Pagina 1 van 1

Aandrijfas 105

Geplaatst: ma jan 31, 2005 23:18
door Pinin01
In mijn restauratieavontuur heb ik alle onderdelen van mijn 1973 Spider Veloce gedemonteerd. Omdat ik even niet verder kan met de carosserie heb ik de achteras onder handen genomen. Ik heb het geheel onder de auto uit gehaald, inclusief stabilisatorstangen en aandrijf assen. Nu komt het probleem....

De eerste aandrijfas gaat mooi los, zeker omdat er nog maar 3 van de 4 bouten in zitten :? . Echter het tweede gedeelte is niet van het dif af te krijgen. Ik moet hierbij melden dat de vorige eigenaar al een "goede" poging heeft gedaan en minimaal één moer naar zijn grootje heeft gebracht. Omdat ik dit serieus aanpak wil ik alles losmaken en waar nodig vervangen, inclusief de kruiskoppelingen.

Is er een truc voor om deze bouten los te krijgen of moet ik er de haakse slijper in zetten. :cry:

Teven zou ik graag weten of het speciale bouten zijn of kan ik er gewone bouten voor in plaats zetten?

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 09:10
door kroehlur
Dat zijn idd kl*te bouten en moeren om aan te komen. Ik heb het alleen onder de auto gedaan een paar keer en het lukte voor mij uitsluitend met steeksleutels - en dat is natuurlijk minder. Soms kan je met een beetje werk een dop erop krijgen maar dat hangt van je as af. Slijpen dus.

Het zijn ook vrij speciaale bouten van 9mm en met een aparte en fijne draad. Ik liep langs een balanceer bedrijf met de mijne en ze dachten allemaal dat het een engelse as was omdat 9 mm bouten gewoon niet bestaan in het normale systeem. Je moet dus nieuwe halen bij de specialist en ze kosten een beetje meer dan een gewone bout (veel meer dus). Je moet zowiezo nieuwe moeren opzetten - nyloc.

Suc6.

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 10:41
door juultje
Met 2 steeksleutels lukt het ook hoor, als er een kapot is kun je natuurlijk daar een griptang op zetten.
Meestel blijft hij dan nog aan het diff plakken maar dat kun je voorzichtig lostikken door er een spatel oid tussen te tikken.

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 11:01
door kroehlur
Jawel - het lukt met twee steeksleutels, maar ze zijn natuulijk niet de beste sleutels voor roestige bouten en moeren.

Wat ook heel irritant is, als je onder de auto ligt, is dat je moet blijven werken met de steeksleutels totdat de moer van de bout valt omdat ze nyloc moeren zijn. Je kan zo ongeveer 1/6 van een wendeling maken en dan je sleutel('s) weer op de moer/bout. :twisted:

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 11:10
door juultje
Dat is inderdaad leuk, maar het leukste komt nog, ze in elkaar zetten en op moment de bouten weer vastzetten......
Overigens markeer je wel hoe de 2 helften aandrijfas op elkaar zitten anders heb je zeker balansproblemen. Ook als je de kruiskoppelingen vervangt goed kijken hoe je ze uit elkaar haalt en dat markeren.

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 12:19
door Blu Ollandese
Even een semi off topic vraagje, ik lees meermaals op het forum dat je onderdelen van de kardan-as en achter distributie moet "merken" om geen onbalans te krijgen na de hermontage.

Als je al zover gaat dat je die dingen volledig demonteerd, waarom dan niet meteen naar het balanceerbedrijf brengen en Perfect laten balanceren? De kost zal niet zo hoog zijn, en het resultaat beter dan "af-fabriek". Wat het rijgenot enkel maar kan verhogen..mss win je nog wat vermogen (marginaal) door het beter "draaien" van de hele zaak...

Of heeft dit weinig nut als je motor niet perfect gebalanceerd is?

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 13:12
door juultje
Het resultaat is inderdaad zeer goed als alles gebalanceerd wordt alleen zijn de kosten wel een stuk hoger dan je denkt. Natuurlijk als je alles perfect wilt hebben is dat de "enige" optie.

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 15:08
door Pinin01
Ik heb het dif onder de auto uit gehaald, en ik kan op de bouten en moer twee steeksleutels zetten. Echter de bouten zitten zo vast dat ze geen krimp geven. Ik denk dat ik de slijptol maar eens ga starten :wink:

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 15:37
door Blu Ollandese
@Juultje, idd de kosten zijn een factor die zeker meespeelt, maar het balanceren van mijn motor (volledig en dynamisch) koste me uiteindelijk een 290€... ik had echt duurder verwacht...maar ok, I see your point.

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 16:32
door jaben
@Pinin01,

Voordat je gaat slijpen, een nachtje WD40 doet wonderen. Ik raad je echt aan om dit eerst even te proberen, scheelt je hoop werk.

succes

mvg

Joris

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: di feb 01, 2005 16:43
door Pinin01
@jaben

Ik heb geduld en WD40 :wink: dus dat zal ik zeker eerst even proberen. Dank voor de tips.

RE: Aandrijfas 105

Geplaatst: wo feb 02, 2005 15:19
door juultje
Anders de boel even verwarmen of de moer splijten.. Je laat zo'n bout en moertje toch niet van je winnen zeker :D