Speeder

[Alfa 33:] Vervangen van injectierail? [1.4IE '93]

di jun 27, 2006 13:32

Hallo alfisti!

Sinds mijn revisieproject bijna is afgerond, wil ik tot slot nog even de injectierailtjes van mijn boxertje vervangen. De rechter rail is namelijk in de tussentijd flink aangetast waardoor er na goed schuren toch een gaatje is ontstaan. Voor zover ik weet zijn de bezineleidingen die aan de injectierailtjes vast zitten van kunstof, en om de aansluitingen heen gesmolten. Het vervangen van 1 rail is dus erg moeilijk omdat daarvoor de kunstof leidingen ook vervangen zouden moeten worden. Aangezien ik dat zelf niet kan, en niet weet wie dat wel kan heb ik een tweedehands setje gescoord. Twee injectierailtjes met leidingen. Het is dus een kwestie van de railtjes los halen, de injectoren los trekken en de twee aansluitingen op de brandstofdrukregelaar los maken. Vervolgens in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Nou vraag ik me af of ik niet nog ergens rekening mee moet houden. Is het bijvoorbeeld geen probleem dat er na het monteren een berg lucht in de leidingen zit? Zijn er nog handy's / tips&trucs vanuit ervaring hier op het forum?

Ik ben zowiezo vanplan de rubber O-ringen en pakkingen van de injectoren te vervangen. Die dingen kosten toch niks...

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: [Alfa 33:] Vervangen van injectierail? [1.4IE '93]

di jun 27, 2006 13:40

Juist, op elke injector zitten 2 o-ringen, deze moet je gewoon vervangen( bij mij zeek de benzine eruit toen ik haar net ophaalde ). Voor de rest bouwt de benzinepomp zelf druk op dus hoef je niets te ontluchten..
veel plezier

Speeder

Re: RE: [Alfa 33:] Vervangen van injectierail? [1.4IE '93]

di jun 27, 2006 14:08

Juist, op elke injector zitten 2 o-ringen, deze moet je gewoon vervangen( bij mij zeek de benzine eruit toen ik haar net ophaalde ). Voor de rest bouwt de benzinepomp zelf druk op dus hoef je niets te ontluchten..
veel plezier
Die lucht word vervolgens gewoon via de injectoren de verbrandingskamer ingepompt wat een arm mengsel geeft en dus beroerd lopen tot gevolg heeft? Dit duurt dan even todat alle lucht eruit is, of hoe moet ik me dat voorstellen?

Mobster

di jun 27, 2006 14:11

veel plezier
Die lucht word vervolgens gewoon via de injectoren de verbrandingskamer ingepompt wat een arm mengsel geeft en dus beroerd lopen tot gevolg heeft? Dit duurt dan even todat alle lucht eruit is, of hoe moet ik me dat voorstellen?

Je auto gaat gewoon niet starten tot het systeem voldoende ontlucht is.

Richard75
Guru
Guru

di jun 27, 2006 14:13

nee, gewoon starten.
Je brandstofpomp zorgt dat er druk op je systeem komt zodra je de auto op contact zet.
Waar de lucht dan blijft is niet zo belangrijk :roll: Je boxer gaat echt niet op 3 pootjes lopen

Speeder

di jun 27, 2006 14:46

Oke dan! Thnx voor de support :wink:

Van het weekend even mooi de injectierailtjes vervangen :D

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di jun 27, 2006 18:03

Ik weet niet hoe veel km de injectoren al hun dienst doen, maar misschien is het reinigen van de injectoren aan te raden? Ik heb op het forum gelezen je ze supersoon kan laten reingen voor 12,50-15,00 euries per stuk, misschien is het de moeite waard? Nachtje ondersteboven in de remmenreiniger wil ook nog welpen, mocht je 60 eetjes te veel vinden voor het laten reinigen.

Verder moet je inlaatspruitstuk eraf, en daar zitten pakkingen tussen. Het gebeurd zelden dat deze niet meer bruikbaar zijn, maar het KAN gebeuren. Verder kan een beetje silliconenkit geen kwaad als je de injectoren in de nieuwe rails plaatst. Iets dat soms erg lastig kan gaan.

Toen ik mijn eigen injectorrail (1.7IE 8V) vervieng, waren de bevestigingpunten(het gelastte gebogenstukje) van de nieuwe rail een beetje verbogen. Kwam ik pas later achter, ik had het zo 1,2,3 niet gezien. Gevolg is dat je injector nite helemaal recht in de rail kan zitten. De gevolgen weet ik niet, heb het meteen verholpen, maar die zullen wel niet best zijn.

iig succes ermee!! En foto's natuurlijk.
groet
Steven

Richard75
Guru
Guru

di jun 27, 2006 18:16

Inlaatspruitstuk eraf?? :shock:
Bij mijn imola hoefde dit niet! Of dit moet totaal anders zitten bij een 1.7 :roll:

Rees-Cees

di jun 27, 2006 18:57

Waar de lucht blijft?

In de retourleiding :lol:

Speeder

di jun 27, 2006 20:07

Ik weet niet hoe veel km de injectoren al hun dienst doen, maar misschien is het reinigen van de injectoren aan te raden? Ik heb op het forum gelezen je ze supersoon kan laten reingen voor 12,50-15,00 euries per stuk, misschien is het de moeite waard? Nachtje ondersteboven in de remmenreiniger wil ook nog welpen, mocht je 60 eetjes te veel vinden voor het laten reinigen.

Verder moet je inlaatspruitstuk eraf, en daar zitten pakkingen tussen. Het gebeurd zelden dat deze niet meer bruikbaar zijn, maar het KAN gebeuren. Verder kan een beetje silliconenkit geen kwaad als je de injectoren in de nieuwe rails plaatst. Iets dat soms erg lastig kan gaan.

Toen ik mijn eigen injectorrail (1.7IE 8V) vervieng, waren de bevestigingpunten(het gelastte gebogenstukje) van de nieuwe rail een beetje verbogen. Kwam ik pas later achter, ik had het zo 1,2,3 niet gezien. Gevolg is dat je injector nite helemaal recht in de rail kan zitten. De gevolgen weet ik niet, heb het meteen verholpen, maar die zullen wel niet best zijn.

iig succes ermee!! En foto's natuurlijk.
groet
Steven
Ze hebben er pas 153.000 op zitten en doen het voor zover ik weet nog naar behoren. Laatst nog ff zo'n busje castrol injectorcleaner in gemikt 8)
Zou dat nodig zijn dan? Als ze niet goed werken gaat ie haperen ofzo ? Volgens mij kan dat later ook nog best wel makkelijk...mocht het toch niet goed zijn.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di jun 27, 2006 20:52

Bij mijn imola hoefde dit niet! Of dit moet totaal anders zitten bij een 1.7 :roll:
Of het zonder kan weet ik niet, ik weet alleen dat je dan alle ruimte hebt. Aan de motorinhoud zal het iig niet liggen neem ik aan :wink:

Speeder

di jun 27, 2006 21:20

Of het zonder kan weet ik niet, ik weet alleen dat je dan alle ruimte hebt. Aan de motorinhoud zal het iig niet liggen neem ik aan :wink:
Volgens mij kan je er best wel makkelijk bij, het probleem is alleen dat de benzineleidingen onder het spruistuk door lopen. Het spruitstuk moet er geloof ik af om die slangen er goed onder weg te krijgen.

peterbe

di jun 27, 2006 22:24

Let er wel op dat bij het los maken van de injectierail de leiding nog onder druk staat m.a.w de benzine spuit alle kanten in .
Dus zorg dat de motor koud is als je deze gaat vervangen , zodat de uitstromende benzine niet meteen vlam vat op de warme uitlaat.
Haal anders van te voren even de stekker van de benzinepomp los en start dan een keer de injecters gaan dan een paar keer open zodat de druk eraf is. Maar er blijft nog wel steeds benzine in de injectierail staan

Speeder

di jun 27, 2006 23:41

Let er wel op dat bij het los maken van de injectierail de leiding nog onder druk staat m.a.w de benzine spuit alle kanten in .
Dus zorg dat de motor koud is als je deze gaat vervangen , zodat de uitstromende benzine niet meteen vlam vat op de warme uitlaat.
Haal anders van te voren even de stekker van de benzinepomp los en start dan een keer de injecters gaan dan een paar keer open zodat de druk eraf is. Maar er blijft nog wel steeds benzine in de injectierail staan
Bedankt voor de tip. Door een gat in mijn injectierail was de druk er al af, maar je hebt helemaal gelijk hoor ;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 28, 2006 00:40

Nog één tip om de rail over de injectors te krijgen: klein beetje siliconenspray of zo, dan floept ie er zo op. (En anders helemaal niet. :twisted: )

p.s. omdat ik geen nieuwe ringen kon bemachtigen had ik gewoon de oude gebruikt (zagen er ook gewoon noag nieuw uit na 12 jaar) en no problemo, no leak! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”