Ruud33 16V

APK crisis

wo jun 14, 2006 16:07

nou net de auto opgehaald bij de apk boer... helaas afkeur.

wat er aan gebeuren moet:

- stuurhuishoezen links en rechts vervangen
- uitlaat vastzetten
- reactierm rechtsachter rubber kapot
- remdrukbegrenzer gangbaar maken

Die uitlaat en die reactiestang ben ik niet zo bang voor maar die remdrukbgrenzer en die stuurhuishoezen baren me iets meer zorgen. Ik ben zelf niet zo'n ontzettende klusser...

Wat denken jullie?? het gaat om een 1.5 uit 1992 in redelijke staat maar niet meer moeders mooiste... wel deukjes en roestplekjes... Laten maken of slopen en wat zou het kosten om het te (laten) maken....

Hoop van jullie wat tips te krijgen

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: APK crisis

wo jun 14, 2006 16:17

als het stuurhuis bekrachtigd is dan is het wel even werk.
Het stuurhuis zelf zit maar met 4 bouten vast :wink: ik moet het zelf ook doen bij mijn imola :(
remdrukregelaar is goed te doen en anders vervangen die hap dan kun je weer een vol jaar rijden :P

Ruud33 16V

wo jun 14, 2006 16:20

hij heeft wel stuurbekrachtiging... heb net met de zoekfunctie al even gekeken en gelezen dat dat in ieder geval op zich al een hele klus is....

Dus zit even te twijfelen.. lopen of slopen..

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: APK crisis

wo jun 14, 2006 16:38

als het stuurhuis bekrachtigd is dan is het wel even werk.
Het stuurhuis zelf zit maar met 4 bouten vast :wink: ik moet het zelf ook doen bij mijn imola :(
remdrukregelaar is goed te doen en anders vervangen die hap dan kun je weer een vol jaar rijden :P
Remdrukbegrenzer gangbaar maken is op zich niet moeilijk, maar je zult het ding er wel 'even' af moeten halen en daarna weer terug (uiteraard) en afstellen. En daar zit 'm nu juist het vervelende. Die vier remleidingen (de)monteren. Wat valt dat tegen, kan eigenlijk maar in één volgorde en dan nog heb je erg veel geduld nodig. Kortom ook geen snelle klus, net zo min als dat van die stuurhuishoezen. Maar dat laatste wisten jullie al. :wink:

Tja, wat kost het? De hoezen kosten bijna niks, de remdrukbegrenzer wel. Maar die is dus wel gewoon te fixen. Het gaat om de arbeid hè. En daar doe ik dus geen schatting van. Vraag maar offerte en als het jou meevalt: spreek een vaste prijs af!

Succes.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Ruud33 16V

wo jun 14, 2006 16:45

Ze hebben mij een schatting gegeven van 400 a 500 euro...

Daar heb ik weinig zin meer in om dat te investeren eigenlijk... kan ik beter even fietsen en sparen voor wat anders denk ik. Als ik het nou zelf kon doen voor een paar cent dan deed ik het wel maar dit is me gewoon te duur voor zo'n auto.

Mobster

wo jun 14, 2006 17:08

500€ lijkt me niet overdreven voor die klus,

maar je kan dat eigenlijk ook zelf doen.

Voor de hoezen van je stuurhuis te vervangen moet je idd wel het stuurhuis demonteren en daarvoor moet je de motor met versnellingsbak kantelen zodat je de benodigde ruimte hebt. Ik heb het al meermaals gedaan en dat valt goed mee.

Ik zou beginnen met die remdrukverdeler gangbaar te maken en de remmen terug ontluchten, daarnaa dat stuurhuis onder handen nemen, we kunnen je daar ook wel doorheen loodsen.

p.s. indien je nog een goede remdukverdeler zoekt, die heb ik liggen.

Richard75
Guru
Guru

wo jun 14, 2006 17:11

Ze hebben mij een schatting gegeven van 400 a 500 euro...

Daar heb ik weinig zin meer in om dat te investeren eigenlijk... kan ik beter even fietsen en sparen voor wat anders denk ik. Als ik het nou zelf kon doen voor een paar cent dan deed ik het wel maar dit is me gewoon te duur voor zo'n auto.
Ja en dan, voor 750 € koop je ook niet veel goeds.. waar je natuurlijk ook het een en t ander mee kan krijgen.
Alleen als je t niet zelf kunt ( zoals ik, ik ben pas geopereerd en ik heb nog een sloper staan die kaal moet en een imola die gekeurd moet worden) dan zijn t duure geintjes. Bij mij op t werk schroeven wij voor 44 euro per uur. :roll:

Ruud33 16V

wo jun 14, 2006 17:22

ja precies. maar ik ben niet zo'n held met sleutelen en zeker zoiets als stuurhuis en remmen daar ga ik zelf niet aan beginnen met 0,0 aan sleutelervaring....

Luc33
Guru
Guru

wo jun 14, 2006 17:28

Misschien heeft iemand hier op het forum wel zin in die klus.... Volgens mij moet er wel zo iemand te vinden zijn.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Ruud33 16V

wo jun 14, 2006 17:33

haha das een goeie.....

nou bij deze... wie wil er een kratje bier verdienen haha...

Rens 1.7QV
Guru
Guru

wo jun 14, 2006 18:29

Voor de APK kun je die stuurhoezen misschien ook nog wel even dichtmaken met bv kit geloof ik. Tenminste als ze niet te veel versleten zijn. Dan kun je daarvoor er weer een jaartje tegen aan. Dan blijft alleen die remdrukverdeler over...

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Richard75
Guru
Guru

wo jun 14, 2006 18:38

Voor de APK kun je die stuurhoezen misschien ook nog wel even dichtmaken met bv kit geloof ik. Tenminste als ze niet te veel versleten zijn. Dan kun je daarvoor er weer een jaartje tegen aan. Dan blijft alleen die remdrukverdeler over...

Rens
zal je net hebben ; steekproef, je rijdt de auto naar binnen en intussen gaan ze weer lek :shock:
is overigens alleen de eis dat de afdichting stofdicht moet zijn :roll:

Ruud33 16V

wo jun 14, 2006 20:53

ach ja het probleem is ook dat er naast de afkeurpunten ook nog aantekeningen zijn wat betreft remschijven, blokken, handremkabel... verder moet de auto nodig een grote beurt hebben en begint de onderkant ook op een paar plekjes te roesten.. daarom vraag ik me af of het nog verstandig is, tijd energie en vooral geld te gaan investeren..

Nog een vraagje.. ik hoorde net van iemand dat je na apk afkeur nog twee weken door mag rijden voordat de auto herkeurd moet worden... De apk liep gisteren af... Als ik nu nog anderhalve week doorrijd ben ik dan strafbaar???

mafkees

wo jun 14, 2006 21:40

ja , dan ben je strafbaar :oops:

er is een uitzondering :lol:

je mag zonder apk naar de garage rijden om haar te laten keuren. :wink:

Raimon
Guru
Guru

do jun 15, 2006 00:08

FF wat garages rondbellen: er zijn garages die stuurhuishoezen kunnen monteren zonder het stuurhuis los te halen... Zij gebruiken hoezen die ze om het stuurhuis heen trekken en lijmen dan de uiteinden aan elkaar (als je me nog kan volgen). Kostte mij een jaar geleden 150 Euro....

Maar als er echt zoveel onderhoud aan zit te komen, zou ik me toch nog eens serieus achter de oren krabben...
156 SW 1.9 JTD

Terug naar “Algemene Technische vragen”