Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

af en toe uitvallen stuurbekrachtiging 33

do apr 27, 2006 09:31

Enkele weken terug had ik het bij het afrijden van de oprit en terug rechtuitsturen: bekrachtiging weg, maar voor ik goed en wel besefte wat er aan de hand was, was ie er weer. Vloeistofpeil ok, geen lekkages kunen vaststellen, de stuurhuishoezen zijn kurkdroog (ook als ik er in knijp :wink: ), inmiddels ook v-snaren vervangen (moest toch sowieso gebeuren) en er verder geen last meer van gehad. (helaas, want ik vind graag een echte oorzaak)
Tot gisteren: parkeren met veel links en rechts voluit sturen en plots hoorde in een "klak" geluid vanuit de motorruimte en ja hoor: bekrachtiging weg. Even het gas aantippen en daar was ie weer. Op een van de vroegere onderhoudsfacturen wordt al nota gemaakt van een slecht lager van de stuurbekrachtigingspomp. Volgens mij sloeg die dus even vast. Wel vreemd dat ik de snaar niet hoorde slippen dan......Of kan die pomp inwendig ergens vastslaan, terwijl de poulie toch blijft meedraaien ?
Iemand bekend met deze ervaringen ?
Heb nog enkele pompen liggen, dit weekend maar eens andere monteren.....
is lastig diagnose stellen omdat het probleem zich zo weinig voordoet, daarom dat ik hier maar even vraag om eventuele andere ervaringen.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

givebuzze
Member
Member

RE: af en toe uitvallen stuurbekrachtiging 33

do apr 27, 2006 10:20

Twee zaken waar ik aan denk:

Als je helemaal overdraait zit er bij de pomp een overdruk ventiel, misschien dat die bij het opengaan niet goet sluit?

Tweede zaak waar ik aan denk is dat "klak" geluid, heb ik ook nog gehad bij een Audi, zijn ze twee weken op zoek geweest naar de oorzaak, dachten ze dat ze het hadden opgelost door de V-riem aan te spannen (idd geluid was weg), maar toen brak de poulie af :-) Dus misschien zit er iets niet snor met de de v-snaar ( een van de poulie's die niet helemaal meer in dezelfde lijn zit, zodat de v-snaar niet mooi rond loopt? )
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: af en toe uitvallen stuurbekrachtiging 33

do apr 27, 2006 10:29

Die eerste tip, daar kan ik weer wat mee ! :thumbs: Vooral omdat het probleem zich enkel (soms) voordoet bij volledig uitsturen, lijkt me dit een logische verklaring.

Ivm de riem: die is net nieuw, spanning is goed (valt niet echt veel te regelen bij een 33). Wat me wel opviel bij het vervangen van de riem, was dat er een afstandsring verdwenen was, waardoor ie voordien idd niet meer recht liep. Die ring is intussen wel vervangen, maar as en lager van de pomp kunnen hieronder geleden hebben...
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”