@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

75-vragen

zo mei 21, 2006 17:53

Ik heb inmiddels alle verlichting nagekeken. O.a. de achteruitrijlichten deden het niet, maarja da's niet zo gek als er geen lampjes in zitten :? Nu is het alleen zo dat-ie het aan de rechterkant ook met lampje niet doet, en dat komt omdat om de een of andere vage reden het draadje is afgeknipt. Nu is mijn vraag: vind de APK dat goed zo, dat-ie het maar aan één kant doet terwijl er wel een tweede is voorzien?

Dan de pook. Die kan als-ie in een versnelling staat zowat even ver naar links en naar rechts bewegen als wanneer hij in z'n vrij staat. Is dat dan inderdaad dat boutje waar Andretti het al over had (zie: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 518#171518)?

Verder is het zo dat de oliedrukmeter het niet doet. Of hij doet het wel (lampje brandt namelijk) maar hij is blijkbaar niet aangesloten. Is de sensor soms dat ding wat op onderstaande foto tussen het spruitstuk en de dynamo te zien is? Er zitten wel wat losse draden-met-stekker in de buurt, een zwarte, een grijs/zwarte en een grijs/groene was het dacht ik (grijs kan ook wit zijn, de draden zijn nogal smerig). Is een van die drie degene die op die sensor hoort, als het hem is tenminste? Aan de zwarte zit nog wel een contrastekker vast (met afgeknipt stukje draad), dus die valt waarschijnlijk al af. Zie de (wazige) tweede foto. Bijkomend puntje is wel dat de motor een 2.0 TS is en de auto een 1.8, dus misschien gaat het niet eens samen.

Afbeelding

Afbeelding

Dan ben ik nog een opening tegengekomen waarvan ik me afvraag of die niet gewoon dicht hoort te zitten, omcirkeld op onderstaande foto:

Afbeelding

En een losliggend slangetje wat naar dat ding wat onder de hoedenplank zit (wat is dat voor apparaat?) loopt.

Afbeelding

Op de laatste foto is trouwens te zien dat mijn accu en mijn luchtfilter inmiddels vrede met elkaar hebben gesloten. De accu zit intussen ook vast, ik ben gister bij een bedrijf geweest om te vragen naar de bevestiging ervan, en toen bleek dat te moeten met dat onduidelijke metalen plaatje wat in de cabine rondslingerde (ik was tot nu toe beugels over de accu gewend ;) :oops:).

Tot slot is er nog sprake van wateroverlast in de voetenruimte van de bestuurder. Is dat een gangbaar probleem en zoja waar moet ik dat zoeken? Ik had het idee dat dat misschien via de parafan kwam maar ik heb daar nog geen opening kunnen ontdekken die dat kan veroorzaken. Wel een after-market (oftewel doorgerot) waterafvoer naar de motorruimte.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

patje1100
Guru
Guru

RE: 75-vragen

zo mei 21, 2006 18:38

PM@ waar blijven de rest van de vragen ? Dit waren geen 75 vragen :wink:

Dat gaatje in je vliegwielhuis hoort er te zitten

Je olie druksensor zit aan de andere kant ( boven je start motor)

Met die draadjes kan ik je niet helpen.. Is ook niet "my cup of tea"

Maxtor
Guru
Guru

zo mei 21, 2006 18:39

Als het een los draadje is voor je achteruit rijverlamping, waarom doe je dat dan niet gewoon even aan elkaar solderen, moeite van niks...
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 21, 2006 18:41

Ik zat er al op te wachten, maar er is toch echt over nagedacht! Er staat een streepje tussen, als ik 75 verschillende vragen had gehad, was de topictitel "75 vragen" geweest ;) (of misschien nog beter: "75 75-vragen")

Iig bedankt voor je antwoorden, kan ik verder op zoek naar die sensor.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 75-vragen

zo mei 21, 2006 18:41

Als het een los draadje is voor je achteruit rijverlamping, waarom doe je dat dan niet gewoon even aan elkaar solderen, moeite van niks...
Als het niet hoeft is het nog makkelijker, 1tje vind ik meer dan zat ;)
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 21, 2006 18:46

zit je accu niet aan de verkeerde kant???? omdat ie ruzie heeft met je luchtfilter.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 21, 2006 18:51

De 2 draadjes die je laat zien zijn waarschijnlijk connectors voor de remblokslijtageindicatie. dikke kans dat je remmen-lampje ook brandt. Vogel ook eens uit waarom je oliedruklampje brandt. Want dat de meter geen sjoege geeft is niks bijzonders, eerder het omgekeerde :wink: Maar het lampje is meestal wel in orde. Deze zit voor zover ik weet niet op dezelfde zender. Waar hij wel aan de zenderzit moet ik zelf ook even opzoeken. Wat je laat zien aan zender daar achter je dynamo is volgens mij die van het olieniveau.

@ veur t.s.: dat zijn accu aan die kant zit komt omdat de body van een 1.8 is, die hebben dat.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 21, 2006 19:16

Dat is wel degelijk de oliedrukzender (nou ja, de paniekversie "NU stoppen !" ervan ;)), hoor ! Oliepeilzender staat onder een hoekje naar boven gericht, die sensor zit dan ook op een stok die het carter insteekt en heeft twee aansluitingen

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 21, 2006 19:18

Dat is wel degelijk de oliedrukzender (nou ja, de paniekversie "NU stoppen !" ervan ;)), hoor ! Oliepeilzender staat onder een hoekje naar boven gericht, die sensor zit dan ook op een stok die het carter insteekt en heeft twee aansluitingen

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 21, 2006 19:35

Ik bedoelde dus die op de foto he, niet het busje onder het inlaatspruitstuk..

@Yuri; je post is leeg ?

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 21, 2006 20:43

De 2 draadjes die je laat zien zijn waarschijnlijk connectors voor de remblokslijtageindicatie. dikke kans dat je remmen-lampje ook brandt.
Nee die brandt niet. Hij werkt wel want bij op contact zetten gaat hij wel aan (net als alle andere lampjes).
Dat is wel degelijk de oliedrukzender (nou ja, de paniekversie "NU stoppen !" ervan ;)), hoor !
Dus als ik daar het juiste draadje aan hang, moet het lampje op het dashbord uit gaan?
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 21, 2006 20:52

Ik bedoelde dus die op de foto he, niet het busje onder het inlaatspruitstuk..

@Yuri; je post is leeg ?
Ikke nie snap nie. Ikke ook nie meer wete wa ik wou zegge nie :oops:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 21, 2006 21:49

Dat is wel degelijk de oliedrukzender (nou ja, de paniekversie "NU stoppen !" ervan ;)), hoor !
Dus als ik daar het juiste draadje aan hang, moet het lampje op het dashbord uit gaan?
Als het goed is wel...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 01, 2006 23:41

Ik ga hier maar weer verder met vragen stellen (Patje ook weer blij, komen we mss nog es aan de 75 stuks :P).

Ik heb me even vermaakt met de achterremmen, althans alleen de linker vooralsnog. De handremkabel werkt nog niet echt mee dus dat heb ik maar even laten zitten. De binnenste stelschroef werkte prima, dus dat blokje had ik er snel genoeg uit. De buitenste kom ik echter niet uit, er zit daar een soort bout (17mm) waar ik enthousiast aan heb zitten zwengelen maar er gebeurt weinig. Uit deze pagina blijkt als ik het goed begrijp dat er nog een boutje ergens moet zitten om die kant daadwerkelijk af te stellen, maar die kan ik niet vinden? :? Wordt in elk geval wel tijd om de schijven te vervangen, want als ze 8 mm dik zijn is het veel.

Verder ben ik er in elk geval wel achter waar de uitlaat tegenaan rammelt; die hangt namelijk tegen de rechter klauw aan (resultaat: stofkapje van de ontluchting aldaar half weggebrand...).

Biedt het eigenlijk ook nog voordelen dat die remmen bij het differentieel zitten i.p.v. bij de wielen? Of is het gewoon weer zo'n Italiaanse gedachtenkronkel geweest?
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 01, 2006 23:46

Ín de 17 mm zit toch een inbus (5 geloof ik), daar stel je mee. De 17 mm is een contramoer.

Succes, het kan echt een KTU-klus zijn. En ik kan het weten :roll:

Het voordeel van de remmen daar is dat ze niet bij het onafgeveerde gewicht horen --> een wegliggingsvoordeel. De nadelen zijn dat ze warmte van de bak opnemen, minder rijwindkoeling hebben, en dat werken eraan erg naar is, helemaal omdat je de splitpennetjes van de stiftjes die door de blokken zitten er blind weer in moet zetten. Verder nadeel van de Alfa-constructie is de onzalige handrem....

Terug naar “Algemene Technische vragen”