Beste Alfisten,
Sinds een maand ben ik in het bezit van een alfa 33 uit 1991 1.7 16v met bijna 190.000 op de teller. Enige tijd voordat ik de auto heb zit ik al wat rond te kijken op dit forum en moet zeggen dat ik het erg interssant vindt om dit allemaal te lezen. Alfa is ook gewoon leuk.
Toen ik de auto bekeek en voor 800 euro kon kopen en de onderstaande mankementen tegen kwam had ik natuurlijk niet verwacht dat er niets gerepareerd hoeft te worden. Echter zoals elke alfa is het een leuke en bijzondere auto om te zien, vooral de 33 heb ik altijd al mooi gevonden en deze ziet er optisch ook nog als een plaatje eruit......
De volgende dingen kwam ik tegen.
Knikkend en ping ping geluid bij de voorwielen bij parkeren en soms wat gebonk over klinkerweggetjes;
Flink naar links trekkend stuur en soms naar rechts en af en toe ook wel rechtuit;
Draait met warme motor meestal onregelmatig stationair, soms 2000 t/min. soms schommend tussen de 500 en 1000 t/min. Koud draait ie stabiel 900 toeren;
Benzine lucht in het interieur bij flink gassen, vooral met raampjes open;
Beide linker kriksteunen missen, auto heeft ooit een aanrijding gehad in het linker achterportier. Deur is vervangen en er zit een deukje in de linker koker. Verder wel mooi herstel en absoluut geen roest in de buurt.
Zijn toch redelijk wat dingen en het is me eerste auto, dus veel ervaring heb ik er niet mee. Toch kon ik hem niet laten staan. Het gaat als de brandweer en stuurt fantastisch. Opzich had ik ook wel meer geld over voor een auto, maar dit leek me erg leuk om mee te beginnen. Zit nog een half jaar APK op dus minimaal een half jaar rijden moet toch zeker lukken.
Vandaag heb ik de auto even laten nakijken bij een alfa specialist bij mijn werk in de buurt. Denk dat deze de auto een kwartier tot een half uur heeft bekeken. Volgens hem moesten de volgende dingen minimaal vervangen worden voor een eventuele APK:
Stuurhuis. Volgens hem was het stuurhuis lek. Volgens mij drukken ze hem ook wel door de APK wanneer het even schoongespoten wordt. Auto stuurt nog goed en zie er nooit olie onder liggen.
Veerpootlagers stuk.
Niet voor de APK maar wel voor behoud van de auto een klein plaatje lassen aan de bodem en nog ergens anders iets, verder was er niet echt roest te vinden.
Klein gaatje in de uitlaat dichten.
Ik had een oude advertentie gevonden van de auto op internet waarin stond dat er bij 130.000 een gereviseerd blok is in gekomen, dit zou betekenen dat wanneer deze sindsdien niet meer vervangen is zeer binnenkort aan de beurt is.
Alles bij elkaar maakt hij een ruwe schatting van 500 tot 1000 euro (als ik zelf een tweedehands stuurhuis kon regelen) om haar weer door de APK te krijgen.
Remmen en uitlaat gassen heeft hij niet bekeken.
Wat zouden jullie doen alles laten vervangen (en nog beter laten bekijken), meteen nieuwe APK laten plaatsen en er hopenlijk nog een aantal jaartjes in kunnen sturen, of gewoon rustig doorrijden en het stuurhuis laten wat het is, veerpoot lagers zelf of met een beetje hulp vervangen en een lasser zoeken die voor een leuk prijsje een paar plaatjes last en hopen dat ze het red tot de volgende APK?
Als er liefhebbers zijn kan ik wel wat foto's proberen te plaatsen.