Ed[33]
Member
Member

Remblokken vooraan [33]

ma mei 29, 2006 22:09

Mijn dagelijkse 33 is buiten een leuke wagen meer en meer een leuk hobbyproject aan het worden.
Ik probeer hem zoveel mogelijk zelf te onderhouden, ben wel best handig, maar wel newbie in de automechanica.
Maar al doende leert men zegt men toch. Na wat ervaringen in plaatwerk en wat ontstekingsperikelen is het nu tijd voor de remblokken.

Ik heb voor een prikje (7,5 euro) een set splinternieuwe Mintex remblokken gekocht voor mijn 33 type 3 van '92 (www.mintex.co.uk, type MDB1511). Deze wil ik zelf plaatsen. Ik heb al vele zoekacties gedaan over hoe moeilijk of makkelijk het nu is om zelf de remblokken vooraan te wisselen, maar weet het nog niet zo goed.

Is het moeilijk?

Als ik m'n vraagbaak erbij neem zegt ie:

UITBOUWEN:
1 - los de wielbouten, auto op bokken
2 - verwijder de wielen
3 - neem de aansluiting voor de indicator los
4 - tik met een hamer en een drevel de borgpennen uit het remzadel
5 - neem borgpennen uit en verwijder de kruisklemveer
6 - knijp met een tang de remzuiger iets terug zodat de remblokken kunnen worden uitgenomen.

INBOUWEN:
1 - reinig remzadel en zittingen
2 - druk de remzuiger voorzichtig terug in remcilinder (let op: hierdoor kan remvloeistof uit reservoir stromen!)
3 - breng nieuwe remblokken aan.
4 - breng borgpennen en kruisklemveer aan
5 - sluit stekker weer aan
6 - wiel erop
7 - controleer remvloeistof
8 - trap rem enkele malen in opdat remblokken zich kunnen zetten

Klopt dit zo een beetje? Vooral stap 4 & 6 bij het uitbouwen en stap 2 bij het inbouwen lijkt me :shock:

Ik weet dat als je niet 100% zeker bent over iets dat je het best laat doen, zeker als het over remmen betreft. Toch wil ik het ook eens zelf doen, en ben daarbij best wel voorzichtig bezig vind ik.

Daarom, hoe zijn jouw ervaringen ??
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Remblokken vooraan [33]

di mei 30, 2006 11:47

Borgpennen ? kruisklemveer ? bij een 33 type 3 ? Dit lijkt me de beschrijving om de blokken van een 105 te vervangen !
Je hebt aan de achterzijde 2 bouten, die bouten zitten net achter een rubber stofhoesje (uit het hoofd, denk maat 13). Die haal je los en daarna kan je de klauw uit de bevestiging nemen. Zuiger terugduwen, alles schoonmaken, nieuwe blokken plaatsen (wrijvende delen en rug voorzien van beetje koperpasta :arrow: de remmende kant uiteraard niet :!: ),
klauw terug monteren. Ik doe altijd de dop van het tankje als ik de zuiger terugduw. Op voorhand checken of dit niet te vol zit, anders kan ie inderdaad overlopen tijdens het terugduwen.
niet vergeten even je pedaal op te pompen vooraleer je de eerste keer gaat rijden. Niks aan, succes !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

kroehlur

di mei 30, 2006 11:57

Nix aan tenzij je zuiger of de schuivende deel van je klauw vast zit. Dan kan het een hele klus zijn om de klauw te verwijderen omdat de kans best groot is dat er een randje op je schijv zit ivm normaal slijtage. Staat de klauw vast kan je de blokken niet uit elkaar duwen en krijg je ze ook niet over dat randje heen.

Speeder

Re: RE: Remblokken vooraan [33]

di mei 30, 2006 12:04

Nix aan tenzij je zuiger of de schuivende deel van je klauw vast zit. Dan kan het een hele klus zijn om de klauw te verwijderen omdat de kans best groot is dat er een randje op je schijv zit ivm normaal slijtage. Staat de klauw vast kan je de blokken niet uit elkaar duwen en krijg je ze ook niet over dat randje heen.
In dat geval pak ik een houten blokje, die zet ik tegen mijn remklauw en op die manier slag ik mijn remklauw gewoon van de schijf af. Meestal brokkelen je remblokken dan af, maar who cares? Je gaat ze toch vervangen...

kroehlur

di mei 30, 2006 12:05

In dat geval pak ik een houten blokje, die zet ik tegen mijn remklauw en op die manier slag ik mijn remklauw gewoon van de schijf af. Meestal brokkelen je remblokken dan af, maar who cares? Je gaat ze toch vervangen...
Heb ik op een dergelijke manier ook opgelost idd. :P

Vervolgens alles uit elkaar, gangbaar maken, insmeren, terug monteren en ontluchten.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di mei 30, 2006 20:01

Ga je alleen de blokken vervangen? Voor een optimaal resultaat is mij altijd geadviseerd om de blokken en schrijven tegelijkertijd te vervangen, uiteraard in combinatie met het verversen van de remvloeistof.

Iig succes met de klus :D

Steven

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di mei 30, 2006 20:34

Dat laatste is wel een beetje overdreven, want als je de blokken vervangt wil dat niet zeggen dat de schijven ook aan vervanging zijn en het wordt aangeraden om remvloeistof ieder 2 jaar te verversen. Nu moet iedereen zelf weten wat die met zijn geld doet, maar het is in ieder geval wel zonde van je geld. :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Mobster

di mei 30, 2006 20:36

Ga je alleen de blokken vervangen? Voor een optimaal resultaat is mij altijd geadviseerd om de blokken en schrijven tegelijkertijd te vervangen, uiteraard in combinatie met het verversen van de remvloeistof.

Steven
Missh ook meteen de klauwen reviseren, andere remleidingen, koppelingscilinders ook maar reviseren? :wink:

Gewoon die remblokken vervangen en DOEN, is een eitje!!!
Als ev je schijven te dun zijn geworden dan pas vervangen.

Mobster

di mei 30, 2006 20:36

Dat laatste is wel een beetje overdreven, want als je de blokken vervangt wil dat niet zeggen dat de schijven ook aan vervanging zijn en het wordt aangeraden om remvloeistof ieder 2 jaar te verversen. Nu moet iedereen zelf weten wat die met zijn geld doet, maar het is in ieder geval wel zonde van je geld. :wink:

Rens
Je bent snel rens, ik was nog aan het typen :lol:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

di mei 30, 2006 21:03

O:) :whistle:

hehe

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Ed[33]
Member
Member

wo mei 31, 2006 08:10

Steven
Missh ook meteen de klauwen reviseren, andere remleidingen, koppelingscilinders ook maar reviseren? :wink:

Ok dan nu de logische vraag: wanneer zijn je schijven te dun? kan dit worden uitgedrukt in millimeter :?:
En misschien ook (maar dat lijkt me :shock: ): hoe moeilijk/makkelijk vervang je de remvloeistof? (niet dat ik er mij aan ga wagen denk ik, maar wil het wel eens weten)
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

twan
Full Member
Full Member

wo mei 31, 2006 10:04

minimum dikte van de remschijven voor een 8v zijn 9 mm. als je hier geen aandacht aan besteed en je schijven zouden onder de minimum dikte zitten, dan kan het voorkomen dat ze breken tijdens hele hoge belasting.
33 1.5ie

kroehlur

wo mei 31, 2006 10:23

Steven

Ok dan nu de logische vraag: wanneer zijn je schijven te dun? kan dit worden uitgedrukt in millimeter :?:
En misschien ook (maar dat lijkt me :shock: ): hoe moeilijk/makkelijk vervang je de remvloeistof? (niet dat ik er mij aan ga wagen denk ik, maar wil het wel eens weten)
Remvloeistof vervangen is op zich makkelijk. Je kan je reservoir eerst leeg zuigen met een grote spuit en vervolgens de ontluchtingsnippels openen en alles leeg laten lopen. Vervolgens moet je dan nieuwe remvloeistof in gieten en alles (koppeling ook) ontluchten. Zonde voor je tijd en alle remvloeistof die je door je systeem moet pompen om de lucht eruit te krijgen.

Je kan ook je reservoir bijna leeg zuigen, nieuwe vloeistof in gieten en vervolgens de rest uit je systeem pompen door de onltluchtingsnippels terwijl je zorgt dat er voldoende nieuwe vloeistof in je reservoir wordt bijgevuld. Hierdoor hoef je niet alles overnieuw te ontluchten. Is makkelijk te doen maar in je eentje duurt het wel een tijdje. Nadeel is dat er misschien ergens een beetje oude vloeistof blijft hangen maar dat is te verwaarlosen vind ik.

Terug naar “Algemene Technische vragen”