Pagina 1 van 1

Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 20:28
door Maarten van Lith
Graag jullie tips voor het olie verbruik: 1 liter op 250 km.

In onze Giulia Super zit een Berline 2-liter blok met 2 40mm Webers en K&N filters. De carter ontluchting steekt los in de motorruimte naar waar ooit het originele luchtfilter zat.

We bezitten de auto nu 3 weken en het valt ons op dat het olieverbruik overmatig is, 1 liter op 250 km. Enkel bij het overschakelen zien we een klein blauw pluimpje. Te onschuldig om het olie verbruik te verklaren. De motorruimte is niet overdadig vet waaruit we opmaken dat de olie niet via de carteronluchting ontsnapt. Inmidels hebben we zo'n 5 liter olie bijgevuld dus vocht bij de olie lijkt ook geen oorzaak.

Welk type olie adviseren jullie?

We zijn benieuwd naar jullie ervaring,

Maarten en Suzanne

RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 21:11
door Berlina addicted
Ik zou een iets dikkere olie nemen bv. 20w50.
mvg. Richard.

RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 21:36
door Alessandro
1: 250 :shock: Misschien is de rookpluim niet altijd even goed zichtbaar, volgens mij is het ver gebeurd zo. :cry:
Hoe is je catrerdruk? voel eens aan de catrerontluchting of draai de oliedop eraf en voel daar (met draaiende motor) :-s

RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 21:36
door giulia-tom
@ Maarten: Olieverbruik zoals jij beschrijft is afkomstig via de klepgelijders - die vaak gaan loszitten...

Het is niet ernstig - voor de voorlopige ritten: je krijgt er geen schade van.
Maar bij flink rijden kan het lastig zijn. Laat eens iemand kijken hoe los deze zitten.
Nieuwe moeten gezet worden - met de kop gedemonteerd - niet echt even in een uurtje gedaan dus.

Wil je bijvoorbeeld ermee op vakantie: dan zou ik het voordien wel gedaan hebben.
Om de motor af te schrijven op dit euvel gaat ook wat ver (goede oude types 2 liter worden schaarser en schaarser)

Ga er maar eens in een andere auto achter rijden: merk je vanzelf dat zo'n liter per 250km wel zijn geur met zich meebrengt.

Ik herken dit omdat ik mijn Juultje met 2 liter op een 1300 as reed en het vaak niet kon hebben dat die BMW tjes gingen bumperen - blok is nog steeds goed maar de klepgeleiders zijn los. - door de flinke toeren die ik regelmatig maakte.

RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:18
door duke
Om de klepsealings te vervangen is het niet noodzakelijk om de kop te demonteren. Je kan de cilinders opvullen met een doek zodat de kleppen niet in de cilinder vallen. Nokkenassen moeten er uiteraard wel uit.

Re: RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:46
door Dottore M
Om de klepsealings te vervangen is het niet noodzakelijk om de kop te demonteren. Je kan de cilinders opvullen met een doek zodat de kleppen niet in de cilinder vallen. Nokkenassen moeten er uiteraard wel uit.
Niet de seals, de geleiders. Die zijn waarschijnlijk flink geruimd.

Re: RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:47
door duke
Om de klepsealings te vervangen is het niet noodzakelijk om de kop te demonteren. Je kan de cilinders opvullen met een doek zodat de kleppen niet in de cilinder vallen. Nokkenassen moeten er uiteraard wel uit.
Niet de seals, de geleiders. Die zijn waarschijnlijk flink geruimd.

Dat geldt toch ook voor de sealings of ben ik nu verkeerd? De klepveren en klepschotels moeten er toch ook uit om de sealings te vervangen?
En op die manier zitten de kleppen toch los?

Re: RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: ma mar 13, 2006 22:53
door Dottore M
Om de klepsealings te vervangen is het niet noodzakelijk om de kop te demonteren. Je kan de cilinders opvullen met een doek zodat de kleppen niet in de cilinder vallen. Nokkenassen moeten er uiteraard wel uit.
Niet de seals, de geleiders. Die zijn waarschijnlijk flink geruimd.

Dat geldt toch ook voor de sealings of ben ik nu verkeerd? De klepveren en klepschotels moeten er toch ook uit om de sealings te vervangen?
En op die manier zitten de kleppen toch los?
Ja dat klopt, maar waarschijnlijk is alleen seals vervangen niet genoeg...

... eigenlijk zijn de geleiders bestwel te doen, mits je gemotiveerd beukt 8)

RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: di mar 14, 2006 00:17
door Giulia Bianca
Klep geleiders boor je gedeeltelijk uit , zodra de spanning dan minder is door wegboren materiaal
tik je ze er heel gemakkelijk uit, rammen is nergens goed voor

RE: Olieverbruik 2-liter Berline motor

Geplaatst: di mar 14, 2006 07:43
door juultje
Je kunt er ook busjes in laten zetten als ze niet te ver geruimd zijn. Scheelt werk en kosten word ook bij drag-racers gedaan. werkt perfect.