Pagina 1 van 1

155 1.6 16v vervangen variator/nokkenasversteller

Geplaatst: di feb 15, 2005 15:56
door knife1
Nadat mijn distributiesnaar bij ca 1000 toeren de geest gaf (15 tandjes eruitgeslagen) en de Alfadealer een kostenplaatje maakte van € 2200,-- waarvoor hij alles zou repareren, op dinsdag incl 8 kleppen vervangen op donderdag ineens 16 kleppen, heb ik besloten het zelf te repareren. Ben op zoek naar info over merktekens kruk-en nokkenasvliegwielen en uit en inbouw nokkenasversteller.Heeft iemand misschien hard copy van gegevens.

RE: 155 1.6 16v vervangen variator/nokkenasversteller

Geplaatst: di feb 15, 2005 16:25
door figlio del commesso
Hardcopy: boekhandel
Softcopy: er circuleren PDF's van het werkplaatshandboek rond op internet. Ik kan ze je evt mailen, maar weet wel dat ik dan 80 MB in je mailbox stop. Anders zelf even zoeken op http://www.artc155.nl/

Adios, JR

RE: 155 1.6 16v vervangen variator/nokkenasversteller

Geplaatst: di feb 15, 2005 16:57
door Dottore M
Ik hoop voor je dat alleen de kleppen krom zijn.....

RE: 155 1.6 16v vervangen variator/nokkenasversteller

Geplaatst: di feb 15, 2005 22:15
door Berlina addicted
Kijk uit, meestal zijn de zuigers ook beschadigd ,de zuigerveren zitten dan vast in de groeven.laat je dit zitten krijg je een hoog olieverbruik en compressieverlies.
dus ga niet klakkeloos de kop weer monteren, grote kans dat het weer los moet. mvg. richard.

RE: 155 1.6 16v vervangen variator/nokkenasversteller

Geplaatst: wo feb 16, 2005 12:37
door Hilbert
Mischien ben je van juist gereedschap voorzien, want zonder juist gereedschap krijg je de nokkenas versteller niet fatsoenlijk los, en de distributie ook niet "op tijd" zoals het hoort.

RE: 155 1.6 16v vervangen variator/nokkenasversteller

Geplaatst: wo feb 16, 2005 12:52
door Joris Groeneveld
Wat betreft het distributie-verhaal:

Ik ben ook van mening dat je absoluut de speciale nokkenas-kappen moet gebruiken om de timing perfect te krijgen.
Je kunt overwegen die zelf te bestellen, in E-per of Compact auto kun je die nummers traceren.
Het schijnt de investering zeker waard te zijn vergeleken met uitbesteding.

Toch ken ik een monteur van een universele Bovag garage die beweert het goed te kunnen zonder speciaal gereedschap te gebruiken.
Ik heb daar zo m'n twijfels over.

De nokkenasversteller-sleutel zou je zelf kunnen maken als je weet hoe hij er uit moet zien en de exacte maatvoering hebt.
En zelfs dan kunnen ze nog wel eens heel erg vast zitten.

Voorzien van al het juiste gereedschap kun je voor jezelf toch wel een dag werk inplannen.
Een geoefend Alfa-monteur kan het in iets meer dan 2 uur.

En met een beetje pech draai je het merendeel van de imbusjes van de distributiekap dol in hun kunststof huisjes.

Succes!