oke aangezien hier een aantal praten over motoren doe ik ff mee
wat betreft BMW-motoren en abs (de K1200) werkt als je remhandel in knijpt OOK! op het achterwiel, dus voor en achter worden gecombineerd. Alleen de voetrem is alleen de achterrem in werking. Tevens heeft de K1200 een elektrisch bekrachtigde rem.
De Honda heeft DCBS= Dual Combined Brake System. dat houdt in: remhandel gebruiken is de voorste remklauwen de buitenste zuigers bedienen + 15% achterrem.
de voertrem bedienen= de voorste remklauw de binnenste zuigers + 50% achterrem
Beiden tegelijk bedienen= je schrap zetten.....
de kunst bij motorrijden is om de motorfiets eerst in zijn vering te laten remmen en dan door remmen. knijp je gelijk de remmen vol in (ook met abs) dan maak je al snel 5-10 meter meer remweg omdat de motor dan al volledig ingeveerd is.
Een motor maar ook auto remt harder als je tegen de blokkeergrens aan zit zoals @lfa@lgra al schreef en nl. omdat met abs de wielen gedurende een tiende seconde even blokkeren. Een auto die voluit remt met abs laat dus ook een remspoor na....
en dat is heel mooi om te zien want je ziet dus met een hele constante regelmaat een stukje remspoor en dan weer niets en dan weer remspoor etc etc
Overigens accelereert een motorfiets niet zo hard omdat er een hele brede achterbanmd op ligt want ook hier wordt maar een centimeter of 8 van gebruikt bij rechtuit accelereren. De reden waarom een motorfiets zo snel accelerereert komt mede voort uit de pk/kg verhouding. vb. cbr1100xx= 160pk op 260 kg= 1,625 kg per pk
een auto kan inderdaad harder door de bocht dan een motorfiets.
overigens zat ik net ff een dvd te kijken van de ghostrider (motorfreak uit zweden) en die rijdt met zijn suzuki op de nurburgring het rondje in 8.20 min.
Dat is al snel maar voor een motorfiets helemaal.