Pagina 1 van 2

oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 10:55
door tinus1
had deze week een probleempje met het oliedruklampje: bij remmen ging ie steeds branden?! Ik merk dat vaak ook na langere ritten als ik soms iets te weing gas geef bij optrekken het lampje ook even knippert? :?:
Aanleiding is dit verhaal: mijn vriendin nam de auto mee voor een trip naar brussel en belde mij op met ditzelfde euvel: ik adviseerde haar (uit eerdere ervaring) er een scheutje olie bij te gooien: meestal gaat het dan weer weg. Een iets te behulpzame truckchauffeur wilde haar helpen en heeft er vervolgens een litertje of 3 bijgegooid..!!! gevolg: dikke vette witte roompluim en vervolgens hield ie er helemaal mee op! (ad.topic 'te veel olie': er komt dan WITTE rook!) uiteindelijk bracht de belg. wegenwacht uitkomst door het te veel aan olie (3 liter dus!) weer af te pompen, half uurtje 'droog' draaien en de witte pluim was weer verdwenen. :lol:
Het probleem van het lampje lijkt (voorlopig) ook opgelost, maar ik heb geen idee wat nu de oorzaak is/was. Het oliepeil is in ieder geval goed...
iemand enig idee? (kan het ook iets met de koppeling te maken hebben?)

gr.marthijn

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:34
door mafkees
toch te weinig olie in gezeten denk ik,

je kan ook het stekkertje los maken van de sensor, gaat ie in ieder geval niet meer branden :lol:

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:41
door Rees-Cees
olie wordt dunner (meestal) als die warm(er) wordt. Dus bij een koude motor zie het lampje niet branden (meestal de druk 4 bar) en bij een warme motor stationair ( bij mijn motor rond de 1,5 bar) als de olie dunner is kan het wel. Let wel een olie lampje gaat meestal pas bij 0,35 Bar branden!

Heeft dus mi niet direct met het olie niveau te maken.

Of het kwaad kan? Daar doe ik geen uitspraak over (sorry)

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 11:50
door flash
Hey alfisti,

Misschien olie met een verkeerde viscositeit?
Of een verstopt olie filter, dat hij daardoor druk verliest?

Met de voorgeschreven olie op een juist peil hoort hij niet te gaan branden. Volgens mij.

Ciao

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 12:52
door Alfa33_1.7
Dit zelfde probleem heb ik ook ondervonden, dat bij warme motor en bij lage toeren onder het stationaire toerental het lampje begon te knipperen.

Ik heb het probleem met het plaatsen van een nieuw olie filter weten te verhelpen, dus mischien is ook jouw olie filter toe aan vervanging.


gegroet, Rogier.

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 13:00
door tinus1
olie (wel goede visco.) en oliefilter is een jaartje oud; maar kan filter allicht vervangen om te testen: kost niet de wereld, gaan we doen!
maar raar blijft dat ook bij (stevig) remmen het lampje aan ging?
dank en gr.
marthijn

Re: RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 14:24
door Richard75
olie (wel goede visco.) en oliefilter is een jaartje oud; maar kan filter allicht vervangen om te testen: kost niet de wereld, gaan we doen!
maar raar blijft dat ook bij (stevig) remmen het lampje aan ging?
dank en gr.
marthijn
Met mijn eerste hok ( Ford Escrot) was t mooi, volgas door een haakse bocht en t lampje ging aan :arrow: klonk ie als een tractor dan moesten er weer 2 liters afgewerkte motorolie in :mrgreen:

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 16:18
door Alfa33_1.7
dat is idd dat wel raar, dan zou je zeggen dat het idd niet het oliefilter kan wezen, als idd bij het remmen ook het lampje aanging, maar mischien dat de motor op dat moment ook rond het stationaire toerental draaide ???

gegroet

Re: RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: vr jun 16, 2006 16:39
door Richard75
dat is idd dat wel raar, dan zou je zeggen dat het idd niet het oliefilter kan wezen, als idd bij het remmen ook het lampje aanging
Kan ook misschien door een te lage carterinhoud zodat er tijdens het remmen geen olie voor de aanzuigzijde is.

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: za jun 17, 2006 00:25
door Alessandro
De scensor/ schakelaar voor het verklikkerlampje is volgens mij gewoon kaduuk. vervang maar door een ander exemplaar en zie het verschil. (of niet) :wink:

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: za jun 17, 2006 08:50
door Dr.Agan
Met mijn beperkte technische kennis denk ik aan twee dingen:
- speling in de lagers waardoor de oliedruk verloren gaat
- olie die te dun is bij de combinatie warm weer + warm motor.

Ik gok dat je nu 10W-40 gebruikt. Als je overstapt naar 10W-50 dan heb je olie die bij hogere temperaturen ervoor zorgt dat de oliedruk minder zakt.

Re: RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: ma jun 19, 2006 23:10
door tinus1
Met mijn beperkte technische kennis denk ik aan twee dingen:
- speling in de lagers waardoor de oliedruk verloren gaat
- olie die te dun is bij de combinatie warm weer + warm motor.

Ik gok dat je nu 10W-40 gebruikt. Als je overstapt naar 10W-50 dan heb je olie die bij hogere temperaturen ervoor zorgt dat de oliedruk minder zakt.

gebruik inderdaad 10w-40: als ook in de onderhoudsvoorschriften staat vermeld... kan ik eventueel 10w-50 dat er straffeloos bijgooien? (euh, dan wel alleen als het oliepeil ook echt gezakt is wel te verstaan!!)
gr. marthijn

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: wo jun 21, 2006 18:32
door Dr.Agan
10W-50 is syntheet en werkt niet goed als het gemengd gaat worden met minerale 10W-40, heb ik ergens gelezen.
Ik zou olie+filter verversen voor een optimale resultaat.

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: di jul 04, 2006 12:37
door Endenburg
ik heb het zelfde probleem bij mijn Alfa 166 2.0 TS
Olielampje gaat branden bij stationair draaien van de motor. Bij toerental boven 1500 gaat het lampje uit. Er zit voldoende olie in het blok.

Al een reden gevonden wat het kan zijn?
Hoor het graag voor dat ik onnodig gepluky word door een dealer ;-)

RE: oliedruklampje wel of niet aan?!

Geplaatst: di jul 04, 2006 21:07
door Gerrelt
Ik heb bij mijn Lancia delta es iets teveel olie erin gemikt. Gevolg: oliedrukschakelaar (die dus je olie lampje aan of uit laat gaan) lek door de te hoge druk in het blok. Ik had ook bij stationair het lampje branden en hoger in toeren ging ie uit.
De oliedrukschakelaar was ook nat van olie.

Dit was opgelost door er een nieuwe drukchakelaar van 10 euro ofzo erin te draaien.

Misschien iets om te checken?