TZ2

Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

wo mei 24, 2006 18:08

Heb vandaag m'n Alfa 166 3.0 V6 laten uitlezen bij de garage omdat hij slecht trok en plofte uit de uitlaat. Nu blijken de inlaatkleppen van één van de achterste cilinders verbrand te zijn.

Heeft iemand ervaring met verbrande kleppen bij een V6? Tevens ben ik op zoek naar een specialist in Noord-Holland die het euvel kan verhelpen, m'n eigen (merkloze) garagebedrijf zegt de reparatie niet te kunnen uitvoeren omdat daar speciaal gereedschap voor benodigd is.

Ook ben ik benieuwd naar een indicatie van de kosten.


Bij voorbaat dank

J.

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

wo mei 24, 2006 19:27

Laat voor dat je hem uitelkaar gaat halen even de timing checken, dan kan je gelijk zien of beun de haas de riem heeft vervangen.

TZ2

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

do jun 08, 2006 17:28

Bleek achteraf de Lucht Massa Meter te zijn, lekkere diagnose dus.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8048
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

do jun 08, 2006 17:46

Bleek achteraf de Lucht Massa Meter te zijn, lekkere diagnose dus.

:shock: :shock:
Wow, da's idd wel even wat anders...
Hebben ze de kop er wel af gehad of..... :cry:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

do jun 08, 2006 17:48

lekkere diagnose dus.
#-o
Laat voor dat je hem uitelkaar gaat halen even de timing checken, dan kan je gelijk zien of beun de haas de riem heeft vervangen.
Ach, als je een beetje een goede Beun de Haas heb maakt dat allemaal niks uit :mrgreen:
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

TZ2

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

do jun 08, 2006 18:07

Bleek achteraf de Lucht Massa Meter te zijn, lekkere diagnose dus.

:shock: :shock:
Wow, da's idd wel even wat anders...
Hebben ze de kop er wel af gehad of..... :cry:
Grtz, fRank
Net niet, die garage heeft gewoon iets uit z'n duim gezogen omdat ze waarschijnlijk niet aan een Alfa V6 willen of durven sleutelen. Toen ik 'm voor reparatie naar een revisiegarage had gebracht was de monteur gelukkig zo wijs om eerst even zelf te kijken omdat hij het een heel onwaarschijnlijk verhaal vond.

Het betreft hier nog wel een zelfbenoemde BMW-specialist. Nog schrijnender is dat ik zelf vantevoren had aangegeven dat het waarschijnlijk aan de LMM lag... :?

Gebruikersavatar
wilco
Member
Member
Berichten: 181
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 01:14
Locatie: Zuidwolde Drenthe

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

vr jun 09, 2006 02:11

terug gaan met het verhaal dat je de kleppen hebt gerepareerd door de lmm te vervangen ;) dan snappen ze het helemaal niet meer lol
164 3.0 24V 1997

Speeder

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

vr jun 09, 2006 09:51

Ik begrijp echt niet hoe ze bij die diagnose gekomen zijn, een verbrande inlaatklep is vrijwel direct te testen met een simpele compressiemeter! Een kleplektest is echt het werk niet...

MightyMarcel

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

vr jun 09, 2006 10:14

Het betreft hier nog wel een zelfbenoemde BMW-specialist. Nog schrijnender is dat ik zelf vantevoren had aangegeven dat het waarschijnlijk aan de LMM lag... :?
tja, een BMW zal misschien wel snel last hebben van dergelijke ernstige kwalen ?

Speeder

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

vr jun 09, 2006 11:29

Het betreft hier nog wel een zelfbenoemde BMW-specialist. Nog schrijnender is dat ik zelf vantevoren had aangegeven dat het waarschijnlijk aan de LMM lag... :?
tja, een BMW zal misschien wel snel last hebben van dergelijke ernstige kwalen ?
Ook al gaat de LMM bij BMW vaak stuk, dan is dit natuurlijk nog een belachelijke diagnose...

M00rtje

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

ma jun 12, 2006 20:09

Ik schrok toen ik het begin van je verhaal las :D Heb zelf zojuist de LMM schoongemaakt met Brakecleaner, maar eigenlijk zonder succes...als de motor op temp. is en dan bijv. in de file rijdt begint de ellende met als einde dat ie afslaat...maar ik heb daar de "oplossing" voor om de LMM-stekker los te koppelen...das zo gebeurd...en dan draait ie best goed....heeft alleen niet veel power...(Alfa 166 2,5 V6 op G3)
maarja je moet wat :wink:

Zolang de kleppen maar heel blijven :mrgreen:

Speeder

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

ma jun 12, 2006 20:15

Ik schrok toen ik het begin van je verhaal las :D Heb zelf zojuist de LMM schoongemaakt met Brakecleaner, maar eigenlijk zonder succes...als de motor op temp. is en dan bijv. in de file rijdt begint de ellende met als einde dat ie afslaat...maar ik heb daar de "oplossing" voor om de LMM-stekker los te koppelen...das zo gebeurd...en dan draait ie best goed....heeft alleen niet veel power...(Alfa 166 2,5 V6 op G3)
maarja je moet wat :wink:

Zolang de kleppen maar heel blijven :mrgreen:
Als je de LMM afkoppeld mist het motormanagement-systeem een belangrijke sensor. Hij kan dan de inspuiting niet goed meer bepalen en zal in noodloop gaan. In noodloop valt hij terug op vaste, ingestelde waardes. Hij zal daardoor dus minder goed lopen en zoals jij zei: vermogen missen. Als het zo duidelijk is dat je LMM kapot is, waarom ga je dan niet even langs de sloop om een goede gebruikte te scoren ?

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

ma jun 12, 2006 21:00

Ik schrok toen ik het begin van je verhaal las :D Heb zelf zojuist de LMM schoongemaakt met Brakecleaner, maar eigenlijk zonder succes...als de motor op temp. is en dan bijv. in de file rijdt begint de ellende met als einde dat ie afslaat...maar ik heb daar de "oplossing" voor om de LMM-stekker los te koppelen...das zo gebeurd...en dan draait ie best goed....heeft alleen niet veel power...(Alfa 166 2,5 V6 op G3)
maarja je moet wat :wink:

Zolang de kleppen maar heel blijven :mrgreen:
Als je de LMM afkoppeld mist het motormanagement-systeem een belangrijke sensor. Hij kan dan de inspuiting niet goed meer bepalen en zal in noodloop gaan. In noodloop valt hij terug op vaste, ingestelde waardes. Hij zal daardoor dus minder goed lopen en zoals jij zei: vermogen missen. Als het zo duidelijk is dat je LMM kapot is, waarom ga je dan niet even langs de sloop om een goede gebruikte te scoren ?
Waarom niet gelijk een nieuwe,als je er 1 van de sloop haalt weet je ook niet hoelang hij mee zal gaan en begint de ellende binnen de kortste keren weer :-k

M00rtje

RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

ma jun 12, 2006 21:24

Ok das waar idd....ik heb daarnet de vorige eigenaar gebeld om te vragen wanneer dat ding was vervangen....omdat hij in de advertentie sprak over een ''nieuwe LMM ''...
Hij zegt: " in september vorig jaar"....nou ja...aangezien ik op het 166-forum iemand met een 3.0 V6 hoorde zeggen dat hij na het enige tijd terug vernieuwen van de LMM alwéér nukken voelde aankomen...denk ik dan....in hoeverre is een LMM van 3/4jaar oud, nog nieuw te noemen...?!?!

Maargoed...hoop dat ik er ééntje voor +/- 150 euro op de kop kan tikken...want 3 á 400 euro vind ik wat te gek eigenlijk...of ben ik nou te gierig :oops:

TZ2

Re: RE: Verbrande inlaatklep Alfa 166 3.0 V6

di jun 13, 2006 11:52

Ok das waar idd....ik heb daarnet de vorige eigenaar gebeld om te vragen wanneer dat ding was vervangen....omdat hij in de advertentie sprak over een ''nieuwe LMM ''...
Hij zegt: " in september vorig jaar"....nou ja...aangezien ik op het 166-forum iemand met een 3.0 V6 hoorde zeggen dat hij na het enige tijd terug vernieuwen van de LMM alwéér nukken voelde aankomen...denk ik dan....in hoeverre is een LMM van 3/4jaar oud, nog nieuw te noemen...?!?!

Maargoed...hoop dat ik er ééntje voor +/- 150 euro op de kop kan tikken...want 3 á 400 euro vind ik wat te gek eigenlijk...of ben ik nou te gierig :oops:
Als je dat er niet voor over hebt moet je geen Alfa kopen.

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”