Speeder

Hoe olie te vervangen na revisie

zo jul 09, 2006 11:03

Alfisti,

Alweer een simpel vraagje 8) Nadat een van de nokkenassen ingelopen was heb ik mijn cilinderkoppen gereviseerd. Nu is al het slijpsel van die kapotte nok natuurlijk in mijn olie terecht gekomen. Die olie moet ik dus vervangen. Nu vraag ik me af wat daar de beste manier voor is. Ik kan hem koud aftappen, maar dan heb je kans dat er veel blijft hangen. Als ik hem start en de olie warm laat worden gaat al die zooi natuurlijk wel weer door mun blok. De huidige olie heeft er trouwens maar 800km in gezeten (en het filter dus ook) Wat is nou de beste methode? :?:

Hoe vervang ik zonder speciaal gereedschap het oliefilter? Kan ik die gewoon met de hand los en vast draaien, of moet/zit dat heel strak?
Zit er trouwens ook een ring bij de aftapplug die ik moet vervangen ?

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Hoe olie te vervangen na revisie

zo jul 09, 2006 13:21

Om te beginnen, je hebt al met slijpsel in de olie gereden toen de nokkenas aan het slijten was. Grote kans dat dit slijpsel op de bodem van het carter ligt en zelfs aan de aftapplug zit (magnetisch). Om het heel schoon te krijgen zou je dan het carter eraf kunnen halen en goed schoonmaken.

Iets minder rigoreus: neem een niet al te dure olie en gebruik deze heel kort (ca 100 km) en ververs deze dan warm. Je krijgt dan de meeste rommel er wel uit. Vul dan met goede olie.

Om het oliefilter eraf te krijgen kun je er een schroevendraaier doorheen slaan. Doe dit niet te dicht bij de aansluiting op het blok anders verniel je de draad daarvan.

Overigens een oliefiltersleutel kost echt niet veel. Neem er een met een stevige klemconstructie bijvoorbeeld een ketting of een spanband. Als je vaker olie gaat verversen heb je er jaren plezier van en het werkt prettiger.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Remco S
Guru
Guru

zo jul 09, 2006 14:26

een schuurpapiertje om het olie filter of een grote waterpomp tang doet ook wonderen.

ps, van onderaf is het filter heel makkelijk te berieken

panzerfrans

zo jul 09, 2006 15:19

Het nieuwe filter wel met de hand vastdraaien (afdichtingsrubber met olie insmeren), nooit met gereedschap, en na een paar honderd kilometer nog even met de hand natrekken.

Ik vul het filter overigens voor montage zoveel mogelijk met olie (afhankelijk van de uiteindelijke positie; bij horizontale positie iets minder dan half vol, bij verticale montage bijna helemaal vol) duurt het minder lang voor je motor weer fatsoenlijk gesmeerd word :wink:

Groeten, Frans.

Speeder

ma jul 10, 2006 00:04

Thnx voor jullie tips! Ik ga morgen even wat goedkope olie ophalen die ik er dan de eerste 100km in kan doen. Kan ik dan trouwens wel het oude filter zolang even laten zitten?

panzerfrans

ma jul 10, 2006 15:15

Ik zou het oude filter gewoon zolang laten zitten, kan volgens mij geen kwaad, word ie alleen nog wat vuiler als hij al was.

Speeder

ma jul 10, 2006 15:53

Allright, komt voor de bakker...:)

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma jul 10, 2006 18:09

en ik zou je oliefilter vervangen, kost toch net geen 10tje bij de dealer...
(heb een hekel aan half werk 8) )
maar dit is mijn persoonlijke mening

Speeder

Re: RE: Hoe olie te vervangen na revisie

ma jul 10, 2006 18:18

Het huidige oliefilter heeft er maar 800KM opgezeten. Ik tap hem nu gewoon af, nieuwe olie erin, fftjes rijden en opnieuw aftappen. Vervolgens nieuwe olie + oliefilter erop. Dan moet het toch wel goed zijn 8)

Rees-Cees

ma jul 10, 2006 18:47

Juist!

Na revisie juist je filter verschonen (pak voor de aardigheid eens een blikopener en draai daar het filter mee open). Bij mij zitten ze er maar 200 km onder en dan gaat er gewoon een nieuw op.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 10, 2006 19:03

Na revisie snel je filter vervangen klopt natuurlijk helemaal ... maar met normaal gebruik moet opgemerkt worden dat een volstrekt nieuw oliefilter minder goed filtert dan eentje die er een paar duizend kms op zit....

Rees-Cees

ma jul 10, 2006 19:05

Na revisie snel je filter vervangen klopt natuurlijk helemaal ... maar met normaal gebruik moet opgemerkt worden dat een volstrekt nieuw oliefilter minder goed filtert dan eentje die er een paar duizend kms op zit....
daarom was ik ze altijd uit :mrgreen:

panzerfrans

ma jul 10, 2006 20:00

Waar het hier om gaat is dat je het zo goed als nieuwe oliefilter niet vervangt voor die paar honderd kilometer waarin je de motor gaat schoonrijden, maar pas als je hem daarna definitief met goede olie vult.

Groeten, Frans.

panzerfrans

ma jul 10, 2006 20:02

Het huidige oliefilter heeft er maar 800KM opgezeten. Ik tap hem nu gewoon af, nieuwe olie erin, fftjes rijden en opnieuw aftappen. Vervolgens nieuwe olie + oliefilter erop. Dan moet het toch wel goed zijn 8)
Exact :wink:

Speeder

ma jul 10, 2006 20:40

Waar het hier om gaat is dat je het zo goed als nieuwe oliefilter niet vervangt voor die paar honderd kilometer waarin je de motor gaat schoonrijden, maar pas als je hem daarna definitief met goede olie vult.

Groeten, Frans.
Juistum! ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”