twan
Full Member
Full Member

slecht starten met koude motor

wo feb 02, 2005 16:43

als mijn auto een nacht buiten heeft gestaan in de kou, en ik de volgende dag de auto wil starten, ben ik zeker enkele minuten bezig voordat de motor aanslaat. ik draai de sleutel in het contact om en houdt hem ongeveer 15 sec in stand 3, maar zonder effect. dat moet ik een aantal keer herhalen voordat ie aanslaat.

wanneer ik een stuk heb gereden (al is het maar een paar minuten) en hem dan uitzet en opnieuw start dan wil hij wel in 1 seconde aanslaan. wanneer ik er mee heb gereden, en hem 5 uur later start, slaat hij ook binnen 3 seconde aan. maar na een uur of 12 (een nacht) heb ik dus het probleem wat ik in de vorige alinea beschreef. en hoe langer hij stil staat, des te langer het duurt om hem aan de gang te krijgen.

mijn accu heb ik al vervangen (vorige week), de laadstroom van de dynamo is ook in orde en het koelsysteem heb ik een maand geleden volledig laten ontluchten (door een half uur lang de verwarming op max te zetten met de dop van het expansievat eraf).

wie kan mij helpen, ik word er gek van. ik schaam me niet alleen als ik smorgens 5 minuten bezig ben voor ik hem gestart heb, maar ook ben ik bang dat wanneer ik de auto meer dan 1 dag stil zou laten staan, dat ik hem helemaal niet meer aan de gang krijg dus vandaar dat ik er elke dag in ieder geval even in rijd ook al hoef ik nergens heen.

ps: tijdens het starten blijf ik van het gaspedaal af, dus verzuipen doet ie niet.

als jullie willen, zal ik zo de auto gaan starten en er een mp3 spelertje met voice recorder bij gebruiken, en dat bestand uploaden. misschien dat jullie daarvan wat wijzer worden?

gtv 105.21
Full Member
Full Member

RE: slecht starten met koude motor

wo feb 02, 2005 17:32

maar wat voor motor is het, gaat startmotor wel rond.

dat je bij een injectie na een poosje staan langer moet starten komt vaak dat de druk langzaam weg zakt en de benzine pomp dus eerst de benzine weer op druk moet brengen.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 02, 2005 17:47

bougie's vervangen? bougieskabels??? volgens mij moet je het in je ontstekingscircuit zoeken.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

twan
Full Member
Full Member

wo feb 02, 2005 17:50

33 1.4 i.e. imola 1993
dat je bij een injectie na een poosje staan langer moet starten komt vaak dat de druk langzaam weg zakt en de benzine pomp dus eerst de benzine weer op druk moet brengen.
als jij het zegt...maar het is toch niet normaal dat je na slechts 1 dag al 5 minuten bezig bent met hem te starten? mijn moeder heeft ook een injectie motor, maar al staat die auto een maand stil, dan nog start ie in 1 seconde.

twan
Full Member
Full Member

wo feb 02, 2005 17:52

bougie's vervangen? bougieskabels??? volgens mij moet je het in je ontstekingscircuit zoeken.
nee, ik schaf liever niets aan voordat ik zeker weet dat het daaraan ligt.
ik heb er niet bijster veel verstand van; de bougies weet ik wel te vinden, maar hoe controleer ik of deze nog in goede staat zijn? en waar vind ik de bougieskabels?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 02, 2005 18:08

euhhh de bougiekabels zitten op je bougie :wink: een bougie kun je niet op het oog testen....
bougies hebben ook een max. levensduur.... vaak worden bougies niet vervangen omdat men denkt dat er aan een bougie niets kapot kan gaan..misverstand dus.

Als je Alfa langer stilstaat kan er condens op de bougiekabels komen. Als je bougiekabels dan niet al te goed meer zijn kan het best dat de condens er voor zorgt dat de bougiekabel niet goed meer geleid. Hierdoor kan de bougie geen krachtige vonk maken waardoor de motor niet wil aanslaan.

Eenmaal gestart verdampt de condens weer waardoor je er bij een latere start weer geen last van hebt... totdat de Alfa weer een nacht stil heeft gestaan.....

Voel eens aan de bougiekabels of ze nog lekker soepel zijn. Een oude bougiekabel wordt naar verloop van tijd stug waardoor er makkelijker haarscheurtjes in ontstaan.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo feb 02, 2005 18:54

Afbeelding

die rode kabels. dat zijn bougie kabels......

gtv 105.21
Full Member
Full Member

wo feb 02, 2005 20:41

het is niet lullig bedoelt maar als niet weet wat bougie kabels zijn of waar ze zitten kun je dan niet beter iemand zoeken die weet waar hij het over heeft, of in iedergeval iemand der bij die weet van hoe en wat.

kan je waarschijnlijk ook geld besparen.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

patje1100
Guru
Guru

wo feb 02, 2005 22:38

Twan, ik denk dat Ravado gelijk heeft.
Ook zonder gehindert te worden door enige technische kennis kun je wel ff wat proberen.

Als je motor lekker warm is ( en dus de eventuele vocht verdampt is) haal je ff de plantenspuit uit het keuken kastje. Nevel daarmee wat water over je bougiekabels en je bobines of verdelerkap ( dat is dat apparaatje waar de bougiekabels samen komen). Als je allerlei vonken ziet overspringen is dat niet goed. Dat kun je dus het beste in het donker doen.

succes .

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: slecht starten met koude motor

wo feb 02, 2005 22:42

Twan, ik denk dat Ravado gelijk heeft.
Ook zonder gehindert te worden door enige technische kennis kun je wel ff wat proberen.

Als je motor lekker warm is ( en dus de eventuele vocht verdampt is) haal je ff de plantenspuit uit het keuken kastje. Nevel daarmee wat water over je bougiekabels en je bobines of verdelerkap ( dat is dat apparaatje waar de bougiekabels samen komen). Als je allerlei vonken ziet overspringen is dat niet goed. Dat kun je dus het beste in het donker doen.

succes .
@Patje: hij heeft geen verdelerkap.....Hij heeft Dis-bobines.......

patje1100
Guru
Guru

wo feb 02, 2005 22:45

Zit me nou niet te dissen piemow :wink:

Ik heb niet zoveel verstand van "te heet gewassen"75 's maar het gaat om het pricipe. Zelfs bij een Toyota zou je dat op die manier kunnen testen ( hoewel dat natuurlijk nooit nodig is) :wink:

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: slecht starten met koude motor

wo feb 02, 2005 22:57

Zit me nou niet te dissen piemow :wink:

Ik heb niet zoveel verstand van "te heet gewassen"75 's maar het gaat om het pricipe. Zelfs bij een Toyota zou je dat op die manier kunnen testen ( hoewel dat natuurlijk nooit nodig is) :wink:
ja dat zou je zo kunnen testen alleen je VERDELERKAP kan je niet nat spuiten want die heeft ie NIET.
de rest zou je idd zo kunnen controleren.............als je niet te technisch bent :wink: of alleen maar aan Toyoyoyoyoyoyoyotaaaas kunt sleutelen :wink: :whistle:

twan
Full Member
Full Member

do feb 03, 2005 01:13

ik kan die bougieskabels -zoals die op de ravado's foto te zijn zien- niet vinden op die plaats. ik zal morgen een foto maken en die op het forum zetten.

die plantenspuit methode wil ik ook nog wel een keer proberen, hoewel mij dat idee een beetje beangstigd.
Als je Alfa langer stilstaat kan er condens op de bougiekabels komen. Als je bougiekabels dan niet al te goed meer zijn kan het best dat de condens er voor zorgt dat de bougiekabel niet goed meer geleid. Hierdoor kan de bougie geen krachtige vonk maken waardoor de motor niet wil aanslaan.

Eenmaal gestart verdampt de condens weer waardoor je er bij een latere start weer geen last van hebt... totdat de Alfa weer een nacht stil heeft gestaan.....
lijkt me een goede theorie. komt dat vaker voor? wat zou me dat ongeveer kosten?

Huib
Guru
Guru

do feb 03, 2005 11:51

waaruit concluderen jullie nou dat de startmotor wel rondgaat? Ik kan dat nergens terugvinden.

Als hij wel ronddraait maar niet aanslaat kun je het ook zoeken in de temperatuursensor. Als er geen koude start verrijking plaatsvindt slaat hij ook moeilijk aan. Maar zoals eerder opgemerkt, met beperkte technische kennis is het misschien beter om er iemand naar te laten kijken met verstand van zaken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

twan
Full Member
Full Member

do feb 03, 2005 13:37

klopt, je hoort hem ronddraaien, maar de motor slaat niet aan.

huib, zit die tempsensor vast aan de radiateur?

Terug naar “Algemene Technische vragen”