker gevoel ook al is het geljuid weer weg en doet de auto weer normaal.

Andretti Molletti

RE: Ratelend geluid

ma jul 17, 2006 20:21

als het een hydraulische stoter mocht zijn... heb je olie gepeild?? recent bijgevuld?? en zo ja waarmee??

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 17, 2006 20:33

Ik heb de olie gepeild en die stond op het streepje van minimum dus die heb ik bijgevuld tot tussen min en max (bijna 1 liter erbij) met de valvoline 10w40 olie die er ook al inzit sinds 3000km.
ik heb dit geluid 1x eeder gehoord nadat ik optrok bij het stoplicht (redelijk veel toeren) toen sloeg de motor af en voor hij afsloeg hoorde ik dit geluid ook. na opnieuw starten was er niets aan de hand. ook met koude start klinkt de motor goed een heel licht tikje is overegens wel hoorbaar.
mischien heeft het nut om iets in de olie toe te voegen ten behoeve van de klepstoters maar van dat soort spul heb ik weinig weet en gebruik ik ook doorgaans liever niet.

Andretti Molletti

Re: RE: Ratelend geluid

ma jul 17, 2006 20:39

......toen sloeg de motor af en voor hij afsloeg hoorde ik dit geluid ook. na opnieuw starten was er niets aan de hand.
Zeg eens eerlijk, was je motor toen al helemaal warm???

zo niet dan zijn je klepstoters een goede kans!
Nu na het bijvullen alles weer een tijdje ok?? ook dat wijst op klepstoters..

maar het blijft gissen aan de andere kant van het internet ;)

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 17, 2006 20:56

......toen sloeg de motor af en voor hij afsloeg hoorde ik dit geluid ook. na opnieuw starten was er niets aan de hand.
Zeg eens eerlijk, was je motor toen al helemaal warm???

zo niet dan zijn je klepstoters een goede kans!
Nu na het bijvullen alles weer een tijdje ok?? ook dat wijst op klepstoters..

maar het blijft gissen aan de andere kant van het internet ;)
Ja de motor was wel warm aangezien ik toch al een uurtje reed en om eerlijk te zijn rijd ik eigenlijk nooit zo hard met de auto trek hem ook niet echt door in de versnellingen schakel tussen de 2500-3000 toeren warm en koud.
de motor komt uit een 33 en heeft (als het goed is) nu ongeveer 85duizend erop zitten het geluid was al over voordat ik ging pijlen en bijvullen en ik heb verder nog niet gereden.
Het ratelen begon vandaag spontaan vlak voor ik de snelweg opreed ik reed ook niet hoog in de toeren maar merkte wel dat ik wat vermogen miste en zoals het kwam ging het ook weer over (na 10 minuten en soms ook tussendoor)

Andretti Molletti

ma jul 17, 2006 23:19

laat er een vakman naar kijken / luisteren want het kan net zo goed een drijfstanglager zijn en dan ben je goed zuur als het misgaat....

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

di jul 18, 2006 12:54

laat er een vakman naar kijken / luisteren want het kan net zo goed een drijfstanglager zijn en dan ben je goed zuur als het misgaat....
Ik ben er vandaag naar de alfadealer geweest, ze konden niets vreemds waarnemen wat geluid aangaat (ik ook niet) zowel koud als warm klinkt ie gewoon goed. Het eerste waar ik aan dacht was overegens ook een drijfstanglager vanwege het harde geluid. alleen vind ik het zo raar dat het nu weer over is. mijn vorige boxer (1.7ie) had ook last van en versleten drijfstanglager en die harde ik duidelijk bij het starten tokkelen. De dealer zoekt het meer in de aandrijving mischien een veer van de drukgroep of een boutje o.i.d. maar ja dat is ook een K.. klus met zo'n 145.

wel balen de 75 ligt uit elkaar en moet nog opgebouwd worden (en deze ligt straks in elkaar) ik denk dat ik maar weer moet gaan kijken voor een motortje 1.5ie of 1.7ie (33)

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 30, 2006 23:53

Nou ik ben inmiddels zo'n 1000 kilometer verder en het geluid is niet meer waargenomen, heb voor de zekerheid wel een busje wijn's kleppenreinigingsmiddel erin gegooid (baad het niet schaad het niet) ik hoop dat het auto het nog even uithoudt.

Kan er eigenlijk een 1.7ie8v boxer in uit een 33 ik had dit eerder wel eens gedaan met een 146 1.6 en dat was geen probleem maar ik vroeg het me eerder af of een 1.7ie erin kan in verband met de computer van de 1.4ie (verschil in cilinder inhoud is wat groter)

Terug naar “Algemene Technische vragen”