jouel

wegligging alfetta gtv

ma jul 03, 2006 13:15

Als ik met mijn alfetta GTV 2000 uit '76 :D door een wat langere bocht rijd dan voelt hij vaak wat vaag aan, alsof de achterkant een beetje naar links en rechts schommelt. Een soort van speling zeg maar, terwijl de banden gewoon volledige grip hebben. Ook als ik bijv. van een drempel afrijd dan voelt de achterkant even vaag aan. Voor mijn gevoel trekt de achterkant dan bij het weer uit de veren komen van de wagen naar links. Overigens vertoont de auto hierbij geen bijgeluiden en het voelt heel soepel aan.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat iemand enig idee heeft van wat dit zou kunnen zijn. Slechte schokbrekers misschien of hoort dit weggedrag gewoon bij het transaxle systeem? :?

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: wegligging alfetta gtv

ma jul 03, 2006 15:22

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is en dat iemand enig idee heeft van wat dit zou kunnen zijn. Slechte schokbrekers misschien of hoort dit weggedrag gewoon bij het transaxle systeem? :?
Nou - dit gedrag hoort juist NIET bij een transaxle systeem! Volgens mij heeft de GTV last van Veren en Schokbrekers die misschien niet gebroken cq lek zijn - maar uitgeveerd.
Ik zou gaan voor een set niet al te harde veren (en niet te laag).....in combinatie met leuke schokjes...Bilstein ofzo.

Misschien is 1 veer wel helemaal klaar en neemt bij het inveermoment de andere de veercapaciteit ook op zich (schommelkont)
Succes en bekijk het eens even op de brug.....als je die niet zosnel hebt of weet: de lokale DHZ garage... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: wegligging alfetta gtv

ma jul 03, 2006 16:29

je achterschokbrekers zijn hoogst waarschijnlijk versleten.

hoe vaak veert de achterkant na als je op de achterkant stevig duwt?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 03, 2006 16:35

Weet je wat het zou kunnen zijn? Verrotte casterstangrubbers voor! Geloof het of niet. Ik had hetzelfde gevoel bij mijn 75 V6, en ik heb de casterstangrubebrs vervangen door 105-kogels en het is weg!

Verder zijn er nog de Watt-stangrubbers: de Watt-stangen doen immers de lokalisatie links/rechts van de DeDion.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

psillen
Guru
Guru

di jul 04, 2006 22:04

Je mag er gerust vanuit gaan dat de meeste bussen in voor- en achterwielophanging versleten zijn.
In elk geval dat is mijn ervaring met een Alfetta Gt. Als de bussen (het meeste is rubber) niet door
hoge kilometerstand versleten zijn, dan is het wel door veroudering.

Tenzij je wilt gaan racen of zo, zou ik niet voor extreme verlaging of stugge veren e.d. gaan. Alfetta's
zijn minder stabiel (meer torsiegevoelig) dan bijvoorbeeld een Giulia. Een heel stugge ophanging
doet de carrosserie geen goed.
Het verschil tussen versleten bussen en dempers en nieuw standaard materiaal is zeer groot!
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Algemene Technische vragen”