Ik probeer hem zoveel mogelijk zelf te onderhouden, ben wel best handig, maar wel newbie in de automechanica.
Maar al doende leert men zegt men toch. Na wat ervaringen in plaatwerk en wat ontstekingsperikelen is het nu tijd voor de remblokken.
Ik heb voor een prikje (7,5 euro) een set splinternieuwe Mintex remblokken gekocht voor mijn 33 type 3 van '92 (www.mintex.co.uk, type MDB1511). Deze wil ik zelf plaatsen. Ik heb al vele zoekacties gedaan over hoe moeilijk of makkelijk het nu is om zelf de remblokken vooraan te wisselen, maar weet het nog niet zo goed.
Is het moeilijk?
Als ik m'n vraagbaak erbij neem zegt ie:
UITBOUWEN:
1 - los de wielbouten, auto op bokken
2 - verwijder de wielen
3 - neem de aansluiting voor de indicator los
4 - tik met een hamer en een drevel de borgpennen uit het remzadel
5 - neem borgpennen uit en verwijder de kruisklemveer
6 - knijp met een tang de remzuiger iets terug zodat de remblokken kunnen worden uitgenomen.
INBOUWEN:
1 - reinig remzadel en zittingen
2 - druk de remzuiger voorzichtig terug in remcilinder (let op: hierdoor kan remvloeistof uit reservoir stromen!)
3 - breng nieuwe remblokken aan.
4 - breng borgpennen en kruisklemveer aan
5 - sluit stekker weer aan
6 - wiel erop
7 - controleer remvloeistof
8 - trap rem enkele malen in opdat remblokken zich kunnen zetten
Klopt dit zo een beetje? Vooral stap 4 & 6 bij het uitbouwen en stap 2 bij het inbouwen lijkt me

Ik weet dat als je niet 100% zeker bent over iets dat je het best laat doen, zeker als het over remmen betreft. Toch wil ik het ook eens zelf doen, en ben daarbij best wel voorzichtig bezig vind ik.
Daarom, hoe zijn jouw ervaringen ??