bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

di dec 28, 2004 16:09

Is wielgeleiding ook niet van belang?? Alle krachten worden teruggeleid naar carrosserie.
Onafgeveerde massa is van belang voor gedrag carrosserie en natuurlijk ook vervorming van de band. Ervoor zorgen dat banden niet teveel en/of extra worden belast. En natuurlijk een wielgeleiding die band in optimale positie houdt. De achteras is met name erg belangrijk voor de stabiliteit en volgens mij was Alfa Romeo spot on met de De Dion achteras. Alfetta remweg is uitstekend en een andere auto die fenomenaal remt is de nieuwe Maserati QP.
Ideale gewichtverdeling, ideale remverdeling V&A, laag onafgeveerd gewicht en
zorgen voor perfecte geleiding op achteras zodat meer remkracht op achteras kan worden
overgebracht zonder te blokkeren of voor vermindering stabiliteit.
Achterwielaangedreven transaxle heeft hier volgens mij best voordelen.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 16:10

Een motorfiets haalt een hogere vertragen dan een gemiddelde personenauto. Dat komt idd enkel en alleen door het betere/ zachtere rubber van de motorfietsband die simpelweg meer grip kan bewerkstelligen.

Voor de rest is de motor in het nadeel doordat deze eerder dan bij een personenauto het geval is, de neiging heeft om voorover te kiepen, een remming waarbij het achterwiel dus vrij van de straat komt. Dit komt door de relatief korte wielbasis icm het relatief hoge zwaartepunt.
Hier is dus de F1 weer in het voordeel tov een motorfiets :wink:


@ Dink:

Dat die vuilniswagens niet voor je stoppen komt van die goeie remmen die jij hebt.:biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 16:13

En zelfs dan nog....
Mocht je niet vol op de rem gaan staan dan helpt o.a. bij mercedes de brake assist je remmen door toch vol de rem in te trappen...

Lekker als er iemand achter je rijdt.. of in de bocht...

Trouwens BMW heeft al aangevraagd wettelijk te kijken naar een twee fase remlicht... hard remmen en te hard remmen...
@Andretti:

BAS zorgt er voor dat je remblokken "aanliggen" op moment dat er een snelle pedaalactie plaatsvindt.(Dient dus voor verkorten van de aanspreektijd) Het remmen zelf is aan de bestuurder zelf. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: abs

di dec 28, 2004 16:16

dat bedoel je waarschijnlijk met DBS
Yep. Letterlijk: Dual Brake System. O:)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

di dec 28, 2004 16:38

`Heb een VFR 800i VTEC met ABS en DBC. Dus kan wel eens testen wat de remweg is bij 100 km/h. Ik dacht rond de 40 - 45m. Vorig jaar eens uitgeprobeerd op een circuit. Maar of ik nu 100 of 120 reed dat weet ik niet meer. Dacht 100.

(Voor de niet motorrijders, een VFR is een Honda met een V4 motor van 800 cc en vtec techniek)
DBCS = Soort remdrukverdeler voor het voor en achterwiel

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

Re: remvertraging

di dec 28, 2004 20:43

ja Andretti. Ik wacht op een bewijsje van jou waarom je een remvertraging hoger dan 9.81m/s² kan bereiken. :D
Als men oude schoolkennis (dynamica) me niet in de steek laat (kan wel hoor, is toch al enkele jaartjes geleden) heeft die 9,81m/s² met de aantrekkingskracht van de aarde te maken. Als je een voorwerp in verticale richting beweegt (omhoog of omlaag) dan speelt deze aantrekkingskracht. Zo zal een voorwerp dat je van een hoogte laat vallen in theorie een versnelling kennen van 9,81 m/s².

Wanneer je nu spreekt over remmen, dan spreek je over horizontale bewegingen. Hier heeft de aantrekkingskracht van de aarde weliswaar een invloed, maar speelt hier in andere mate, in ieder geval geldt het cijfer van 9,81 m/s² minder. Veel belangrijker is volgens mij de wrijving (weerstand). Zo heb je weerstand van banden op wegdek, maar ook het remmen werkt eigenlijk ook via het principe van wrijving. (remblokken geven weerstand/wrijving op de schijven) Als je remt verhoog je de wrijving en vertraag je dus. De remvertraging is veel afhankelijker van je remmen dan van die 9,81m/s².

Of heb ik het nu helemaal mis, heb immers een dik pak stof van mijn hersenpan moeten vegen. (en die pan is wel groot, maar veel zit er nu ook niet meer in :mrgreen: )
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

di dec 28, 2004 21:01

gevalletje klok/klepel:

De zwarte kracht is dus wel van invloed op je remvertraging. Deze zorgt voor de (verticale) normaalkracht op je wiel. De maximale WRIJVING die kan optreden alhiet is gelijk aan de zwaartekracht, dus ook 9.81, in dit geval meters/sec kwadraat. heb je het nog???

MAAR een band op het wegdek heeft niet te maken met wrijving (glijden) maar het hechting. Hechting is een min of meer mechanische verbinding. (Zie eerder in dit topje)

De maximaal haalbare vertraging wordt dus begrensd door het band/ wegdek kontakt.
Dit is altijd zo, hoe goed je remwerking ook is.

EEN voorwaarde. Je reminstallatie moet in staat zijn om je wielen tot tegen de blokkeer grens aan te remen. (Dus mechanich in goede staat zijn en voldoende capaciteit hebben) Meer capaciteit dan dat de band op het wegdek kan overbrengen is dus zijnloos. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

di dec 28, 2004 21:30

De wrijvingscoëfficiënt wordt uitgedrukt als een verhouding tussen 2 krachten, een verticale en een horizontale. Kracht F = massa m x versnelling a. De wrijvingscoëfficiënt = a/g. Anders gezegd: a = wrijvingscoëfficiënt x g. Dus de horizontale versnelling a wordt ook bepaald door de gravitatieversnelling g
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

di dec 28, 2004 21:40

oke aangezien hier een aantal praten over motoren doe ik ff mee :lol:

wat betreft BMW-motoren en abs (de K1200) werkt als je remhandel in knijpt OOK! op het achterwiel, dus voor en achter worden gecombineerd. Alleen de voetrem is alleen de achterrem in werking. Tevens heeft de K1200 een elektrisch bekrachtigde rem.

De Honda heeft DCBS= Dual Combined Brake System. dat houdt in: remhandel gebruiken is de voorste remklauwen de buitenste zuigers bedienen + 15% achterrem.
de voertrem bedienen= de voorste remklauw de binnenste zuigers + 50% achterrem
Beiden tegelijk bedienen= je schrap zetten..... :biggrin:

de kunst bij motorrijden is om de motorfiets eerst in zijn vering te laten remmen en dan door remmen. knijp je gelijk de remmen vol in (ook met abs) dan maak je al snel 5-10 meter meer remweg omdat de motor dan al volledig ingeveerd is.

Een motor maar ook auto remt harder als je tegen de blokkeergrens aan zit zoals @lfa@lgra al schreef en nl. omdat met abs de wielen gedurende een tiende seconde even blokkeren. Een auto die voluit remt met abs laat dus ook een remspoor na....
en dat is heel mooi om te zien want je ziet dus met een hele constante regelmaat een stukje remspoor en dan weer niets en dan weer remspoor etc etc

Overigens accelereert een motorfiets niet zo hard omdat er een hele brede achterbanmd op ligt want ook hier wordt maar een centimeter of 8 van gebruikt bij rechtuit accelereren. De reden waarom een motorfiets zo snel accelerereert komt mede voort uit de pk/kg verhouding. vb. cbr1100xx= 160pk op 260 kg= 1,625 kg per pk

een auto kan inderdaad harder door de bocht dan een motorfiets.

overigens zat ik net ff een dvd te kijken van de ghostrider (motorfreak uit zweden) en die rijdt met zijn suzuki op de nurburgring het rondje in 8.20 min.
Dat is al snel maar voor een motorfiets helemaal.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1993
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 00:47

Een motor vol in de abs remmen is gewoon doodeng om te doen...... Het enige waar je het kan redden is in onverwachtte situaties...... De rest moet gewoon op gevoel. Lange veerwegen zijn daarbij een nadeel! In de praktijk is een motor denk ik het slechtste af..... En ja, ik heb ook regelmatige een Ducati op zijn voorwiel gehad......... :) Maar een auto en vrachtwagen is dan toch effe makkelijker...... Zijn er truckers onder ons die iets meer kunnen vertellen?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

wo dec 29, 2004 07:31

en dat terwijl een duc voor geen meter remt.. :wink:
met een motor heb je maar 2 wielen en dat is gewoon het grote nadeel.

Vol in de Abs met een motorfiets is natuurlijk helemaal niet doodeng maar ja je moet wel wat aandurven :wink: :blue_lol:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo dec 29, 2004 11:59

Motoren die remmen en auto's die remmen mag je toch niet vergelijken. Als je met auto 200km/h per uur rijdt of met motorfiets zijn de krachten in evenwicht alleen is de stuwkracht
in de meeste gevallen voor motoren vele malen lager.
Stuwkracht, rolweerstand en luchtweerstand. Laatste twee werken in tegengestelde richting bij voorwaartste beweging maar totaal aan som van deze vectoren werken mee
bij remmen. Motor heeft slechte Cw maar klein contactoppervlak net als een F3 auto.
F3 kan veel meer remmen omdat deze zijn uitgerust met spoilers (drag).
Volgens mij is bij personenauto remweg gelimiteerd door coefiecient van banden 1.0 maar
heeft CG, hoogte CG, wielbasis en gewichtsverdeling duidelijke doorslaggevende factoren.
Motor heeft groot nadeel dat het minder drag geeft en minder rolweerstand (minder gewicht).

Andretti Molletti

wo dec 29, 2004 17:58

Waar komt die F3 nou ineens vandaan???


Zeg we moetn niet ontsporen... er wordt een motor even aangehaald en nu gaat het over motorfietsen???
Daarnaast moet je geen appels met peren vergelijken :!:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 18:19

@Bert:

Die stuwkracht valt weg als je gaat remmen, tenminste ik neem aan dat je het gas er niet op laat staan .:wink:

Een auto en een motorfiets, gedragen zich in principe hetzelfde bij een remming en kun je rustig met elkaar vergelijken. De motor heeft echter een korte wielbasis en een relatief hoog zwaartepunt (mede door de berijder) en dompt (duikt) ook nog eens extra door zijn ine verhouding slappe veersysteem. Maximale vertraging bij een motorfiets wordt dus door een factor extra beperkt, namelijk het loskomen van het achterwiel.
Het is dus eigenlijk net andersom als jij hier schetst, daar hoogte zwaartepunt (waar alle horizontaal gerichte krachten in aangrijpen) en de wielbasis bij een auto nooit een begrenzing zijn, ontdanks dat je er bij wijze van speken de zachtste compund op zet ( F1 banden). Het duidelijkste bewijs hiervan is dat je nog nooit een auto zodanig hard hebt zien afremmen dat hij daardoor "flipte"/ over de kop sloeg.

@ Ravado:

De huidige gereratie ABS is zodanig afgeregeld. ( 15/20 % slip) dat deze de hoogst haalbare vertraging haalt en daarbij op ZOAB en redelijk fris asfalt aftekend alsof er VOL geblokkeerd is. Vette strepen dus! ABS KAN dus wel degelijk aftekenenen. Het onderbroken spoor, althans de blokaftekening waar jij over spreekt onstaat alleen bij de eerste versie ABS, waarbij het wiel idd een moment tot stilstand komt en dus blokkeert. Vanaf pakweg 1992/1995, even afhankelijk van het fabrikaat ABS, is de electronica al zo geavanceerd dat de wielslip tussen de 40 en 0 % wordt afgeregeld. Je kunt je voorstellen dat deze systemen dus al bijne geen spooraftekening meer achterlaten, in ieder geval spooraftekening welke met een beetje wind (jawel) of redelijk intensief verkeer na hooguit een kwartiertje alweer verdwenen zijn.

Ennuh: idd Ravado, hoe weet je dat?? :wink: EERST dompen met die fiets, maar daarna kun je bijna ALLES uit de kast remmen. Als je botweg een remhandle inknijpt slaat je wiel vast en is het EXIT, over, uit en sluiten maar. :shock:

@Duke:

Bij WRIJVING is de gravitatie gelijk aan de maximaal haalbare vertraging, maar daarom spreken we nu ook van HECHTING.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

wo dec 29, 2004 18:22

[quote="@lfa@lgra
@ Ravado:

De huidige gereratie ABS is zodanig afgeregeld. ( 15/20 % slip) dat deze de hoogst haalbare vertraging haalt en daarbij op ZOAB en redelijk fris asfalt aftekend alsof er VOL geblokkeerd is. Vette strepen dus! ABS KAN dus wel degelijk aftekenenen. Het onderbroken spoor, althans de blokaftekening waar jij over spreekt onstaat alleen bij de eerste versie ABS, waarbij het wiel idd een moment tot stilstand komt en dus blokkeert. Vanaf pakweg 1992/1995, even afhankelijk van het fabrikaat ABS, is de electronica al zo geavanceerd dat de wielslip tussen de 40 en 0 % wordt afgeregeld. Je kunt je voorstellen dat deze systemen dus al bijne geen spooraftekening meer achterlaten, in ieder geval spooraftekening welke met een beetje wind (jawel) of redelijk intensief verkeer na hooguit een kwartiertje alweer verdwenen zijn.

Ennuh: idd Ravado, hoe weet je dat?? :wink: EERST dompen met die fiets, maar daarna kun je bijna ALLES uit de kast remmen. Als je botweg een remhandle inknijpt slaat je wiel vast en is het EXIT, over, uit en sluiten maar. :shock:

.[/quote]

euhh ervaring? :wink:

dat geblokte remspoor wat ik aanhaalde presteerde een bmw 530 uit 2003 op bitumen (ongeveer 2 jaar oud) gaat dus niet altijd op.... ben het wel met je eens verder
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”