Pagina 1 van 1
Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 19:33
door AlfettaQO
Bij het rommelen in een van de oude dozen ben ik enkele benzinedrukregelaars tegengekomen. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, maar de drukregelaar (en dus ook het filter) van een QO blijken kennelijk groter te zijn dan die van een 2.0. Ik heb er eens twee op een rij gezet, althans de vaatjes & filters.
Heeft iemand enig idee of het gebruik van de grotere een aanwijsbaar 'voordeel' kan opleveren? Ik bedoel of ik nu het grotere of kleinere formaat gebruik, de druk zal in beide gevallen toch hetzelfde moeten zijn. Wat kan dan de reden zijn om bijv. voor de QO het grotere formaat te monteren?
Marco
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 19:37
door ravado
volgens mij heeft het niets met de motorinhoud te maken maar met het bouwjaar en de fabriek....
m.a.w. men keek niet zo nauw welk filter waar inging???
Je kan natuurlijk wel even kijken of de benzinedruk verschilt maar ik denk dat er geen verschil tussen zit..
Re: RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 19:48
door AlfettaQO
volgens mij heeft het niets met de motorinhoud te maken maar met het bouwjaar en de fabriek....
m.a.w. men keek niet zo nauw welk filter waar inging???
Je kan natuurlijk wel even kijken of de benzinedruk verschilt maar ik denk dat er geen verschil tussen zit..
Dacht ik stiekum ook. De kleinere versie komt uit de laatste serie Alfetta's. Scheelde wellicht weer € 0,50 in de kostprijs

.
Wat wel weer is, is dat bedrijven zoals BCCP vergelijkbare drukregelaars onder de naam Filter King verkopen. Ook deze worden nog steeds in een kleine en grotere versie verkocht. Mogelijkerwijs heeft dit dan toch een reden? Aan de prijs hoeft het niet te liggen, want die schijnen bijna hetzelfde te zijn.
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 20:05
door ravado
dat is dus het verschil in benzinedruk!
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 20:17
door Richard Kremer
Hoi,
Ik heb mij wel eens af gevraagd hoe je die moet afstellen en met hoeveel druk. Kreeg eens de tip om het met een manometer te doen van een cv installatie maar dat leukte niet echt.
mvg Richard Kremer
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 20:20
door ravado
volgens mij kan je ze niet afstellen.... daar zijn weer aparte instelbare drukregelaars voor....maar dat weet ik niet 100% zeker...
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 20:39
door Andretti Molletti
Allereerst zal een groter exemplaar een groter filter oppervlak hebben en dus langer zonder onderhoud kunnen blijven zitten.
De drukregelaars zijn aan de bovenzijde voorzien van een instelschroef welke geborgd is.. normaliter leveren ze ongeveer 0,35 bar overdruk. met beleid is de schroef te verstellen en de druk aan te passen c.q. af te stellen.
De grotere variant leverd dezelfde druk bij meer lieters per minuut verwacht ik.. dus de opbrengst is groter..
De malpassi variant is dacht ik niet afstelbaar... de Spica wel..
en ik wist ook niet dat Alfa twee varianten heeft toegepast.. ik denk ook eerder dat het maar net is wat ze konden inkopen.. Helaas meneer de kleine zijn uitverkocht, net allemaal naar Ferrari gegaan...

Nou doe de grote dan maar voor die Alfa motoren van ons

RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 21:02
door Richard Kremer
Als ik het dus goed begrijp moet ik wel een manometer tussen de benzine leiding plaatsen anders kan ik de druk niet meten tijdens het afstellen.
Of werkt het anders en denk ik te simpel.
mvg Richard Kremer
Re: RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 21:04
door Andretti Molletti
Als ik het dus goed begrijp moet ik wel een manometer tussen de benzine leiding plaatsen anders kan ik de druk niet meten tijdens het afstellen.
Of werkt het anders en denk ik te simpel.
mvg Richard Kremer
T-stuk in de leiding drukregelaar-carbs.. en daar je manometer op aansluiten idd.
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 21:29
door Richard Kremer
Hoi,
Dat heb ik inderdaad al eens gedaan met een manometer van een CV installatie maar dat werkte niet echt.
Moet de motor ook nog een bepaald toerental draaien?
Moet zeggen dat ik er maar weinig mensen over hoor praten binnen de club terwijl er toch als het goed is heel wat benzinedrukregelaars in de oudere alfa's zit. Mijn ervaring is dan ook dat ze vaak vervangen worden door zo'n goedkoop benzinefiltertje
mvg Richard kremer
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 21:31
door Andretti Molletti
Die manometers zijn eigenlijk te grof... hoe wil je daar op de tiende bar mee meten?
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 21:47
door Richard Kremer
Klopt daar heb je helemaal gelijk in, maar ik ben bij diverse automatrialenzaken langs geweest en niemand die mij kon helpen aan een zo,n manometer. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel een beetje low budget wou houden omdat ik het toch niet dagelijks gebruik.
mvg Richard Kremer
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: ma mei 29, 2006 21:51
door AlfettaQO
Zowel de grote als de kleine versie zijn af te stellen, precies zoals Dré omschrijft.
Omtrent de te leveren druk heb ik nog geen 100% zekerheid. Dré noemt 0,35 bar. Dit is +/- 5 psi. Op een website heb ik gelezen dat voor Dellorto's 3 psi 'gewenst' zou zijn en voor Webers 3,5 psi. Dit is iets van 0,21-0,25 bar. Waar die gegevens op gebaseerd zijn, weet ik niet. Wellicht dat het How to powertune-boek hier nog iets over zegt.
@Dré: (en hier komt mijn lekenvraag weer) "de opbrengst is groter". Welk positief effect moet hier van uit gaan? Is het bijvoorbeeld dat de benzinetoevoer constanter mag worden verondersteld?
@Richard: kijk eens bij bccp.nl. Daar hebben ze een lo-gauge meter (onderdrukmeter). Prijs is volgens mij iets onder de € 30,00. Wellicht low-budget genoeg? Kwaliteit? Ik ben er wel over aan het denken om iets dergelijks te bestellen. Een alternatief is om iets zelf te fabrieken. Volgens mij heeft Kai hier eens een topic over geplaatst.
RE: Benzinedrukregelaar Alfetta
Geplaatst: di mei 30, 2006 18:51
door AlfettaQO
Ik heb nog even het How to powertune-boek geraadpleegd. Hier staat dat "Webers & Dellortos require high fuel volume not high fuel pressure". Dit zou betekenen dat, ongeacht het motorvolume, de voorkeur uitgaat naar het monteren van de grotere drukregelaar en dito filter.
Als benzinedruk wordt, ongeacht het merk, 1,5 tot 2,5 psi aangegeven. Dit is dan iets van 0,11 tot 0,18 bar.
De plaats om de drukmeter aan te sluiten is de banjo-aansluiting van de laatste carb.
Marco