pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

transaxle gtv versus 75...

do jun 29, 2006 19:00

past een 1983 gtv6 achteras op een alfa 75??
ik heb nl een gtv6 van 1986 ,hier zit dacht ik een 75 onderstel op...torsies zijn iig anders maarre hoe zit het met de totale transaxle??
op het eerste gezicht lijkt het identiek maar is dat wel zo??

gtv6power

RE: transaxle gtv versus 75...

do jun 29, 2006 19:35

Ik denk dat deze hetzelfde zijn. Maar heeft de 75 geen enkelplaatskoppeling?

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

do jun 29, 2006 20:05

ja 75v6 heeft enkele ,maar maakt dat iets uit voor de transaxle (balk waar de voorkant van de bak met 2 rubbers op ligt)??

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

do jun 29, 2006 21:01

Die balk is volgens mij iets anders, maar de as zelf is hetzelfde (ik heb een GTV6 as onder mijn 75)
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 30, 2006 08:07

wat is er aan de balk anders??

panzerfrans

do jul 06, 2006 23:24

Zijn, voor zover ik weet, gewoon onderling te verwisselen.

De bodemplaat van de GTV verschilt overigens wel van die van de 75, de GTV heeft minder speling rond de trans-axle waardoor het uitwendige versnellingsbedieningsmechaniek van de 75 niet onder een GTV past zonder de bodemplaat aan te passen.

Als je de trans-axle mee wilt overplaatsen moet je er rekening mee houden dat de signaal gever voor de snelheidsmeter anders is.

Ikzelf heb momenteel een trans-axle van een laat model 75 V6 (enkele plaat) onder mijn GTV6 zitten waarvan de magnetisch/electrische signaalgever geen juist signaal afgeeft voor de snelheidsmeter van de GTV, en
daar de originele GTV signaalgever mechanisch/electrisch is zijn deze niet zomaar te verwisselen.
Is een probleem waar ik nog een oplossing voor moet vinden.

Oudere 75 V6 jaargangen hebben overigens exact dezelfde dubbele platenkoppeling als de GTV6/90QO.

Groeten, Frans.

Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 07, 2006 06:56

Bij de laatste GTV's past het 75 systeem dan weer wel, heb zelf een 87'er GTV6, deze heeft dezelfde torsies,
schakelsysteem en elektronica dan een 75, past dus 1 op 1, is wel alleen bij de allerlaatste GTV's !!, dacht bouwjaar 85>
Voor het signaal van de snelheidsmeter is er een omvormer beschikbaar voor de oudere modellen, daar weet Dennis meer van
trasforma il meglio in massimo

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: transaxle gtv versus 75...

vr jul 07, 2006 12:45

De bodemplaat van de GTV verschilt overigens wel van die van de 75, de GTV heeft minder speling rond de trans-axle waardoor het uitwendige versnellingsbedieningsmechaniek van de 75 niet onder een GTV past zonder de bodemplaat aan te passen.
Is dat echt zo? :o Onder een oude Alfetta bijvoorbeeld is echt wel genoeg ruimte, om zonder aanpassingen het 75 schakelmechanisme te kunnen gebruiken. Heb ik gedaan, dus is niet uit de duim gezogen. :wink:
Wat er bij de GTV natuurlijk wel anders is, is de lengte van de schakelstang! Dus gaat niet zomaar 1 op 1.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 07, 2006 18:44

ok,hier komt ie dan...

om je snelheidssignaal goed te krijgen op de makkelijkste manier...een 75 tellerwerk zoeken en in je gtv meter overzetten...
maar terug naar de transaxle....

ik heb een gtv6 van 1983 gesloopt en heb een gtv6 van 1986 rijdend...nu ga ik de gehele transaxle ,de balk waar de versnbak op ligt,de watt-stangen compleet,de voorste triangels (bovenste) en nog het een en ander STRALEN en dan let op...THERMISCH VERZINKEN..dit alles kost de nodige moeite want alle gaten ed zullen volstromen met zink...daarom de vraag of het wel gaat passen want anders huil huil huil...
alles wat hol is moet een gaatje ingeboord worden anders explodeert het dus er komt wel iets bij kijken...

het zinkbad is overigens 450 graden C.

dit is voor mij nu een experiment waar ik vrij zeker van ben dat het een succes wordt...

ik zit in de carrosseriebusiness dus dicht op het vuur....

maar dank voor de reakties...ik ga ervanuit dat het past...

panzerfrans

vr jul 07, 2006 19:38

Als je gaat verzinken zou ik altijd eerst de hele zaak een keer monteren, als je na het verzinken ook maar 1 gat ergens moet boren heb je weer een potentieel roestprobleem.

Wat het snelheidsmeter probleem betreft; dat van dat 75 tellerwerk wist ik, maar ik blijf liever van de originele klokken af, moet ik dus ergens zo'n omvormer op de kop zien te tikken.

En om nog even op het schakelmechanisme probleem terug te komen, dat van de 75 paste dus beslist niet onder mijn GTV.

Terug naar “Algemene Technische vragen”