gtv6power

remmen gtv6

wo apr 26, 2006 12:49

hellow,

Vandaag mijn gtv6 op de remmentestbank gezet, de remmen liepen goed op mekaar af, maar de handrem stond helemaal niet goed. De auto op de brug gezet en al snel bleek dat wanneer de handrem getrokken werd, dat de linkerzuiger(linkerachterrem) terug in de klauw wordt geduwd en dus niet klemt tegen de schijf. Wat kan dit zijn? Wordt de zuiger hydrolisch of mechanisch geblokkeerd in de remklauw? Kan iemand me hier bij helpen?

gtv6power

RE: remmen gtv6

do apr 27, 2006 17:08

Om nog eens boven te staan :D
Kan iemand mij hier bij helpen a.u.b.??

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 27, 2006 18:43

mechanische blokkade....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

gtv6power

do apr 27, 2006 18:45

wat kan ik er aan doen??

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 27, 2006 21:13

klauw loshalen want volgens mij zit er iets niet goed met die stelschroef.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

gtv6power

do apr 27, 2006 21:14

ja dat dacht ik nu ook. Maar wat juist :roll:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 27, 2006 21:39

Op de een of andere manier is de zuiger misschien losgekomen van het stelmechanisme. Was bij mijn 75 ook zo. Klauw uit elkaar, revisiesetje, in elkaar, en klaar (nou ja, het duurde wat langer dan dat, maar daar kwam het op neer in ieder geval :wink: )
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

gtv6power

do apr 27, 2006 21:40

Ik heb de klauw net gereviseerd.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 27, 2006 21:50

Hadden wij ook gedaan. En toen hadden we het stelmechanisme niet goed gezet en de zuiger gemonteerd, waarna hij kennelijk los kon lopen om niet meer op de handrem te reageren. Uiteindelijk klauw er weer afgehaald en gedemonteerd, stelmechanisme helemaal teruggedraaid, zuiger erop, en weer teruggeplaatst. Nu is het probleemloos!

gtv6power

do apr 27, 2006 21:53

Hoe zet je het stelmechanisme dan goed voor je de zuiger plaatst?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 27, 2006 22:02

We hebben het helemaal teruggesteld, dus zeg maar zuiger zo ver mogelijk naar binnen stand, en dan de zuiger eropdraaien.

Want kennelijk kan het gebeuren dat je met het van de schijf terugtrekken van de zuiger bij de speling stellen, dat dan het stelmechanisme 'eruitloopt' omdat de zuiger stroever in de klauw beweegt dan het schroefdraad tussen stelmechanisme en zuiger (klinkt vreemd, is het ook, maar dat is het enige dat we konden bedenken).

Door de zuiger er pas op te draaien als het mechanisme helemaal is teruggetrokken, moet je altijd stellen door de zuiger 'naar de schijf toe' te draaien. Daardoor zal, indien de zuiger stroef beweegt, het stelmechanisme misschien nog wat verder in de zuiger draaien maar uiteindelijk toch de zuiger naar buiten duwen.

De zuiger zit op het draad van het stelmechnisme geschroefd, dus dat is zuiver mechanisch. De hydrauliek komt alleen om de hoek kijken bij het bedienen van de rem. Dat is ook de ellende van het verhaal, de handrem is mechanisch en werkt op dezelfde zuiger als de hydrauliek. Vragen om problemen. Beter was een separaat handremklauwtje geweest, maar ja... Zi is het niet. Al ben ik wel van ergernis in staat om er een te ontwerpen!

Terug naar “Algemene Technische vragen”