33-16v-QV

Alfa 33 16V Reparatie

do jun 01, 2006 18:49

Beste Alfisten,

Sinds een maand ben ik in het bezit van een alfa 33 uit 1991 1.7 16v met bijna 190.000 op de teller. Enige tijd voordat ik de auto heb zit ik al wat rond te kijken op dit forum en moet zeggen dat ik het erg interssant vindt om dit allemaal te lezen. Alfa is ook gewoon leuk.

Toen ik de auto bekeek en voor 800 euro kon kopen en de onderstaande mankementen tegen kwam had ik natuurlijk niet verwacht dat er niets gerepareerd hoeft te worden. Echter zoals elke alfa is het een leuke en bijzondere auto om te zien, vooral de 33 heb ik altijd al mooi gevonden en deze ziet er optisch ook nog als een plaatje eruit......

De volgende dingen kwam ik tegen.

Knikkend en ping ping geluid bij de voorwielen bij parkeren en soms wat gebonk over klinkerweggetjes;
Flink naar links trekkend stuur en soms naar rechts en af en toe ook wel rechtuit;
Draait met warme motor meestal onregelmatig stationair, soms 2000 t/min. soms schommend tussen de 500 en 1000 t/min. Koud draait ie stabiel 900 toeren;
Benzine lucht in het interieur bij flink gassen, vooral met raampjes open;
Beide linker kriksteunen missen, auto heeft ooit een aanrijding gehad in het linker achterportier. Deur is vervangen en er zit een deukje in de linker koker. Verder wel mooi herstel en absoluut geen roest in de buurt.

Zijn toch redelijk wat dingen en het is me eerste auto, dus veel ervaring heb ik er niet mee. Toch kon ik hem niet laten staan. Het gaat als de brandweer en stuurt fantastisch. Opzich had ik ook wel meer geld over voor een auto, maar dit leek me erg leuk om mee te beginnen. Zit nog een half jaar APK op dus minimaal een half jaar rijden moet toch zeker lukken.

Vandaag heb ik de auto even laten nakijken bij een alfa specialist bij mijn werk in de buurt. Denk dat deze de auto een kwartier tot een half uur heeft bekeken. Volgens hem moesten de volgende dingen minimaal vervangen worden voor een eventuele APK:

Stuurhuis. Volgens hem was het stuurhuis lek. Volgens mij drukken ze hem ook wel door de APK wanneer het even schoongespoten wordt. Auto stuurt nog goed en zie er nooit olie onder liggen.

Veerpootlagers stuk.

Niet voor de APK maar wel voor behoud van de auto een klein plaatje lassen aan de bodem en nog ergens anders iets, verder was er niet echt roest te vinden.

Klein gaatje in de uitlaat dichten.

Ik had een oude advertentie gevonden van de auto op internet waarin stond dat er bij 130.000 een gereviseerd blok is in gekomen, dit zou betekenen dat wanneer deze sindsdien niet meer vervangen is zeer binnenkort aan de beurt is.

Alles bij elkaar maakt hij een ruwe schatting van 500 tot 1000 euro (als ik zelf een tweedehands stuurhuis kon regelen) om haar weer door de APK te krijgen.

Remmen en uitlaat gassen heeft hij niet bekeken.

Wat zouden jullie doen alles laten vervangen (en nog beter laten bekijken), meteen nieuwe APK laten plaatsen en er hopenlijk nog een aantal jaartjes in kunnen sturen, of gewoon rustig doorrijden en het stuurhuis laten wat het is, veerpoot lagers zelf of met een beetje hulp vervangen en een lasser zoeken die voor een leuk prijsje een paar plaatjes last en hopen dat ze het red tot de volgende APK?

Als er liefhebbers zijn kan ik wel wat foto's proberen te plaatsen.

Gebruikersavatar
164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:42
Locatie: IJmuiden
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 01, 2006 19:11

Ik zou de 33 lekker opknappen, maar oke ........ niet iedereen is even handig wat dat aangaat.

Als je zelf een beetje kunt sleutelen is een stuurhuis wel te wisselen, hetzelfde geldt voor de veerpootlagertjes......


lassen zou ik laten doen voor een vriendenprijsje bij 1 van de hobby-isten hier op het forum, ( proberen iig) :wink:

het onregelmatig draaien bij warme motor , zou wel is je stappenmotor oid kunnen zijn , die zwaar vervuild kan zijn.

maar de opgegeven prijs is vlgns mij , als je alles LAAT doen, ik denk dat je met zelf sleutelen max. zon 250 kwijt bent.

Voor de rest 190k kms.................................... hahahahaah die ken nog wel 100k kms mee :driving:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 01, 2006 20:01

Ik zou hem eerst eens door een Alfaspecialist APK laten keuren. Zeg er dan bij dat ze de auto helemaal eens grondig nakijken, ook op niet afkeurpunten. Dan krijg je een goed beeld van de auto en de kosten. Dan kun je alsnog besluiten om de reparatie te laten doen. 500 tot 1000 euro komt op mij erg goedkoop over. Reken maar dat je meer kwijt bent. ( als je alles laat doen iig ) Remmerij nakijken. Uitlaat dichtlassen is meestal een kortstondige reparatie. Banden. Distributie vervangen. Etc.

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

do jun 01, 2006 20:54

De bandjes zijn bijna nieuw en de prijs die de man opgaf is excl. distributie riem.

Opzich heb ik niet twee linker handen, met auto's heb ik niet veel ervaring wel altijd al geinteresserd geweest in de techniek. Vroeger wel een beetje met oude brommers geknutselt. Het grootste probleem is dat ik geen brug heb, dan had ik het zeker geprobeerd. Voor het vervangen van het stuurhuis heb ik begrepen dat de motor en de bak een stukje moeten kantelen. Dat wordt op straat natuurlijk erg lastig.

Op mijn werk werkt wel een lasser, denk dat die zoiets ook wel kan lassen.

Er kunnen natuurlijk wel meer dingen zijn die eraan zitten te komen, maar toch denk ik dat het wel meevalt misschien de koppeling, kan die mooi gelijkertijd met het stuurhuis.

De auto rijd prima koppelt nog mooi, de bak wil welleens krassen tussen de versnellingen maar schakelt toch wel acceptabel. Motertje start altijd en trekt heerlijk. Remmen is wel belabberd vooral als je moderne auto's gewent bent, maar heb begrepen dat 33ers nooit echt lekker remmen, behalve met andere schijven en blokjes.

Eigenlijk wil ik hem wel opknappen maar er dan ook nog een aantal jaartjes inrijden zonder hoge kosten.

Weten jullie nog mankementen welke hoog in de kosten kunnen lopen? Bedoel als de koets, motor, versnellingsbak, remmerij en uitstoot allemaal nog goed is, wat voor grote dingen kunnen er dan nog meer fout gaan?

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

vr jun 02, 2006 08:34

164 Shark en Kas alvast bedankt voor de reactie! Heb nog een vraagje. De alfa is al lekker pittig, maar beetje vermogen erbij is altijd leuk.

Weet iemand of de squadra chip tweedehands of nieuw makkelijk te krijgen en wat dit ongeveer gaat kosten? En is deze makkelijk te plaatsen (plug en play?)

Kan tevens iemand bevestigen dat een lekkend stuurhuis (geen) APK afkeur is?

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

zo jun 04, 2006 00:46

Kan tevens iemand bevestigen dat een lekkend stuurhuis (geen) APK afkeur is?
een olie lekkend(van de stuurbekrachtiging) stuurhuis is geen afkeur mits acceptabel(milieu)
maar een kapotte stofhoes wel.. :roll:

Gebruikersavatar
Canguro
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: zo dec 18, 2005 04:39
Locatie: Groningen

RE: Alfa 33 16V Reparatie

zo jun 04, 2006 03:14

cool weer een 33 freak erbij!

mijn onorthodoxe advies? (komtie dan heh?)

NIET naar DEALERS GAAN!
STUURLHUIS LATEN LEKKEN !
UITLIJNEN!
DRAAGARMEN EN OPHANGING LATEN CONTROLEREN / REPAREREN!

en rijden maar!

onderdelen bij ARparts.nl kopen of sloop
vergeet DEALERS! die doen alleen maar nieuwe alfas met opel blokken.

APK altijd bij de meest verrotte garage laten doen die er te vinden is.
hoe viezer de monteurs eruit zien des te beter. Mijdt stropdassen dat gaat je geld kosten. :lol: :wink: :wink:

groetjes

Gebruikersavatar
marco_33
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: di feb 28, 2006 21:41
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 33 16V Reparatie

zo jun 04, 2006 19:23

Heej, dat onrregelmatig trekken van het stuur komt me (te) bekend voor.

Soms extreem laan links, dan weer een beetje, soms naar rechts en soms heeft ie goeie zin en houd ie een rechte lijn aan.
Gebeurt ook bij verschillende snelheden, er is geen lijn op te trekken. Wel is het me opgevallen dat de hellingshoek van het wegdek mee speelt, maar dat lijkt me logisch.
Mijn 33 is verlaagd, k weet niet of dat er mee te maken kan hebben.

Heeft iemand dit probleem weten op te lossen/ervaring mee?

Groet, Marco
alfa 156 2.0 16v TS 1998 Grigio Chiaro (612)
ex: alfa 33 1.7 16v 1993 rosso 130; alfa 155 1.7 8v wb 1995 nero 601

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 05, 2006 17:11

Heej, dat onrregelmatig trekken van het stuur komt me (te) bekend voor.

Soms extreem laan links, dan weer een beetje, soms naar rechts en soms heeft ie goeie zin en houd ie een rechte lijn aan.
Gebeurt ook bij verschillende snelheden, er is geen lijn op te trekken. Wel is het me opgevallen dat de hellingshoek van het wegdek mee speelt, maar dat lijkt me logisch.
Mijn 33 is verlaagd, k weet niet of dat er mee te maken kan hebben.

Heeft iemand dit probleem weten op te lossen/ervaring mee?

Groet, Marco
Veerpootlagers? die van mij doet precies hetzelfde maar mijn veerpootlagers hoor je echt knoepen als je stuurt :wink:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Alfa 33 16V Reparatie

ma jun 05, 2006 17:22

lekkend stuurhuis is nooit apk afkeur

voor de rest lijken mij het wel punten die goed zelf te doen zijn

en voor het raar lopen stationair, laat hem eens uitlezen, kan van alles zijn (lmm, lambda sonde, sensoren, etc)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 06, 2006 08:18

Iedereen bedankt voor de reacties! Hier heb je nog wat aan.....Ondertussen ben ik naar een vakgarage (niet alfa maar algemeen oude en nieuwe auto's) geweest die de auto goed bekeken heeft. Me vader komt er al jaren met zijn auto's, en me vader heeft er bij gezegd dat het vooral een veilige auto moet zijn.

Wat ik wel typisch vindt is dat elke garage meteen zegt wat heb je voor de auto over (zal wel zijn omdat de ecomische waarde niets is).

Voor de APK zijn de volgende reparaties noodzakelijk:

Remschijven + blokken (zitten scheurtjes in de schijven, was net onder toelaatbaar remvermogen, wel meteen de kans om er wat beters onder te zetten)
Handrem doet weinig (of remmen niet goed of kabel defect)
Stuurlagers/veerpoot lagers stuk (das waarschijnlijk de reden dat de auto niet spoort)
Achterwiel lagers stuk
1 Motersteun los (vond hem ook altijd zo zoekerig bij hard optrekken, volgens monteur zwabbert ze behoorlijk)
Accu los.

Dit is benodigd voor APK, opzich zijn het allemaal kleine dingen, die niet duur hoeven te zijn, het is alleen veel werk.

Niet benodigd voor APK maar voor de auto:

Beetje las werk, links-midden-onder klein beetje rot, moet een plaatje op, rechtvoor bij drempel/koker beetje roest
Stuurhuis lekt beetje
Benzine lucht in auto bij hard optrekken (vooral met raampjes open)
Denk dat de distributie riemen bijna aan de beurt zijn.

Blokje en versnellingsbak zijn nog prima.

Al met al valt het best wel mee, heb originele onderdelen gezocht en kwam bij elkaar op ongeveer 450 euro, maar ja dan moet het er nog onder. Me neefje had het er over dat je hier voor 50 euro een garage met bruk kan huren voor de hele dag, dus das een goeie optie, moet ik wel precies weten hoe ik de schijnven en de lagers kan vervangen.

Toevallig was ik gister op de viva italia dag, zag dat veel van de 33ers heel wat kms gelopen hadden, 250.000 was geen uitzondering. Denk dat die van mij ook zeker nog de moeite waard is om om te knappen dus ga dat zeker doen, hoe dat weet ik nog niet precies. Heb nog een half jaar hehe. Was wel leuk om te zien al die 33ers (en ander mooi italiaans spul natuurlijk) bij elkaar te zien, zaten hele knappe tussen, ook wel wat mindere.

Toch wil ik het op korte termijn doen, losse motor steun zal de auto niet veel beter van gaan worden. Probleem is dat ik weinig vrije tijd heb, denk dat ik zo'n garage een keer op zaterdag voor de hele dag ga huren.

Wat denken jullie, wat kun je (kan ik) allemaal op een zaterdag doen, en wie heeft er verder nog tips om bovenstaande reparaties uit te voeren? Distributie en motorsteun ga ik laten doen denk ik (tenzij het week wel meevalt natuurlijk).

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 06, 2006 08:25

Ohja,

Auto is verlaagd, voor 6 cm en achter 4 cm, stond in de oude advertentie evenals:

Gereviseerd blok in gekomen bij 130.000 km.
Auto 2 jaar geleden compleet overgespoten (en netjes gedaan!) inmiddels 3 jaar geleden.
Toendertijd zaten er nog 14 inch ronals op, nu 15 inch aftermarket velgjes (wel hele mooie trouwens, vooral onder deze auto) zou wel nog liever de 15 inch ronals willen hebben.

Volgens de alfa specialist spoort bijna geen 33er die verlaagd is en 15 inch met 195 mm banden er onder.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 06, 2006 10:48

ivm het onregelmatig stationair lopen: kijk je vaccuumslangetjes eens na ? Vooral met name het exemplaar dat naar de benzinedrukregelaar loopt.
ivm stuurhuis: heb ik liggen, pb bij interesse
diverse uitlaatdelen heb ik ook nog, eveneens pb ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfa 33 16V Reparatie

di jun 06, 2006 18:52

Volgens de alfa specialist spoort bijna geen 33er die verlaagd is en 15 inch met 195 mm banden er onder.
Klopt, als je wil dat ie lekker rechtuit gaat moet ie op de originele hoogte worden gebracht en op 185 60 R14 banden staan (originele velgmaat)
Zelfs dan duikt ie bij spoorvorming nog uit zichzelf de hoek om. Hoort gewoon zo. :D
Klinkt trouwens als een 33 met behoorlijk wat werk, maar desalniettemin welkom bij de 33 club :thumbs:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

33-16v-QV

RE: Alfa 33 16V Reparatie

wo jun 07, 2006 15:15

Op zich is het trekken naar 1 kant ook niet zo erg, soms is het lastig wanneer je even het stuur wil loslaten en je krijgt een beetje lamme hand van het tegensturen. Ik denk wanneer de lagers vervangen zijn en de motorsteun goed vastzit dat ie dan al wat rechteruit rijdt.

Begin steeds meer waardering voor het boxer geluid te krijgen, lekker in de toeren jagen en dan bij gas los nog wat gepruttel, heerlijk, zit ook een Remus uitlaat op die bij de koppeling een beetje lekt dus zal nog wat extra hard klinken, laatst een fiets achterin vervoerd met de klep half open, toen had ik pas door wat een kabaal dat ding maakt, maar het klinkt wel lekker hehe....

Wat me ook opvalt is dat ik erg veel moeite moet doen om niet de max. snelheden te overschrijden en bijna altijd op de linker baan rijd wanneer het druk is. Het is net alsof ze alsmaar harder wil.

Ligt dat nou aan de auto of aan mij? Denk een beetje van beide.....

Terug naar “Algemene Technische vragen”